Begagnad Audi Q8

Fortsätter diskussionen från Köpa bil: Audi Q6 med mindre batteriet:

Istället för att skapa ett nytt ämne försöker jag ändra mitt befintliga inlägg, vet inte om det blir rätt.

Jag har i alla fall gett upp en ny Q6, det blir ett för dåligt köp i nuläget. Har istället vänt blickarna mot en begagnad Q8 2024. Några 55Quattro med selection ligger ute för mellan 7-800k nu. Gärna input av @Esse vore det ett bra val eller kostar det bara mycket mer än det smakar? Räckvidd och förbrukning oväsentligt då jag mest kör i och runt stan.
Min kollega som är duktig på bilar skakar på huvudet åt Audi som han beskriver som ett stort svart hål att kasta pengar i. Det säger han iofs om alla elbilar. Men han har väl en poäng, Audi är ju inte den billigaste bilen att äga, serva och reparera. Jag har sökt och läst runt på nätet om Q8an och faktiskt inte hittat särskilt mycket negativt om den, att den bara skulle kosta skjortan. Få har ens nämnt kostsamma problem, nästan alla är nöjda.
Alternativet jag överväger, och som jag själv egentligen tycker är det bättre valet, är en ny ID7 men jag är tyvärr inte såld på den. ID7 vs Q8. Förnuft vs känsla. Har förfärligt svårt att bestämma mig.

Bara köp – världens bästa elbil! Håll bara koll på milen så att försäkringen täcker eventuellt motorhaveri. Du behöver inte ens satsa på 55 om du köper Q8 – bara starkare motor. Samma komfort och härlighet i Q8 50.

Ibland undrar man om @Esse inte borde extraknäcka hos Nordkoreas propagandaministerium. :joy:

6 gillningar

Kör dom Audi Q8 där? :smile:

1 gillning

@esse
Förlåt men förklara gärna det där med milen. När och hur behöver jag ha koll på det?
De bilarna jag kollar på har alla gått från 500-5000 mil. Lite nybilsgaranti finns kvar och därefrer, om jag fattar det rätt, ingår Approved plus ett år som bör täcka upp ev motor och batterihaverier. Efter det så har man bara helförsäkringen att förlita sig på.

Annars skönt att höra din optimism. Har förstått att du gillar din Q8 :blush: Jag är säker på att jag skulle göra det också, men av nån anledning känns en beg elbil, och inte minst Audi, som ett mer riskfyllt köp.

Den “andra” elbilspodden får ofta gliringar som “Tesla podden” av den här “Audi podden”…

Pot calling the kettle black…

@Kaonashi för din budget kan du säkert hitta en beggad Porsche Taycan

Porsche-Audi Audi-Porsche Porsche-Audi

Maskinskadeförsäkringen är det som tar exempelvis om motorn havererar (vilket är denna generations elbilars ackileshäl, om något skall gå sönder – den brukar vara någonstans runt 8 år och max 10 000 mil.

Jag kan efter 11-12 tusen mil intyga att e-tron/Q8 är en fantastisk bil på många sätt. Q8 är kanske den bil e-tron skulle varit. Inga stora skillnader men den är helt enkelt lite bättre på flera plan. Komforten är den samma. Q8 50 kommer drygt 40 mil en sommardag och 25 mil vilken iskall vinterdag som helst. Ganska mediokra siffror idag, kanske, men jag klarar mig bra med det. Jag kör 20-30 mil om dagen och behöver väldigt sällan ladda ute. Den höga förbrukningen skapar däremot en del bekymmer för mig på vintern. Det har hänt att bilen inte laddat klart på morgonen på grund av hög förbrukning i resten av huset. Hade det gått åt mindre till bilen hade det bekymret också varit mindre. Förbrukningen ligger på 24-25 för mig.
Annars är den väldigt bekväm, rymlig och tyst. Den har också det allra senaste inom infotainment (skoja bara). Jag vill lyssna på musik och poddar. Kunna navigera i förardisplayen. That’s it! Sedan släcker jag skärmen i mitten.
Det finns ett svenskt test där de testar den mot en ny Rolls för att jämföra komforten. Rollsen hade lite skönare stolar annars är komforten likvärdig, enligt testet. Jag valde inte S-line på den nya. Då slapp jag sportchassiet och de något hårdare stolarna. Standardljudet är överraskande bra. Jag hade B&O i den förra men saknar det inte direkt. B&O är rumsligare och kan skapa andra ljudbilder men kvalitén och trycket på ljudet är riktigt bra. Audis app är kass. Den är förvisso tydlig och bra med användbara funktioner men alldeles för ofta når den inte bilen. De har tydligen tagit helt nya tag och ska ta fram en ny app men det lär ta en stund. Den kommer troligen inte heller fungera till Q8. Det finns ju ett antal att välja på så var noga i valet.
Som sagt, Taycan har helt andra priser numera. Det hade jag nog också funderat på om du ändå är inne på ny ID7. Grym bil. Dessa val…:wink:

Tack för värdefull input :pray: Har ungefär samma behov som du beskriver. Snygg bil med hög komfort och lite premiumkänsla i körning och interiör. Ser inte räckvidd som särskilt viktigt, hemmaladdning kommer räcka bra 90% av tiden. Samtal, navigation och Spotify är det jag huvudsakligen använder. Dock är jag nyfiken på HUD så vill gärna ha det med.

Så hög förbrukning på andra grejer under nätterna?

Utveckla gärna dina tankar om det här. Det är ju till stor del detta som får mig att tveka, att lägga stora pengar på ett dåligt val. Är man bilamatör som jag så känns ju nybilar lite säkrare. En ny ID7 med förlängd garanti känns som ett bättre köp egentligen. Och skulle jag välja ID7an så skulle jag såklart gilla den också.

Tvivlar inte på att Taycan är en grym bil men nja. Macan i så fall men det går inte. Jag en kortväxt liten tvåbarnspappa i en Porsche…skulle lukta grov ålderskris (och det har jag redan haft)

Mm exakt…detta elbilsval. Ofta nu vill jag bara skita i det. Var extremt nära att köpa en XC60 i höstas, det känns som ett bättre och bättre val för varje dag som går :upside_down_face: