Begagnad elbil, andrabil

Sambon har snott min MG verkar det som så jag är fast med en dieselvolvo, men eftersom hon gillar att köra MG så mycket lyfte jag frågan om att byta bort Volvon mot en begagnad elbil och det flög väl bättre än jag trodde.

Jag har nån hatkärlek till Golf gen 7, som ju egolf är byggd på men nuförtiden får man en id.3 för inte så mycket mer.

Jag vet ju vad jag får med en golf och har ju redundansen att det finns flera tusen golfar på skrotar samt hur mycket grejer som helst hos Biltema, Autodoc m.m för småpengar samt byggkvaliteten i de årgångarna som är om inte det bästa så bland bil värdens bästa i sin klass.

ID.3 är ju dock en mycket modernare bil med större batteri, snabbare laddning, men sämre på allt annat i mitt tycke och har en relativt oprövad plattform som har mycket att bevisa, har dock inte skruvat id3 speciellt mycket för jag slutade som mek innan den kom men av vad man ser är hela bilen mer komplex och de delar man hittar mycket dyrare.

Planen är att aldrig lämna bilen på verkstad utan göra allt underhåll själv.

Räckvidden jag behöver klaras lätt redan med 24kWh varianten, är det ändå värt att lägga till för 35kWh varianten? Skiljer ungefär lika mycket mellan de som mellan 35kWh varianten och en tidig 58kWh id3.

Letar såklart hela tiden och priset avgör såklart, allt som kan gå sönder i en golf har jag förmodligen lagat en gång i mitt liv redan. :sweat_smile:

Har även kikat på eup, Mii och citigoe men de är nästan samma pris på som en golf och då känns den mer ombonad :sweat_smile:

Redigering, hade en Opel Corsa E innan, den låg rätt okej i pris den med såg jag.

Jag har också lurat på en liten A till B EV och jag som kallar mig halvitalienare är Fiat 500e eller Abarth e ett solklart val

Nu när Honda lägger ner sin Honda-e borde man kunna köpa en handlares demo för småpengar bättre “småbil” finns nog inte

Bästa köpet för pengarna är nog en ID.3 jag ser 3 år gamla privatleasingbilar med runt 4000mil för 299.000 hos min VW ÅF

Hittat en E-golf med 14000 mil, stora batteriet och borde inte få ge alltför mycket emellan mot sambons V40 D4.

1 gillning

Fortsätter denna tråden då jag funderar på samma sak. Begagnade elbilar diskuteras inte så mycket på detta forumet men om någon vet ett annat forum som har mer levande diskussioner kring begagnade elbilar så får ni gärna länka, tack.

Annars kanske någon kan ge lite tips på vad man kan tänka på vid begagnat. Funderar på att köpa något med en budget kring 300kkr och då är det som nämndes ovan ID.3 men jag har även kickat lite på Kia e-Niro och Hyundai Kona. Några tips eller avrådan kring dessa tre bilmodeller eller någon liknande (>50kWh)

Välkommen till forumet @Pdov !

1 gillning

Min Mustang leasade jag begagnad, en 2022a uttagen i augusti, hade gått omkring 1500 mil när jag fick den strax innan jul. Betydligt billigare än samma bil flångny.

Bjørn Nyland gjorde ganska nyligen ett degraderingstest på ID3 2021 med 4800 på sig och det såg inget muntert ut med 6, 3% redan efter 3 år, särskilt jämfört med en Golf 2015 24kWh med 18,5 efter 9 år/16100 mil.

En golf 24kWh han mätt som också gått 4800 mil men är 8 år hade 6,5% degradering.

ID3 verkar tyvärr inte åldras med värdighet, skrammel i framvagnen efter bara mindre än 10k mil med på många körda på taskiga vägar borgar inte för låga driftkostnader heller.

Stabstag fram och framhjulslager är känt problem/slitage på ID.3 har man en hyfsad oberoende verkstad är det en lätt och inte alltför kostsam operation
Hade min 4400mil ID.3 hos ÅF för att stämma av privatleasingen då jag behåller den till ID.BUZZ kommer Batteriet hade degraderat 3.7 % vilket dom sa var normalt på dom 2020 som kommer tillbaka efter 3år på privatleasing

Har du kört en Tesla med strax under 10K mil där skramlar både bak och framvagn värre än en 90tals Ford Bronco (en liten överdrift kanske) men bussningar i fram och bakvagn är ett känt problem

Min plan med en andrabil är att aldrig besöka en verkstad, som sagt, vissa bilar kan jag utan och innan :smiley:

Hittat en fin en hos Toveks i Mariestad, ska bara lyckas få tid att åka och titta på den, sambons Volvodiesel verkade gå utmärkt att byta in.

Blev mer aktuellt än nånsin idag, flyttade min goe elbil för att få ut Volvon, när jag sätter mig i den igen och ska parkera är det redan varmt medan jag fick frysa i 1 mil till jobbet :grimacing:

1 gillning

På lördag om planeringen går ihop så åker jag och sambon till Västervik och tittar på en 2019 egolf 35,8kWh med 13600 mil på.

Är slående hur bra dom håller värdet, det är inte lätt att hitta fina ex under 200 men å andra sidan håller gen 7 golf värdet bra oavsett drivlina.

1 gillning

Idag blev vi med egolf. Den var jättefin!

6 gillningar

Hämtade hem den idag, på de 8 milen från Västervik till Påskallavik gick det år kanske 40% i nollgradigt, mycket bättre än jag trodde. :blush:

3 gillningar

Vet inte varför men har alltid gillat vita (och mörkbruna) bilar det är lite som en blank canvas :call_me_hand:

Det låter ju alldeles utmärkt för en andra(el)bil så här på vintern, mycket nöje!

Tycker fortfarande att elbil som andrabil som nyttjas under korta vardags-resor och pendling till jobbet och sedan ladda hemma med box är det bästa. Jag tror även att det är så mycket enklare att introducera en elbil för resten av familjen om man väljer den lilla vardagsbilen och slipper publik DC-laddning, rutt-planering och vansinnigt dyrt pris som de större bilarna tyvärr har. Känns sammantaget som rätt fräscht och vettigt att du blivit med en begagnad e-golf snarare än något nytt flådigt lyx-åk med ett pris runt 700tkr. Mer sådant :slight_smile: