Vi är på gång att byta andrabilen. Frågan är om en 3-4 år gammal ID.3 är ett vettigt köp numera. Har de tidiga problemen med mjukvaran åtgärdats med uppdateringar eller får man leva med det i de årsmodellerna? Några vanliga fel som kan vara bra att känna till? Den kommer mest användas hemomkring. Max 10-15 mil.
ID.3 Pure har ett ganska bra pris på privatleasing. Lite mindre batteri, ingen värmepump kan man kanske stå ut med. Hur är det med laddningen? Är det AC-laddning som är långsam på den? Blir det bara 1-fas hemma? Vi har en Easee laddbox. Vad är det mer som saknas på Pure?
Tacksam för lite input.
Har haft en 1st Edition ID.3 I tre år och strax över 4000mil
När den levererades var mjukvaran minst sagt kass men efter 3 eller 4 mjukvaruuppdateringar på verkstad funkade det som förväntat Android Auto röststyrt blev lösningen på det som saknades
Jag fick en AC pump utbytt hjullager fram och någon bussning i framvagnen som klonkade allt på garanti det fanns service bulletiner på ett par grejjer som byte av 12 volts batteri och precis innan den gick tillbaka fick den en ny uppsättning sommardäck också det en service bulletin
Bilen jag lämnade tillbaka var mycket bättre än den jag hämtade ut ny så JA en välskött uppdaterad (ta regnummer och gå till en VW verkstad och be dom kolla om alla uppdateringar och service bulletiner är åtgärdade innan du köper) ID.3 är ett riktigt bra köp men håll dig borta från glastaket det blir bara onödigt dyrt om du får ett stenskott då det inte går på glasförsäkringen utan på vagnskada med mycket högre självrisk
Min kusin köpte en 2 år gammal Pro med 3000mil från Karla för 250.000 det finns fortfarande en hel del beggade privatleasingbilar med 2 till 3 år på nacken för riktigt prutbara priser därute
Face-lift ID.3 är ett lyft från dom tidiga känns på något sätt färdig men en Pure känns väldigt “fattig” hellre då en välutrustad äldre bil
Lycka Till med ditt val
Stort tack för input. Vi köper förmodligen hos en VAG handlare så då bör det vara lättare att begära att den ska vara uppdaterad så mycket som är möjligt. Jag var lite osäker på om det fanns begränsningar i hur uppdaterade de tidiga bilarna kan vara. Att förvärmning saknas innan facelift vet jag men det kanske kunde saknas något annat väsentligt. Bra, då vet jag att så inte är fallet. Övriga saker du nämnde är mer “bilrelaterat” och kan hända vilken bil som helst. ID.3 verkar ha blivit väldigt vettiga med tiden/uppdateringar.
Det finns ganska många till salu för 250-ish. Trist att många har den väldigt tråkiga grå, standardfärgen.
Jag ville egentligen ha en i just den färgen men då hade jag fått vänta och inte kunnat göra en så bra deal som om jag tog leverans före sista december så jag tog den fullutrustade (minus panoramatak) 1st Edition I den blågröna färgen som stog på golvet och hade leverans dagen efter
Tog ett år att vänja sig vid färgen
Den är inte bara tråkig, skulle vilja hävda att den är gräslig. 
Tänk när Freeman Thomas mästerverk 1998 Audi TT släpptes och man kunde få den i Nardo Grey (Tyska Televerkets färg) och hela bilvärlden visste inte till sig Den finns fortfarande med på min Top 5 inköpslista