Hej @cgullin & @Esse!
Vad ska man tänka på vid köp av en Polstar 2, 1a generationen. (2022).
Är det en Ok beganadbil?
Mvh
Maria
Hej @cgullin & @Esse!
Vad ska man tänka på vid köp av en Polstar 2, 1a generationen. (2022).
Är det en Ok beganadbil?
Mvh
Maria
Trevligt! Vilken version tittar du på?
Jag skulle säga att det är ett relativt tryggt köp. Det är en Volvo i grund och kan i princip servas på vilken Volvo-verstad som helst. Några saker:
Kika på detta forum för mer info: https://www.polestar-forum.com/
Att beakta (som alltid på märkesforum) är att det i princip enbart är folk som skriver där när de har problem så det är lätt att få en skev bild. Dessutom har en del barnsjukdomar som finns att läsa om där, exempelvis urladdade 12V batterier och problem med TCAM (kommunikationsmodul) lösts med OTA-uppdateringar under åren.
Tackar för svar. Läste även att det är bara Plus paketet som har värmepump. Är det ngn mer utrustning man ska tänka på i de olika paketen?
Det är inte aktuellt just nu men de börjar ju komma ut en del elbilar på begagnatmarknaden. I så fall årsmodell 2022.
Jag har själv dålig koll på Polestar 2 1st gen och vilka problem som dykt upp i efterhand. Men rent allmänt håller jag med Elblazar om vad han säger, det är nog ett rätt tryggt köp som kommer stå sig bra på andrahandsmarknaden och är enkla att serva vart du än bor i landet.
Pilot för att få adaptiv farthållare. Tycker helt klart du ska sikta på båda paketen. Rekommenderar även 19"-fälgar för bättre komfort, räckvidd och lägre däckkostnad.
Tänkte på!
Vad kostar servicen och vad är intervallen?
Och vad kostar abonnemanget för appfunktioner m.m.?
Serviceintervallet är 2 år eller 3000 mil beroende på vilket som kommer först. Jag har bara gjort den första servicen och den ingick. Hittar inga siffror, men minns att jag någonstans läst en jämförelse där XC40 recharge var med (i princip samma bil) och den var relativt billig. Är mest kontroller som utförs så det borde inte bli så mkt.
Vad det gäller bilens uppkoppling ingår det de tre första åren. Jag har inte kommit dit, men vad jag läst har man inte löst betalning för de som passerat tre år än så jag tror det fortfarande är gratis för alla.
Ok, tack! Jag kör en XC40 2021 recharge nu.
Hej igen!!
Kollar lite på begagnat annonser. Och vad jag förstår så måste man ha både Plus o Pilot pkt för att få bl.a Värmepump o Adaptiv farthållare.
Andra bilmärken som har olika utrustningspaket, brukar ju oftast allt i sk grundpaketet ingå i det största paketet (dyraste) men inte i Polstar. Där måste man alltså ha båda.
Nja, Polestar är väl ändå relativt enkelt, det finns pilotpaketet som innehåller förarstödsfunktioner, och pluspaketet som innehåller lite mer lyx/bekvämlighetsfunktioner. Vill man ha båda kategorierna av extrafunktioner så väljer man båda paketen. Kan inte bli mycket enklare
Andra tillverkare kan göra det betydligt krångligare. Renault till exempel har flera olika utrustningsnivåer man utgår från, och sedan olika paket och funktioner man kan lägga på i efterhand.
Se upp för “Pilot lite” annars. Det är som Pilot fast utan matrix-LED-strålkastare. Det tillverkades en period under komponentbrist och logistikutmaningar under den värsta covid-tiden.
Från MY25 har man delat upp det mer och brutit upp värmepump och annat till klimatpaket samt lagt H/K och pixelljus separat.
Gällande pilot lite så har jag det på min bil och det är klart att jag hellre haft pixelljusen, men det är fortfarande bra stålkastare. Kör man inte mörk landsväg ofta lär man inte märka så stor skillnad. Jag tycker inte skillnaden varit så slående de gånger jag kört nyare Volvo med pixelljus som jag antar är samma som i Polestar.
@elblazar
Har du sett eller hört jämförelse på höst/vårförbrukning med någon P2 som har respektive inte har värmepump?
Nyfiken, har hört att det inte brukar skilja så mycket egentligen utan mest bli en sak man tror man måste ha.
Min Polestar 2 (2022) har egentligen bara haft två problem:
Härlig bil för övrigt!
Nej, men jag tror som du att skillnaden är mindre än gängse uppfattning.