Rådfråga, när man kollar på Teslas hemsida så kan man få en model 3 för 1800:- i månaden i
På avbetalning 60 månader, 2500 mil per år.
Hur kan det vara ”så billigt”? Är det något jag missar? Begagnad Tesla, ej ny
Rådfråga, när man kollar på Teslas hemsida så kan man få en model 3 för 1800:- i månaden i
På avbetalning 60 månader, 2500 mil per år.
Hur kan det vara ”så billigt”? Är det något jag missar? Begagnad Tesla, ej ny
Det är månadsutgiften på billånet de visar. Tillkommer gör kontantinsatsen och sedan har du ingen aning om ifall restvärdet på lånet stämmer med vad bilen är värd om 5 år.
Men spelar det någon större roll? Om jag ändå inte ska sälja den utan ha kvar den efter 5 år?
Nu vet jag inte vilken M3 du såg, den billigaste jag kunde se just nu gav en månadskostnad på 2056kr/månad vid 2500mil/år.
Men tar vi den som exempel så kostar den 221.100kr kontant. Så lånar du max på den så blir det:
Kontantinsats: 44.220kr (20% av värdet)
Beräknat restvärde efter 60 månader är 37% motsvarar en restskuld på 81.807kr, dvs antingen fortsätter du låna pengar efter 60 månader eller löser restskulden om du ska behålla bilen. Då lånet inte garanterar restvärde så skulle det vara så att bilen bara är värd 40.000kr om du byter in så måste du ändå lösa resten av restskuld.
Av månadskostnaden är lite under 1.600kr amortering och nästan 500kr är ränta, som ger ränteavdrag då det är ett billån.
Sedan tillkommer 588kr uppläggningsavgift och 60kr/månad i “administrationsavgift”. Dessa lägger på 4.188kr
Så totalkostnaden efter 60 månader blir ca 253.000 kr före ränteavdrag om du behåller bilen och löser lånet. OBS Teoretisk kostnad, diffar givetvis beroende på amorteringsmodell, ränteutveckling och möjlighet till ränteavdrag.