Begagnade äldre elbilar

Hej,

En fråga till forumet. Hade ni köpt en 8+ år gammal elbil?

Frågan kom upp när jag diskuterade elbil med en arbetskamrat som var skeptisk till elbilar. Jag gick in i diskussionen med väldigt högt självförtroende att elbilar är det enda sunda valet om man är ute efter en ny bil.

Men mina argument började tunna ut när han började prata om värdet på äldre bilar och om man vågar köpa en elbil där man inte vet hur länge batteriet har kvar. Det är inte samma risk som när man köper en gammal fossilbil, mkt sällan bilen blir helt okörbar pga ett större mekansiskt fel som hela drivlinan.

Vi börjar ju närma oss en punkt där många premium elbilar närmar sig 8-10 år så det finns inte riktigt någon säker statistik på det vad jag vet. Sen tycker inte jag ser det skrivas om särskillt mycket heller i forum eller i videobloggar.

Det går ju med enkelhet att kolla hur “friskt” ett bilbatteri är – fossilmotorn kan däremot haverera utan förvarning. Nu skall det sägas att även elmotorer kan gå sönder och de är inte heller jättebilliga – men de är betydligt mer driftsäkra än fossilmotorer.

Det finns också en hel del statistik som visar att bilbatterierna håller längre än vad man kanske vågade hoppas på från början.

Det är lika ofarligt som att köpa en förbränningsmotor, och som med dom är vissa modeller sämre än andra.

Äldre Tesla har batteriproblem, inte ett lika stort problem idag, äldre Zoe har dåliga motorer som skär runt 10k mil, äldre leaf har batteriskal i plåt som rostar över tid.

Det är ett annat sätt att tänka, precis som med en ny bil.

Sen är det ju farligare och viktigare att man har koll på vad man gör som hemmafixare på drivlinan på en elbil om man behöver skruva med någor. På även ganska nya förbränningsmotorbilar kan man med lite god vilja riva bort växellådan på garageuppfarten och skruva isär på diskbänken, man får tänka efter lite mer med batteriet, mycket pga vikten och energin.

En bensintank tar inte eld på stället om man spiller lite, men en slarvigt placerad skruvmejsel eller skav på plus och minuskabeln så kan det snabbt bli fyrverkeri eller ännu värre ett par hundra ampere genom kroppen…

Ett helt slut batteri hittas ganska lätt på vanliga bilar, 100% laddning ska visa en rimlig siffra, det kräver kunskap precis på samma sätt som ett tränat öra kan höra en risig bränslepump eller motor…

Skulle säga att det är ingen fara, men du måste ha koll på andra saker.

3 gillningar

Vore ju bra om all begbilar visade upp åtminstone degradering av batteriet, sett i Carlas annonser att de visar avilootest men utan degradering utan aviloo score vilket inte säger ivf mig så mycket :frowning:

Håller med, men kan gemena man tolka den siffran?
Tillför den något?

En 10 år gammal elbil hade jag nog inte köpt. Fanns det ens så många olika modeller för 10 år sedan? Elbilen är enligt mig en produkt som är i en tidig evolutions-fas till skillnad från fossilbilar eller mobiltelefoner som inte drastiskt utvecklats under de senaste 10 åren. Där hade jag mer sagt att man kan slå till på en 10 år gammal produkt.

Håller inte alls med. Jag körde med en 8 år gammal telefon ett tag, det enda jag lyckades installera hackigt var bankid och klarna, nu fungerar inte ens det längre.

Skulle inte vilja säga att en 10 år gammal elbil är farligare att köpa än motsvarande fossilbil, begbilgarantierna gäller fortfarande likadant.

Sen att bilen tekniskt inte är lika bra som dagens är en annan fråga, det kanske ändå räcker?

Finns ändå rätt schyssta bilar från den tiden som räcker långt som jobbsläde, typ E-golf, Leaf, I-miev, Model S, e-up och tror Zoe kom i det rasket med.

Vissa, som E-golf, har ju visat sig vara väldigt hållbara över tid, andra, typ Model S, mindre men i det senare fallet görs ju reparationer numer så det är inga problem.

Det är ju det som är skillnaden med en bil från en biltillverkare och en från en mjukvaruutvecklare

Model S och X är rätt gamla plattformar och just den tillverkaren har lärt sig mycket på vägen, S och X är dessutom bilar som skulle attrahera Premiumkunder och hade dyra tekniska lösningar, luftfjädring osv.
Inget jag skulle valt som 10 år gammal. Däremot är ju snart Model 3 där och de lanserades ju 2019 i Sverige och hade då funnits i två år och blivit av med de flesta barnsjukdomarna.
En tidig 2019 med HW2.5 har ju fortfarande aktiverad radar och många dessutom med riktig läderratt. Gnekande övre främre bärarmar och PTC-Heater är egentligen det vanligaste men ingen match för den händige.

Och av egen erfarenhet höger framdörr lossnade bara en bult i gångjärnen höger främre bärarm gick av karossglipor så ojämna att på vissa ställen kunde man stoppa in ett paket Wrigley’s och tillslut efter 90 dagar it bricked itself och ingen kunde öppna den så en tidig Model 3 är inget att rekomendera efter ett par år till blev dom iallafall brukbara

Model 3 kommer nog hålla bra över tid, det är en så mycket bättre bil än Model s. Enligt Grufman är både 3 och y väldigt stabila kärror, särskilt jämfört med s och x.
Tesla har många fördelar för hemmamekar som inte finns någonannastans.

En möjlig utgång är att om 15 år kommer de teknikstinna och avancerade bilarna vara ganska kalla på marknaden, inte pga eldriften i sig utan för all teknik som potentiellt börjar åldras lite och strula medan enklare kinesiska, koreanska och Teslabilar kommer vara attraktiva. Och såklart ID-bilarna om dom visar sig lika hållbara som golf och up.

Roade mig med att försöka mäta kapaciteten på min MG Zs Long range när vi var till Öland idag.

Nominellt är WLTP 440 km med 17,8kWh/100km i förbrukning vilket skulle ge ett batteri på 78kWh.

EV database siffror är 72,6 brutto/68,3 netto och något säkrare hittar inte jag.

Är ju hyfsat ovetenskapligt för glömde nolla totalen och trippen för current journey nollas efter typ 40 min men tog kort varje gång.

Nåväl, kom hem med 7% kvar och på de 93 kom jag 379,7km med en medelförbrukning på 142,75 Wh/km
*På 100% (1,03) skulle räckvidden bli 391 km.
NEJ NEJ! 408km, x >gånger< 0,93=379,7

Detta innebär en användbar kapacitet 56 kWh, baserat på EV database siffror ger 82% kapacitet kvar alltså en degradering på 18%.
Minus eventuella förluster och sånt såklart.

Ska försöka komma ihåg att kolla på laddboxen hur mycket jag fick i imorgon och se om siffran är rimlig.

En sån enkel uträkning skulle aldrig hålla i ett garantiärende men funderar faktiskt på att låta verkstaden göra ett batteritest, om det inte är för dyrt, för att se hur långt ifrån jag är när dom ändå har inne bilen på service på fredag.

Vet inte om 18% är normalt på 7600 mil/2,5 år, mil men det finns ju en del data på det nu.

På vår ID 4 som vi har haft i två år nu i november och kört 4 000 mil med har jag inte märkt någon försämring på räckvidden.

Däremot tycker jag att den drar mer, men det är nog bara min fot som blir tyngre och tyngre med mer elbilserfarenhet. :grin:

Med brasklapp för att det är tidigt och inget kaffe och så men borde det inte vara x*0,93=379,7 => 408 km?

1 gillning

Såklart… Gjorde det för enkelt för mig för jag är inget geni på algebra så försöker alltid komma runt och fel blir det varje gång. :sweat_smile: Tack!

Resten verkar stämma dock efter en omräkning. Ska en sväng på runt 24 min imorgon, till Loftahammar, blir en omräkning efter det igen :slight_smile:

1 gillning