Jag har haft den här ett tag nu det är en 2024 uttagen januari 24 har gått som tjänstebil på ÅF ekonomiavdelning och har precis rundat 10.000mil Bilen har varenda tillbehörsruta iklickad på ordern Jag har oftast svårt för dessa “sportback” dom påminner för mycket om min 1983 Passat men i den här gråa 21” hjul tonat akustikglas runt om och den belysta tigergrin grillen är det en mäktig bil Personligen tycker jag att man dödade Skodas formspråk med face liften och nu ser den ut som vilken Kines som helst
Inredningen i svart helläder är otroligt ombonad och känns premium på gränsen till lyx helt i paritet med min 84a Bentley Arnage jag sålde nyligen Som vanligt kopplar jag upp Android Auto och ignorerar helt Skoda UI Ljudsystemet är även det i klass med Bentleyns stolarna är elektriska och har massage men jag är inte så förtjust i sportstolarna i RS och GTX Akustikglas i kombination med läder och mjuka mattor gör bilen tyst och Bentley ombonad Sportback gör att huvudutrymmet minskar ordentligt i baksätet men annars sitter normallånga otroligt bra och bekvämt Ett litet klagomål är varför envisas Skoda med farthållaren på en egen spak under blinkersspaken (tillbaka i en Toyota igen) och inte på ratten som VW har och ratten den har mekaniska knappar och rullhjul som man nog ganska fort vänjer sig vid och greppet är sådär sportigt tjockt med perforerat läder på dom rätta ställen
En 2.3 tons bjässe med 360 hästar och fyrhjulsdrift kan ju inte vara något annat än en understyrd klump som plogar sig genom kurvor men dröm om ni för våning med DCC sportchassit i Sport och ECC Sport blev den en otroligt kompetent sportsedan som gärna viftade med baken när den pressades hårt i kurvorna och alla fyra hjulen greppade tag med lätt hjulspinn ut ur tighta kurvor jag har nog inte haft så kul i en “klump” sen en Porsche Macan ICE jag hade på sensommaren I Comfort är den som en stor kissekatt som bara vill vara tillags mjuk och bekväm Skoda DCC Sportchassi är så mycket bättre än i GTX bilarna här verkar man ha fokuserat på sport/performance/comfort och inte bara stumt och stötigt som i GTX DCC chassit är 10mm lägre och i Sportläge blir den ytterligare 15mm lägre utan att tappa komforten även med 21” lågprofil detta är en otroligt kompetent drivers car Efter 10.000mil finns det inte ett knak eller gnissel i bilen den känns lika solid som när den slog om till 10mil på mätaren På motorvägen i 160 blås gick den fram med en viskning om än lite sidvindskänslig och brusig i stormen Dave
Jag vet inte vad dom satt för pris på den men den går med största sannolikhet till någon Dansk handlare
Helt klart ![]()
![]()
![]()
![]()