Geo- och persondata för 800 000 elbilar och dess brukare sparades oskyddat. Inkompetens och oförsvarbart uppsugande av data de inte bör ha tillgång till/legitim användning av.
Man ska alltså behöva lokalisera och slita ur modemet om man köper en ny bil.
VW är garanterat inte ensamma med att göra detta, men slentrianhanterandet av datan är verkligen patetiskt.
Undrar om det finns något enklare sätt som t ex att bryta någon säkring eller liknande? Helst vill man ju kunna stänga av funktionen men ändå kunna återställa den utan att bilen blir permanent skadad, t ex när det är dags att sälja bilen (eller om bilen skulle riskera att underkännas vid besiktningen).
Vi får väl förutsätta att Cariad/VW-gruppen rättar till bristerna i sitt IT-system och slutar lagra positioner (speciellt med så löjligt hög noggrannhet), men det betyder inte att vi kan vara säkra på att de inte kommer att göra fler misstag i framtiden. Nya och “förbättrade” tjänster kommer att medföra nya risker.
Jag vill kunna stänga av flödet av information så nära källan som möjligt, dvs i bilen, innan några positionsdata eller andra potentiellt känsliga uppgifter skickas upp i molnet. Andra potentiellt känsliga uppgifter skulle t ex kunna vara data från kameror eller mikrofoner.
När jag provkörde en Skoda Enyaq, såg jag (vid starten) en textruta på skärmen som handlade om delning av uppgifter, men tyvärr klickade säljaren på “OK” innan jag hann läsa hela texten. Är det så att man i Enyaq har möjlighet att stänga av informationsskickandet och ändå använda bilen, minus nätverkstjänster, som en vanlig icke-uppkopplad bil? Eller är det bara en del av informationsflödet som man kan påverka medan andra uppgifter fortsätter att läcka? Någon som känner till hur detta fungerar i Enyaq eller andra MEB-bilar?