Beror långsamma laddare på elbrist?

Svarade på en fråga på Facebook om en som undrade om hans elbilsladdning gick långsamt på grund av “elbristen i Sverige”. Kopierar in den här för vidare samtal.

Elbrist?

Elbrist är ett lite pedagogiskt utmanande ord – det låter onekligen som att vi har brist på el och därmed behöver ransonera. Men el är ingen fysisk volymvara så som olja eller vad vi nu kan se och ta på. Egentligen borde det kallas effektbrist och effektbrist uppstår i den stunden då effekten från produktionen inte klarar att vara i paritet med effekten som vi behöver i våra hem, industrier och laddplatser – detta har så vitt jag vet aldrig hänt i modern tid. (Den som har koll på el skulle nu säga att det aldrig är helt i paritet och därmed så skiftar frekvensen upp och ner men har du koll på el så förstår du också att jag syftar på massivt effektfall och inte att alla industrier trycker på knappen måndag morgon och att frekvensen i nätet minskar något under en kort tid)

Varför?

Jo när du bygger laddstolpar så ansöker du om att få en viss effekt till dessa laddstolpar från den lokala nätägaren. Det är nämligen där flaskhalsarna ofta är – inte i produktionen. Men när du väl fått ok och du fått en viss effekt framdraget – exempelvis 600 kW för 4 stycken 150 kW-laddare så är det också den effekten som laddarna kommer leverera. Därmed byggs inte nätet ut för mer än vad det klarar.

Men vad händer om det faktiskt skulle uppstå effektbrist på riktigt?

Effektbrist kan uppstå av två anledningar – den vanligaste anledningen är att ett ställverk eller en kabel går sönder i det lokala nätet. Eller bara service någonstans så lokala elbolaget släcker nätet. Då blir det alltså 0 kW effekt på laddarna och ingenting annat.

Det andra är om landet skulle få effektbrist – det vill säga att det inte går att producera tillräckligt mycket energi för att tillgodose landet med effekt. Inte heller där kommer effekten på laddarna gå ner utan vad som händer är att vi kommer börja med roterande strömavbrott. Egentligen samma sak som när lokala nätägaren stänger av strömmen på grund av planerad service. Även här är effekten 0 kW och allt är strömlöst.

Men varför pratar alla om elbrist?

Jo åter igen är det en pedagogisk utmaning – om vi pratar om effekten och att vi ännu inte behövt planera några strömavbrott så beror det på att har ett sammankopplat elnät i Europa. Så om vi inte kan producera tillräckligt med effekt så importerar vi helt enkelt från ett annat elområde. Detta är en konstant i exempelvis Skåne, Blekinge, delar av Halland, Kronoberg och Kalmar – för i detta område, elområde 4 så finns ingen elproduktion att tala om. Därmed kan man säga att det alltid är elbrist, men då vi importerar från övriga elområden (dvs resten av Sverige, men ibland från Danmark, Polen, Tyskland och Baltikum) så blir det ingen effektbrist = strömavbrott.

Faktiskt elbrist

Man kan också säga att elbrist är något som de som bygger laddstolpar upplever varje dag – för det blir ofta nej när de ansöker om effekt till en visst plats. Men då handlar det framförallt om att det inte finns kapacitet i det lokala nätet. De får alltså nej innan det är byggt och därför så påverkar det inte existerande laddstolpar.

Framtida elbrist

Då framtiden är elektrifierad så behöver produktionen byggas ut de kommande 30 åren utan dess like. Men samma sak där – det handlar om framtida ettableringar, inte något som påverkar existerande laddplatser.

Så varför går det inte så snabbt att ladda som stolparna säger?

Det är nästan alltid din bil som är flaskhalsen, antingen för den inte kan ladda snabbare eller för att batteriet för stunden är kallt eller liknande.

Men det kan också vara så att laddarna delar på effekt. Exempelvis kan det stå 350 kW på laddarna men om två bilar är inkopplade så är det max 180 kW. Exempelvis Teslas laddare delar på en så låg effekt att om alla används så kan effekten gå ner så lågt som 50 kW.

Se min video om detta

4 gillningar

Kan addera att nu redan nu på hösten märks stor skillnad att batterier är kalla och laddar redan med plågsamt låga effekter.

För operatörer är detta bra ut ett kortsiktigt ekonomiskt perspektiv, lägre effektavgift som resultat. Men i det stora och långa perspektivet är det dåligt eftersom det kraftigt försämrar upplevelsen att köra elbil när du behöver ladda utanför hemmet eller jobbet där man känner sig trygg med laddningen.

Utöver höstkylan finns ett beteende hos elbilister där man är extremt bra på ecokörning, detta är ju så klart klokt och tryggt men förvärrar dessa plågsamt låga laddhastigheter vid DC-laddaren då vi med ecokörning minskar värmeförluster i batteriet som vi skulle kunna använt för att minska laddtiden och få en bättre upplevelse.
En liten del elbilister är väldigt duktiga med att anlända med låg SoC och varmt batteri även vid kall väderlek men de allra flesta kämpar med långa laddtider kalla delen av året.

90% av laddningen sker via AC, där behöver vi inte tänka på värme till batteriet, detta blir krångligt för många de 10% av gångerna man måste ladda ute, känner folk generellt till att dagens batterier kräver värme för att laddas enligt bilens datablad?

I detta perspektiv är ju effektavgift fantastiskt, det är ju en garanti från nätägaren och balansansvarig i nätet att ALLTID se till att vi operatörer har den effekt/strömstyrka som vi abonnerar på dygnet runt, året runt. Men JA dyrt är det.

Laddare generellt trivs bättre vid kall väderlek, kablar är kalla, likriktare får bättre kylning och kan hålla höga effekter längre än stekhet sommardag.

Det är nästan alltid bilens batteri som begränsar effekten och laddtiden redan vid en 150kW stolpe.

2 gillningar

MYCKET pedagogiskt förklarar!
Kan du inte mejla detta till samtliga media i Sverige genom en robot som skickar en gång i timmen, dygnet runt, så kanske vi till slut slipper läsa alla tröttsamma myt-reportage gång på gång.

Lägg förresten till att även publicera i Flashback, Bensinupproret, i Sverigedemokraternas, och Moderaternas olika kanaler.

2 gillningar