Beslutsångest, ny förmånsbil. Kia EV9?

Hej forumet. Efter velat som tusan sist leasingen på befintlig bil gick ut (Kia EV6 GT-line), blev det till slut så att jag förlängde leasingen till mars/april 2026.

Men nu måste jag bestämma mig och beställa ny bil. Har redan avfärdat ID7 GTX, Cupra Tavascan, Ioniq 5. Har provkört och var förtjust i CLA 4-matic, men den är i minsta laget avseende lastutrymme.

Står mellan EV9 eller Mercedes GLC. Lutar mot EV9, pga stor, tillgänglig, känns prisvärd.

GLC har jag ju inte provkört, och det är osäkert med leveranstid, däremot lockar räckvidden.

TCO på båda bilarna blir likvärdig.

Är det någon som har EV9 och kan dela med sig hur den är att leva med? Jag har själv bara provkört, och tyckte den va riktigt skön, enda nackdelen jag upplevde var svag räckvidd/törstig och något bökig att parkera.

Om man lägger det ekonomiska åt sidan en stund så blir det ganska tydligt att GLC är det mer vettiga valet ur flera andra perspektiv.

Mercedes är generellt ett mer pålitligt märke, och när man ser till den nya tekniken – räckvidd, batteri och mjukvara – så ligger GLC ljusår före EV9.

EV9 känns redan nu lite föråldrad i jämförelse, både vad gäller räckvidd och teknisk plattform. Ser man till helheten och värdet över tid framstår GLC som ett betydligt mer genomtänkt val, särskilt nu när EV9 börjar halka efter.

Dessutom ska man inte glömma att GLC konkurrerar direkt med BMW iX3, som många anser vara en milstolpe för den tyska elbilsindustrin. När det gäller komfort och känsla så är Mercedes fortfarande långt före Kia – det märks så fort man sätter sig bakom ratten.

Storleken kan förstås diskuteras, men med en tredje sätesrad som ändå är knappt användbar känns det kanske lite onödigt. Behöver du plats för barnstolar får du in dem utan problem i båda.

Lycka till med valet – men jag tror du kommer bli klart mer nöjd med GLC i längden.

Det finns saker jag gillar med GLC, men generellt tycker jag att BMW har lyckats bäst. De är ju också ledande i räckvidd och laddhastighet.

1 gillning

Jag håller med om att GLC måste vara ett mycket bättre val här. Nu är jag inget direkt fan av Kias elbilar då jag tycker de har väldigt dålig interiörkvalitet, dåligt infotainment och plingar mycket. Naturligtvis om man behöver 7 sittplatser eller enormt bagage och gillar bilen ska man gå på en EV9, men annars är GLC mycket trevligare och vettigare för samma pengar.

Ägare av EV9 sedan tidigt förra sommaren och har hunnit avverka 6300mil.

Gick från ID4 via några hyrveckor med Audi Diesel, Polestar 2 och en Tesla Y.

Går du från en 3år gammal EV6 så har en hel del ändrats mjukvarumässigt i EV9, ccNC är både rappare och betydligt bättre designad än gamla Gen5W, ja det funkar faktiskt riktigt bra.

Och är du van vid Kia så kommer du utan problem att känna dig hemma.

EV9 är en riktigt stor bil, även om jag anser att insidan kunde varit betydligt rymligare och tex att tredje sätena utan problem skulle kunna varit demonterbara när de inte används.

Den är 7sitsig på riktigt och man sitter längst bak utan problem som normalväxt vuxen, men det krävs att baksätespassagerarna flyttar fram sätena och offrar lite benutrymme, vilket det finns typ oandligt av.

Men som andra skriver här så kommer E-GMP behöva en uppdatering 2026-27.

Inte pga att den är utdaterad utan för att ha bättre skrytsiffror att kunna marknadsföra sig med, att ladda med 350-400kw men ändå ha laddtider på 20-22min är som alla förstår ren marknadsföring som typ alla verkar gå på :man_shrugging::face_with_peeking_eye:

EV9 lider en del av ett för litet batteri för storleken av bil, och där har Ioniq9 redan fått ett mer anpassat packet.

Det ”lilla” batteriet, som ändå är större än EV6 betyder också att den laddar långsammare än sitt mindre syskon…så räkna med 180kw i snitt 10-80%, där 76-77% är det normala att jag tröttnar då den bara laddar i ID4 Peak vid de nivåerna, oavsett detta är man ofta sist in först ut på laddstationerna och senaste tre resorna Stockholm- Åre har inneburit ett 17-20min stopp i Huddiksvall, då med en bil absolut fylld till bredden och 3 cyklar på kroken

EV9 har haft en del barnsjukdomar men de verkar drabba specifika exemplar där ägarna med rätta är besvikna och högljudda och fått typ alla fel i boken, andra har inte sett skymten av dessa, läser man sen på EV9 grupperna på FB så handlar mycket av kritiken mot bilen på ren okunskap snarare om fel, som med alla bilar.

Nackdelen med GLC är att det är en ny plattform och man har idagsläget noll vetsKap om barnsjukdomar mm och har man otur så släpper Merca en ”EX90” och du får snällt parkera bilen hos återförsäljaren första halvåret eller bara leva med att hälften av funktionerna inte är i drift, men stereon är iaf bra. :rofl:

Förbrukningen på EV9 följer formspråket
Riktigt ”snål” för storleken om du kör i städer och landsväg, men gillar du momsad 120väg dag in och dag ut så kommer den vara riktigt törstig, just för att det är en Finlandsfärja du är ute och rattar

Där kommer GLC vara ett betydligt billigare alternativ att kryssa motorväg med.

Bifogar min förbrukning från laddning igår och snitt sedan köp…

Val av bil måste ske på känsla lika mycket som förnuft, att andra skriver hur bra eller dåligt de tycker om den förändrar inget för dig som skall köra runt i den…sen måste man inte gå hela vägen och köpa en Alfa Romeo eller Lancia bara för det. :innocent:

Tack för feedback alla.

Alltid när jag kör ett större inköp, försöker jag researcha och hitta rätt balans mellan förnuft och känsla. Förnuftligt mig mina behov och ekonomi vore en mellanstor bil med lång räckvidd och låg förbrukning, såsom Mercedes CLA, även Tesla 3/Y hade varit mycket förnuftigt. Men jag vill inte ha dem…

ID7 GTX var också väldigt förnuftig, och jag älskade stolarna, helljuset, och flera andra saker. Men känslan säger totalt nej till MEB plattformen.

E-GMP plattformen gillar jag, och gillar alla fysiska knappar i Kias bilar.

EV9 hade varit klockrent val om den hade samma batteri som Ioniq 9. Nu har jag lyckats pruta ned priset på en EV9 så pass att jag nog banne mig väljer den, trots svag räckvidd.

Tror jag kommer ha stor gläjde av en EV9 i 3 år, och då kommer marknaden krylla av fina bilar som går 50-70 mil på riktigt. :slight_smile:

3 gillningar

Dvs är bilen för svår att förstå sig på. Vilket är exakt mitt intryck av de flesta asiatiska bilarna.
Dessutom flyttar funktioner ofta position mellan bilarna.
På en tysk bil funkar det mesta “som vanligt” mellan årsmodeller och modeller.

Eller så är det för att folk, likt dig, har förutfattade meningar om saker. Av min 6 senaste bilar har 5 varit Kia av olika modeller, har sidigt känt att jag på något sätt varit vilse i någon av dessa efter att ha bytt, snarare tvärt om.

Hade en EV3 som hyrbil. Totalt ologisk bil.

Däremot jag jag sätta mig i vilken tysk eller svensk bil som helst och känna mig hemma.