Min första elbil var en Corsa E jag köpte ny 2020.
En väldigt trevlig men dålig elbil med bra komfort, bra värme och kyla snygg inredning med bra kvalitetskänsla och bra lyse och tyst kupe.
Den hade dock kort räckvidd på vägar över 90km/h och på vintern, en typisk smålandsvinter med lite snö fick jag ut 15-18 mil och den laddade dåligt i kyla.
Väldigt bra köregenskaper och väghållning om man inte pressade den för hårt, då va fjädringen bak lite för mjuk.
Bor du på landet och får mycket snö är det bra att veta att antispinnsystemet inte går att stänga av så man fastnar lätt.
Jag hade en hel del problem med min, framförallt elsystemet där både förardisplay och mittenskärm kunde starta om sig själv plötsligt och bromsarna tålde inte svensk vinter, det är den enda bilen sista 10 åren jag haft som bromsarna frusit fast på, även laddluckan frös fast och det blev stora isklumpar som kunde förstöra framskärmar och framdörrarna.
Är också den enda bilen jag haft sista 10-15 åren som behövt åka bärgare, ibland slog HV-systemet ifrån eller skickade felmeddelanden, dom hittade aldrig något fel på den och nu i efterhand så ”ska det nog vara så”, den här trots allt Peugeot-DNA och delar platta med e208 som nog är en roligare bil om man står ut med den lustiga förarmiljön
Min var en väldigt tidig, den är säkert mycket bättre nu efter uppdateringen. Och den hade många bra sidor.
Som vi läste om i en annan tråd här på forumet verkar just Renault 5 lämna en hel del att önska på snabbladdningsfronten vintertid. I övrigt verkar det ju vara en trevlig kärra!
Som @Larsson säger är Corsa och Peugeot E 208 i grund och botten samma bilar men 2023 fick dom en ordentlig uppdatering motor batterier elsystem och en face lift Jag har ingen erfarenhet av Corsa men E 208 och E 2008 har jag spenderat en hel del tid i 2022 23 24 & 25 årsmodeller och visst är det märkbart att 2023 är en uppdaterad bil men som fortfarande bygger på en Peugeot ICE Hybrid och EV platform E 208 är en trevlig men liten bil pigg bra väghållning och en ärlig räckvidd runt 20 mil men har ingen koll på snabbladdning
Fiat 500e är en av mina småbils favoriter (jag är lite Fiat tifosi har nog genom åren ägt ett 20tal Fiat har idag tre stycken) men aldrig en 500e har flera gånger tänkt köpa en begagnad men aldrig blivit av Jag har däremot kört många 500e är en dedikerad EV platform som bygger på en äldre FCA utgåva som den inte delar med andra Stellantis bilar förutom Abarth 500e 2020 fick den en ordentlig uppdatering med två batteristorlekar lilla 19 mil WLTP stora 32 mil WLTP jag har nog aldrig lyckats klämma ur mer än 20-25 mil men jag har tung högerfot Genom åren har 500e blivit en riktigt trevlig bil att köra såväl i stadstrafik som på krokiga ladsortsvägar på slingriga vägar i Toscana trivs bäst men inte på motorvägen Den är liten med nästan obefintligt baksäte och bagageutrymme men en riktigt drivers car
Renault R5 är ett riktigt charmtroll och till skillnad från dom andra två en helt ny konstruktion som har Android Automotive som fungerar riktigt bra det är en för storleken rymlig bil men som med alla tre små och trånga baksäten Det har sagts mycket på sista tiden om bedrövlig snabbladdning vid minusgrader dock ingen jag upplevt med den i Medelhavsklimat En riktigt kul bil att köra och väljer man rätt färg får man många blickar och tummen upp
Allt beror ju på vad du ska ha bilen till bara stadstrafik och det mindre vägnätet och nästan bara laddar hemma så funkar det men jag tycker du ska tänka igenom köpet noga och provköra ordentligt inte bara en halvtimme utan ta ut svängarna ordentligt
Måste du inte ha en ny bil så är BMW i3 sista generationen 2018-2022 i mitt tycke det bästa man kan ha om man inte behöver en större familjebil Den är större invändigt än dom andra tre den har en ärlig räckvidd på 25-27 mil och laddar tydligen riktigt bra på snabbladdare En så ny och med så få mil som plånboken tillåter tycker jag är helt OK
Lycka till
Edit såg nu att du frågade om Fiat 600e den har jag inte kört men planerar att ha en 600e Abarth innom kort Jag har kört Fiat Grande Panda e som jag tror är samma som 600e den är riktigt trevlig med sin avskalade interiör och utsidan en tydlig blinkning till OG Panda räckvidd runt 20 mil pigg och trevlig
Ja @J.Erasmie har en otroligt viktig poäng i att du behöver komma fram till vad du vill ha av bilen.
Jag bestämde hur lång min regelbundet längsta resa är, min budget och försökte komma så nära som möjligt med räckvidden.
Den långresan jag oftast gör är till Gnesta från utanför Oskarshamn, ca 33 mil, om bilen kom det räckte det. Den här har går 440 km WLTP vilket ger ca 35 mil vår, sommar och höst. På vintern får jag toppa upp 5-10 min i Nyköping eller 15 min i Norrköping.
Har egentligen aldrig brytt mig om snabbladdning, kärran jag kör tar 45-55 10-80% min i stort sett oavsett väder och temperatur men nuförtiden finns det så gott om laddare som alltid fungerar att har jag bråttom så laddhoppar jag, alltså stannar 10 min, kör vidare, stannar 10 min o.s.v.
Av dessa och hemladdning = tveklöst R5
Jag studerade supernoga på laddboxar, lastballanserare, säkerhet och funktion.
Supernöjd med min Defa’s av senaste modell (sommar 2025).
Med display. 22kW och den mest moderna just då, klippstabil och bra App. Har extern jordfelsbrytare av säkerhetsskäl och extern lastbalanserare från Perific. Superbra kombination!! Skippa budgetprylarna.
Hur menar du? Om du tänker på laddningsfunktionen som finns i “Mitt Vattenfall” appen så styr det mot bilen inte mot laddboxen, I Vatten Incharge appen vet jag inte hur man eventuellt kan lägga till en laddbox, man kan köpa hos dem om man bor i Nederländerna eller Tyskland.
Är det bara en som har integration mot Nordpool för elpriser så finns det många laddboxar.
Jag tänkte att laddbox styr när laddningen sker t.ex. när elen är som billigast och undviks effektoppar.
jag har tillgång till eon som äger nätet och vattenfall som distribuerar! Vill gärna att boxen är kompatibel med eon och vattenfall så enheterna kommunicerar.
Mellan Renault och Fiat väljer jag Renault, dels tycker jag att den är snyggare och även trevligare att sitta i, dels för att jag tror att den är mer bekymmersfri att leva med. Fiaten är nog trevlig, min son körde en 500e i 3 år och var väldigt nöjd sånär som på långreseegenskaperna, men om något går sönder tar det ofta lång tid att få fram delar att reparera bilen.