Vi väntar vårt tredje barn och funderar nu på att byta bil. Våra två andra barn är 3 och 5 år gamla – den ena sitter bakåtvänt och den andra framåtvänt. Idag kör vi en Passat kombi (laddhybrid), men vi upplever att den kommer bli för trång när vi blir fem i familjen.
Vi överväger därför att byta till en 7-sitsig bil för att få bättre plats, men undrar om en minibuss är det enda vettiga alternativet – eller om det finns SUV:ar som också fungerar bra för tre barnstolar och vardagslogistiken med en större familj?
Har ställt mig själv exakt samma frågeställning men kom för egen del (för ett par år sen) fram till att det inte fanns någon elbil som uppfyllde kraven. Mest pga budget.
Inte heller idag har jag sett någon bra alternativ.
Blev därför en iCE minibuss i kombination med elbil som andrabil i familjen.
Håller med. Det finns ju några riktigt stora elbilar som EV9 och EX90, men de ligger tyvärr lite utanför vår budget. Jag har sett att Mercedes EQB finns som 7-sitsig till ett relativt rimligt pris, men är osäker på hur mycket plats man faktiskt får i den – särskilt i tredje raden.
Är 7-sitsig ett måste när man har tre barn, eller finns det några 5-sitsiga som är tillräckligt breda för att få plats med tre bilbarnstolar i bredd?
Jag är ju ganska färgad kör en ID.BUZZ som är den bil/buss som fyllde våra behov och så tilltalar designen mig och konceptet buss är klart trevligare än en SUV som man vid det här laget är otroligt trött på
VW ID.BUZZ LWB med tre rader är en bra lösning för en barnfamilj stora skjutdörrar som gör det lätt att flytta barnstolar och barn in och ut plats för barnvagnar och annant man har med sig men tycker att man kan låta bli GTX modellen om man inte absolut måste ha fyrhjulsdrift Sen är ju utseendet en vattendelare
VW har just släppt nya e-Caravelle jag har bara haft en timme i en och den känns som en Caravelle men kör och uppför sig som en ID.BUZZ jag kollade i “bygg din bil” och dom går att specificera hur mycket som helst men det kan lätt bli dyrt
VW Caravelle är ju en klassiker och Nya Caravelle har i stora drag samma utseende och verkar vara ett riktigt bra alternativ jag har blivit lovad en så fort den börjat levereras i större volymer
Några bilar jag utvärderat.
EV9, EX90, långa ID Buzz, för dyra.
Peugeot E-5008, rimligt pris men va för enligt mig på operationell företagsleasing (som för mig var aktuellt).
Peugeot E-Rifter och Mercedes EQB, för dålig räckvidd. Men ligger rätt i pris.
Kör en Grand Picasso diesel, klockren bil för familj med 5 barn, önskar att en liknande bil fanns i eldrift. Tre siktiga stolar i baksätet, möjlighet till 7-sits vid behov, stort bagage. Ändå kort bil i total längd, smidig. Komfortabel.
EQB har en räckvidd på upp till 53 mil i den framhjulsdrivna versionen, vilket ändå känns som en helt okej nivå. Mercedes har dessutom en kampanj på privatleasing just nu, men man undrar ju om det är klokt att privatleasa med tre barn i bilen
Peugeoten ser faktiskt riktigt trevlig ut!
När det gäller minibussar med bensin eller diesel blir jag förvånad över hur höga priserna är – och det verkar finnas väldigt få som är under fyra år gamla, vilket kanske förklarar det höga priset.
Det optimala enligt mig (har också 3 barn) är en bil som har ett baksäte med tre riktiga stolar. Förutom E-Rifter, tror jag inte det finns någon annan elbil som har detta?
Ser det som mycket mer praktiskt än att att ha en 7-sitsig bil, där man använder 3:e raden och får sämre bagage, samtidigt som mittenplatsen i baksätet är outnyttjad.
Å andra sidan, när jag växte upp (med två syskon) fick hela familjen trängas i en liten vanlig 5-sitsig bil, och det gick ju. Men andra krav på säkerhet och kanske är barnstolarna fetare nu för tiden.
Ser ju tyvärr ut som att Kia PV5 passenger bara kommer med 5 säten hit till Europa som det ser ut nu. Annars tror jag det kunnat vara ett alternativ om du väntat ett tag.
Vilka minibussar tycker ni är mest vettiga? När jag tittar på bilar som VW Sharan och Seat Alhambra på Blocket verkar de flesta antingen vara väldigt gamla eller ha rullat långt. Finns det andra alternativ som erbjuder en bra balans mellan utrymme, komfort och pris?