Bil för lång pendling

Hej,

Jag tänkte höra om ni har några rekommendationer på elbil till oss. Jag har idag bara några km till jobbet och cyklar den distansen, men kommer från vintern börja ha ca 9 mil till jobbet (18 T/R). Vi har ingen bil idag men planerar att köpa en elbil för den här pendlingen.

Sträckan består nästan enbart av motorväg och ligger i höjd med Stockholm. Vi tänker oss en budget runt 600-700k, och är ok med både nyköp eller begagnat utan långt miltal.

Hur viktigt är fyrhjulsdrift? Vi bor längs en liten gata som troligen inte är först med att få snöröjning, ligger i utkanten av en medelstor stad.

De viktigaste parametrarna för mig är:

*Komfort och ljudnivå - kommer sitta i bilen nästan 2h per dag. Ventilerade säten över störande plingljud.
*Räckvidd - vill aldrig oroa mig över batteriet på en arbetsdag, och skulle uppskatta att kunna köra 440 km på 90-vägar till familjen utan att behöva stanna och ladda.
*Funktionalitet - det kommer vara vår enda bil, rymlighet och tex dragkrok ser vi som viktigt ifall vi hamnar i situationer där det behövs. Inga barn idag men kommer om några år.
*Cool teknik - jag är tekniknörd.

Inte viktigt:
*Snabbladdning och navigator - kommer ladda hemma 99% av tiden.
*Ljudsystem - kommer bara lyssna på ljudböcker.

Vi har varit väldigt sugna på en Zeekr 001 som vi båda tycker är sjukt snygg både invändigt och utvändigt, men hört mycket dåligt om mjukvaran… En annan vi tittat på är ID7. Har ni andra förslag och vad skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!

Om ni inte har barn och primärt tänker på det som en pendlingsbil så låter både Zeekr 001 och ID7 som lite för stora bilar. Beror givetvis på hur länge ni hade tänkt ha den och hur lång tid det är tills ni ev blir en familj. Jag hade nog hellre gått ner lite i storlek och tittat på Renault Scenic, BMW ix3 eller kanske den kommande Model y som sägs lanseras nästa år. Kan även en Polestar 4 vara ett alternativ?

De har lite att tweaka men det är en trevlig bil oavsett :slight_smile: Välkommen till forumet!

Hej,

Du har en bra poäng, det kanske skulle vara mer ekonomiskt med en lite mindre storlek. Dock har de bilarna du nämnde kortare räckvidd och är mer SUV-iga vilket vi inte gillar. I så fall tänker jag mig hellre en Polestar 2 eller i4.

Polestar 4 kan vara ett alternativ ja men den har väl ungefär samma storlek som Zeekr 001, fast kostar ca 100k mer för samma utrustning.

Hej Peter!

Vi ser fram emot din och Cristoffers kommande videor om bilen, vi följer och gillar er båda. Hur tycker du ljudnivån är i bilen? Går det att stänga av de funktioner som gör att den piper hela tiden? Jag har hört er klaga på tex knapparna på ratten, skulle du stå ut med bilens nackdelar vid så mycket körning som jag planerar?

Jag skulle vara mest intresserad av privilege-modellen för saker som ventilerade säten och luftfjädring, vilket jag antar gör den mer komfortabel? Eller är det mer värt att köpa performance?

Välkommen till forumet Vasil!

Först två små reflektioner om behovet;

Fyrhjulsdrift tycker jag är helt onödigt för en pendlarbil som du inte åker till fjällstugan med stup i kvarten. Fyrhjulsdrift innebär i praktiken bara mer kraft dvs högre elförbrukning och kortare räckvidd. Bra vinterdäck är en bättre investering.

440 km på en laddning klarar många elbilar lätt idag, men du vill inte köra så långt utan att sträcka på benen och gå på toa. Plus att sitta och åka runt med ett stort batteri i onödan är bara slöseri med pengar och vikt.

Jag tänker att något som Kia EV6 hade passat er:

Plus:

  • tyst och bekväm kupé och fjädring,
  • skön på långresor och pendling,
  • den har mycket utrustning som standard,
  • ventilerade säten som tillval,
  • bra räckvidd även vintertid med värmepump
  • 7 års / 15 000 mils nybilsgaranti,
  • mycket utrymme för kommande barn och bagage (pga dedikerad elbilsplattform) bättre än Polestar 2 och BMW i4,
  • inte SUV:ig trots att det nog är en SUV,
  • ett vettigt infotainmentsystem som inte buggar och gör vad det ska och lite till,
  • 1600 kg dragvikt
  • frunk för laddkabeln

Minus:

  • Onödigt snabb laddning med 800V-system,
  • Onödigt snygg för en pendlarbil
  • koreanskt plingeliplong, men nästan alla irriterande pling-ljud kan numera stängas av, (förutom backljudet, som alla EV:s ändå borde ha, imho)
  • Den har inte så mycket cool ”bells and whistles” teknik, och kan kännas lite äldre (men beprövad)

Jag kastar också in tipset om att se om du kan hitta en bil med LFP-batteri vilket då innebär att du laddar till 100% och därmed kan nyttja hela bilens räckvidd. Detta är inget problem om du ändå inte tänker snabbladda och då företrädesvis på natten via egen box.

Om vi pratar pendling generellt så finns det ju vissa saker som gör tiden i förarsätet njutbar istället för stressig, speciellt om man ska åka mycket motorväg.

En sådan sak, som jag aldrig skulle vilja vara utan nu, är bra förarassistanssystem och i synnerhet en bra adaptiv farthållare. Det är verkligen guld värt att kunna trycka igång den och låta bilen hålla hastigheten, filen och avståndet till framförvarande. Mer självkörning än så behövs ärligt talat inte.

Om jag tar Kia:s Highway Drive Assist-system i min Kia Niro EV som exempel så är det väldigt användarvänligt. Mjukvaran lägger bilen iskallt och stadigt mitt i filen, läser av skyltar och håller avstånd smidigt, funkar även vid köer och på mindre vägar, avaktiveras inte vid omkörning (host Tesla) och framförallt upplevs det inte som störande eller aggressivt (host Zeekr). Helt klart det bästa med bilen om jag ska vara ärlig.

Så det tycker jag verkligen att din pendlarbil ska ha. :slight_smile:

1 gillning

Noter att NCM och LFP-batterier “slits” lika hårt av att ladda till 100% – LFP kanske ännu mera. Dock måste vi ladda LFP-batterier till 100% för att kalibrera dem då och då.

Jag laddar alltid till 100% oavsett på både min NMC- och LFP-bil.

1 gillning

Zeekr Privilage är den du skulle vara intresserad av då tänker jag? Fin bil på långresa. Usel navigering och assistanssystemen är ingen höjdare, i värsta fall rent av farliga om man inte stänger av dem. Knapparna på ratten är av en design som får valfri 3-åring att framstå som ett geni, men det är ingen dealbreaker skulle jag säga :slight_smile:

ID.7 Pro S är kanske den bil jag skulle rekommendera - Den saknar helt cool teknik men har bra räckvidd, komfortabel och bra utrymmen för kommande småttingar!

En beggad Mercedes EQE skulle annars kunna vara något kanske? Vet inte riktigt hur de står sig i pris på blocket idag men med tanke på nypriserbjudanden som varit borde de ha sjunkit en del nu :slight_smile:

Kia EV6 lägger jag också ett gott ord för. Erbjuder V2L vilket kan vara nog så roligt när man väl hittat ett användningsområde. Vet en som klipper gräset med elgräsklippare men kabeln når inte hela vägen så han ställer bilen typ mitten av tomten och tar strömmen därifrån :smiley:

AWD skulle jag inte lägga pengar på om jag inte kände av behovet verkligetn. Brukar säga att om man ställer frågan “Behöver jag AWD?” så är antagligen svaret nej.

Hmm, intressant! Kanske behöver sin egen tråd istället för denna för jag fick följdfrågor…

Hej

Vet i sjutton hur jag skulle tänka själv, det känns som det är mycket mil att lägga på en egen köpt bil (ca5500mil/år) för dom pengarna.
Men skulle kolla efter beggagnad bil med med tillräcklig komfort, med så lite mil som möjligt och så billig som möjligt. Som skulle få rulla så länge ni bara är två i familjen.
Sen 4WD är skönt att ha när det ska pendlas16mil varje dag i vinterväglag, med snömodd, slask och liknande. Men det är ju inget krav, men skulle klass det som ett stort plus.
Sen cool teknik vad innefattar det?
Är själv inget Tesla fan, men tror det är svårt att slå denna: Tesla Model 3 ,2024 Highland

Men frågan är ju vad ni gör efter 3år med en bil som gått ca 15000mil om inte mer?

Cool teknik är ju Tesla fel väg att gå, sikta mot Tyskland då, dom är rätt långt framme med den vettiga tekniken :slightly_smiling_face:

Tack för svaren allihopa!

Vi lutar nog mest mot en ID.7 just nu. Från vad jag sett verkar den ha väldigt bra förassistans, bekvämlighet, och räckvidd. Eftersom fyrhjulsdrift inte verkar behövas är det ingen mening med att satsa på GTXen. Jag tycker personligen ID.7 har ganska cool teknik, med ID lights, dimbart soltak osv. Jag har inte kört så många olika bilar som referens :blush:

Första utgåvan verkar finnas beg för ~640-680k beroende på utrustning så vi får fundera på om vi vill ta en sån eller om vi tycker att vi lika väl kan satsa på en ny Pro S. Stämmer priserna på VWs hemsida eller kommer det läggas på extra eftersom man verkar behöva köpa via återförsäljare?

@S319 min beräkning ser lite annorlunda ut. 18 mil T/R x 4 dagar i veckan (ska försöka jobba hemma 1) x 44 veckors arbete = 3168 mil. Med lite privat körning kanske det landar på 4000 mil/år tänker jag. Förhoppningen är att vi ska kunna ha bilen i runt 5 år.

Vet inte hur det ser ut vid privatköp, väntar själv på en ID.7 GTX Tourer. Men det är som förmånsbil,då var det inga påslag utan gick att kombinera med ramavtal och andra rabatter.
Vi är så litet företag så vi har inga speciella ramavtal, men fick rabatt som hängde ihop med att vi valde finansiering genom Volkswagen.
Det tråkiga när man bygger ihop är ju att GTX:en är billigare än Pro S, så skulle tro att det är så vid köp också. Men antar att försäkringen är dyrare på GTX:n. Komfort mässigt verkar ju ID.7 vara ett bra val.

Hyundai ioniq 6 sjukt skön att köra långt och riktig snygg. Har snabbladdning och går att få med två eller fyrhjulsdrift. Kan även driva andra källor med ström

1 gillning

I6 faller stenhårt på kravet rymlig.
400l bagage som skall lastas genom ett brevinkast är likt BMW I5 sedan uselt för en bil i dess storlek.

Hade Hyundai gjort I6 till halvkombi hade de ökat kundkretsen med 500%. :face_with_peeking_eye:

Pendlar ca 13mil tor med Zeekr 001 och svårt att klaga på komforten efter ca 1400 mil sedan april. I Zeekr 001 gruppen på FB så var det någon som frågade hur långt folk kört so far och det är några som är uppe i 2500-3000 mil sedan jan, så om ni nu är intresserade av den så är mitt tips att titta in där o fråga några av dem. Där är ju dubbla golv i bagaget med, så om man tar bort vardagsgolvet så sväljer den väldigt mycket. Vi körde lite weekendtrip när jag var iväg på skytte-NM i somras och det var inga problem att få in vapenväska (gevär) + skyttekläder + resväska och ryggsäck i bagaget.

Det går ju inte komma ifrån att mjukvaran inte är 100%ig, men det blir bättre o bättre med uppdateringarna.

Men vilka nya bilar idag kommer med en perfekt mjukvara? Tyvärr är det väl rätt dåligt på den fronten.

Jag har praktisk erfarenhet av att pendla med en “instegselbil” Renault Zoe ZE50 2020. Hade drygt 180km T&R och genom Stockholm, funkade utmärkt utom de dagar då det var kallare än -15 då kompleteringsladdade jag för att ha god marginal. 33% energi kvar vid hemkomsten så god marginal.
Grejen med Zoe är att den kostar runt 200k och allt under 8000 mil är ingenting för dom. Däremot när jag pendlade åt andra hållet så att det vart 250km T&R så funkade det dåligt då var det bara 20km totalt som inte var 110 väg. Vintertid så var jag tvungen att köra under 80 eller ladda på jobbet. sommartid så funkar 110.
Jag hyrde en Tesla Model Y LR och hade i en vecka vintertid för att testa om det vore en lämplig uppgradering. Jag skulle bedömma den som en sämre vinterbil än Zoe. Vilket verkligen förvånade mig. Den kom inte T&R utan laddning på resan vintertid (-10 C) med vettig mängd energi kvar, (den hade 4%). Häftiga prestanda förståss, men ingen riktig pendlarbil, för litet batteri helt enkelt.

3 gillningar

Visste att Zoe var snål men att den går längre i verkligheten än en Model Y var väldigt ovnäntat.

Nja, det är nog en feltolkning :laughing:
Det som det handlade om var om jag skulle kunna köpa mig en Tesla model Y LR och komma T&R 25 mil varav nästan 24 mil i motorvägsfart och fortfarande inte behöva “tänja” på batterikapaciteten. Det går inte. Zoe ZE50 klarar det inte heller vintertid (och värmen suger), men det går att klara om man kör typ 75km/h på motorvägen, fast då tar resorna en dryg timme extra…
Hade MYLR haft ett 100kWh batteri så hade det funkat. Det kanske kommer i den förväntade uppgraderingen av Y.
Så resonemanget om att ta WLTP siffran och dela med två så har man maximal pendlingsdistans. Men då MYLR/Tesla anser att man bara skall ladda till 80% så blir det WLTPx0,8/2=542x0,8/2=216,8km maximal pendlingslängd (där det mesta går i motorvägsfart) sedan “bör” man ta höjd för batteridegradering så 216,8x0,9=195,6km praktiskt användbar daglig pendlingssträcka över >>5 års användning. Detta stämde rätt bra med mitt test. Men det är en kul bil att köra. Men det var inte den “satan vad bra den är, en sådan skall jag ha” känsla som jag förväntade mig.