Bilar byggda på Geely SEA plattform, Zeeker 001, P4

Var och kände på en Zeekr 001 idag, och blev positivt överraskad, väldigt fin.
Den verkar ligga ca 100k billigare än Polestar 4, som också byggs på SEA plattformen. Volvo XC60 ersättaren kommer också bygga på denna om jag förstått rätt, hur kommer den ligga i pris med dom andra två tror ni?
Det blir ju lite som att välja ID4, Enyaq, Q4 och den kommande Ford Explorer.

Hur kommer SEA bilarna placera sig inom gruppen, vilka prisgrupper och målgrupper kommer dom olika att ha?

Jag skulle påstå att jämförelsen med XC60 inte riktigt helt håller då det är en riktig SUV och inte en låtsas-SUV (och således också troligen EX60 eller vad den kommer heta). ID4/Enyaq/Q4/Explorer är lite mer av samma inbördes kategori.

XC60 Recharge är Volvos kassako och superpopulär; EX60 kommer säkerligen bli dyrare än Zeekr 001 och Polestar 4.

Jag har bara kört Zeekr 001 men pratat med en som åkt i Polestar 4 (ej kört) och min gissning är att Zeekr 001 är motorvägskryssaren. Den köper du inte för att köra aktivt, den köper du för att åka långt med och göra det bekvämt. Polestar 4 ska vara mer sportig, mer fokus på körningen, annan typ av dämpare osv. EX60 kommer vara en helt annan typ av bil så den är inte med här tänker jag.

Jag tänker att det rent prismässigt blir lite fel om man utgår ifrån att EX60 ersätter XC60. Jag förstår varför man jämför dem men räknar lätt med att EX60 startar på minst 650tkr vilket (initialt) kommer göra den till ett för dyrt alternativ för dem som idag sitter med en XC60 och vill byta till elbil. Här tror jag att Volkswagen och deras ID4 kommer ta en del kunder istället.

Då låter det som Zeekr är mer för mig än P4, jag ligger bara och kryssar motorväg och kör så passivt det bara går, ser helst att bilen kör själv. Men just detta har jag för mig att du sågade ganska hårt på din provkörning.
Tyvärr får man ju inte Android Automotive då, men Zeekr GUI verkade trots allt vara hyffsat bra.
Verkar ju inte som SEA platformen har V2L heller, en funktion som jag lärt mig att uppskatta väldigt mycket på min nuvarande Kia EV6, vi har haft ett par långa strömavbrott hemma i vinter, en förlängningsladd in i huset kopplat till kyl/frys, en induktionskokplatta, lampor och modem/router så barnen har Wifi.

Ja, då är nog Zeekr mer för dig :slight_smile: Vet att man ska komma med en uppdatering här i april (försenad typ 2 månader) som ska förbättra styr- och linjeassistansen. Zeekr har sagt att jag ska få testa det efter uppdateringen, vi får väl se hur det blir med det.

Själv systemet i sig har jag inga större problem med, även om jag håller med om att Android Automotive hade varit mer nice. Gällande V2L så har jag hört rykten om att det finns på 001 men hittar ingen officiell info om det så vågar inte svara på just den biten… Polestar har sagt att det är 3an som är deras fokus för V2X just nu.

Intressant att höra ett verkligt case där V2L har använts, även om det är tragiskt att det skall behövas 2024 i Sverige pga strömavbrott. Jag har själv inte råkat ut för det med undantag för att en säkring går och då byter man den snabbt så därför har jag lite svårt att fatta detta intresse för V2L, V2G och V2X. Jag fattar poängen för elnätet men inte för mig som privatperson.

Värt att nämna att XC60 kostar mellan 686k och 763k (sedan kan du såklart donera ohemula ytterligare 120k för Polestar Engineered, för att finansiera någons lyxjakt, vad vet jag).

Om nu XC60 var Sverige populäraste tjänstebil så förstår jag inte riktigt hur det går ihop med att priset för den är upp emot 700tkr. I synnerhet inte om du har en bilpolicy som säger 7,5 prisbasbelopp. Nu vet jag att detta har förändrats en del på senare år men ändå. Är det så att den typiska mellanchefen plockar ut en bil för 700tkr? Om så är fallet tar jag tillbaka allt jag skrev, då blir EX60 en rak ersättare :slight_smile: