Bilar med vehicle to load (V2L)

Har en stuga i Norrland utan el så vi använder V2L när vi är där, driver mikro, dammsugare, tv, airfryer etc. Otroligt skönt istället för att dra igång ett bensindrivet elverk. Sen kör vi med kylväska på långfärd så vi använder 12 voltsuttag också

1 gillning

Skitbra!
Jag tänker camping med, superbra.

Hur mycket drar en helg på ett ungefär? Vilken bil har ni?

Jag vill absolut ah V2L på nästa bil. Kan till och med tänka mig att byta ut vår id7 i förtid mot antingen en nyare med V2l eller en annan bil.
Att kunna tälta, utan att behöva ström vore guld.
Driva kylbox (kompressorbox från Dometicsom går på 12 v och vanlig ström) koka kaffe mm när man kör roadtrip eller för den delen kör festival. Nästan aldrig man får en plats med el på en festival. Så till näta sommar är ajg duktigt sugen på att ha el från bilen. med v2l.
I id7 så aktiverade jag att 12 v alltid ska vara på, men man riskerar att dränera batteriet. Även med funktionen aktiverad att högvolt ska ladda 12 v batteriet görs detta inte förrän man startar bilen.
Oftast slutar väl bara onlinefunktionerna att funka och bilen blir allmänt märklig, tror inte man blir stående och inte kommer in i bilen, men man vet aldrig…

Är nyfiken på Skoda Peal. Behöver bagageutrymme, så en id7, ex60 eller Peak står just nu på önskelistan. Kanske finns fler. Dock inget från Tesla. (EV9 är för klumpig, frun vill inte ha.)

Klockren lösning!

Jag är också nyfiken på hur mycket du förbrukar per dygn.

Jadu, svårt att svara på men det är inte många kW som förbrukas så jag har inte brytt mig. Hade lite koll i början men har ju en urladdningsgräns satt på 20% så då vet man att det är dags att fylla på. Och då brukar det ändå vara dags att åka iväg och handla. Beror också på hur vi förbrukar, denn enda konstanta är ju kylväskan. Sen har jag har t ex en pump i sjön så när vi badar bastu(vedeldad) och diskar går den ganska mycket. Men det går flera dagar utan att man behöver fylla på.

1 gillning

BMW ix3. Har som sagt ingen bra koll på hur mycket det drar men det är inte många kW per dygn iallfall. Men en helg är inga problem

2 gillningar

Man ska alltid ha en portabel 12v-startare i bilen. har hänt flera gånger i min ioniq att 12v batteriet laddat ut och man måste öppna dörren med manuell nyckel och öppna frunken och koppla in startaren.

1 gillning

Är detta vanligt?

Har aldrig hänt mig, oavsett drivmedel.

Så kan det väl ändå inte vara? Laddar 12V när man startar bilen är väl det som sker om man inte har funktionen aktiverad?

Jag gjorde samma i min ID4 GTX -25 för ett par veckor sedan när vi var ute och tältade, jag drev kylboxen konstant via 12V-uttaget. Enligt Chat GPT skulle mitt 12V-batteri dränerats på ca 10 timmar, men jag hade kylväskan igång avsevärt längre än så utan att starta bilen och det fungerade ypperligt.

Jag har visserligen inte provat att ha det ikopplad så länge, och vår nya kylbox är en kompressorkyl som har batterivakt, så det är ett ickeproblem för oss.

Vi har haft 12v problem med bilens batteri i början och då hade vi knasiga fel, att det bara gick att öppna dörren genom att ta på handtaget , infotainment som ballar ur tills bilen har startat upp mm.
Fick batteriet bytt. och har alltid funktionen igång med att batteriet ska laddas av högvoltsbatteriet.
Men när bilen stått länge så får vi liknande konstiga fel på vår id7 som vi hade när batteriet var kasst..och en varning i appen att det är något med 12 v systemet. Har dock aldrig varit att man inte kan komma in i bilen eller köra.
Infon att det funkar så läste jag på ett annat id7 forum där någon hade problem med 1v. Kan ju dock vara liknande att det borde fungera som man tänker att 12v alltid ska laddas av högvoltsbatteriet, men inte alltid funkar på vissa id7?

Vi har och har haft problem med vår mjukvara i våran bil, (tidig id7 som har gammal hårdvara som gör att nyare funktioner inte funkar som de ska alltid.

Så den laddar inte 12V från högvioltbatteriet vid behov med / utan påslagen tändning?
Isåfall förvånande designmiss.

Har för mig vw har någon inställning man måste ha påslagen för den ska ladda batteriet. Men jo generellt laddar vw 12 volt batteriet vid behov.

Låter konstigt. Har svårt att se en situation då man inte skulle vilja ha den inställningen påslagen.

I min ID.BUZZ med tidiga hård och mjukvaran är inställningen i appen Sen jag fick ett större AGM batteri så har jag inte haft 12 volts problem eller varningar (hade det inte innan batteribytet heller) jag har en gång glömt min Dometic CFX 12/230 volts kylbox på några dagar i parkerad bil men inte då heller några problem

Jag har inställning i appen. Har inte haft 12 v problem sen senaste uppdateringen i våras.

Så vet inte om det funkar och eller om vi bara haft problem pga hård/mjukvarufel.
Dometic CfX drar väldigt lite ström. Suverän kylbox. :grinning_face:

Vill dock gärna ha V2L på nästa bil.

Är det funktionen Optimerad batterianvändning i appen som styr detta?

Japp så har jag förstått de.

Och jo man kan verkligen undra varför man kan styra detta. I tidigare diskussioner så har ingen lyckats märka skillnad på om de är på eller av. Då väljer man såklart att alltid ha ett väl laddat 12 volt batteri.

Inte klockrent enligt ämnen men ändå… Hur är det med adaptrar för V2L, passar de till olika bilar eller ska man söka modellspecifikt? Jag ser ingen störa nytta för oss, men köper jag ingen adapter lär jag snart springa in i en situation där jag behöver en, å andra sidan så antar jag att om jag köper en kommer jag aldrig att använda den..:smiling_face_with_sunglasses:

Någon som har tips på en bra till IONIQ 5?

Fick du inte med någon när du fick bilen?