Bilindustrins stjärnor

Nu tänker jag på bilmärken som använder stjärnor för att definiera sitt varumärke. Jag kan bara minnas två, Mercedes och Polestar. Finns säkert flera.
Vanliga Mercedes på 60/70-talet hade en treuddig stjärna på huven (inspirerat av Rolls-Royce såklart). De sportiga bilarna hade en stor treuddig stjärna i grillen. Jättecoolt tyckte jag då.
Långt senare kom Polestar. En diskret fyrauddig stjärna fram och bak i samma färg som karossen. Och i vissa modeller en upplyst stjärna i glastaket. Smakfullt tycker jag.
Och nu kommer Mercedes tillbaka: hundratals självlysande stjärnor i grillen, i glastaket, även baklampona med stjärnor. Smaklöst tycker jag.
Vad tycker ni?

Chrysler har/hade en femuddig stjärna som definierade varumärket tidigare.

Generellt anser jag att om någon ska vara smakfullt så ska det vara diskret. :grin:

2 gillningar

Stjärnorna är ju små, varje stjärna kan ju tyckas vara diskret. Men det är mängden jag tänker på, och att de dessutom är självlysande…

Du vet om att RR är 20-30 år efter bildandet av Daimler där Benz tog fram sin bil 1885 från patentet 1883.
RR var således inspirerad av tyskarna.
Med 30år menas motorer som RR producerar så sent…

Subaru. Japanska namnet för konstellationen Plejaderna, vilken logon även avbildar.

CLA-fronten är retande ful. Men som vanligt så ser fossilvarianten bättre ut då den inte tagit designinspiration från en ID.4/5. Förstår inte varför elbilar alltid ska vara fulare.

Men även den har det i mitt tycke största designmisstaget med dubbla emblem

1 gillning

Mercedes är fullt medvetna om att deras fejs är lite överallt just nu och kommer fixa till det (väldigt) snart :slight_smile:

2 gillningar

Glöm inte Lincolns fyruddiga stjärna :slight_smile:

Nja, riktigt så gammal är jag inte. Var satt Mercedesstjärnan på de bilarna? De verkar inte ha haft en konventionell huv…

Själva stjärnan är smakfull, men grillen inte så…

En Mercedes ska ha en stående stjärna i metall på motorhuven. Hoppas att den kommer tillbaka någon gång .

1 gillning

Enig, saknar den på min.

Ja detta är en ytterst märklig miss.

Det var många som stals från bilarna, men om det var därför eller en kostnadsgreja som gjorde att den försvann förtäljer inte historien!
Var det inte mercedes (eller kanske RR) som provade med att loggan bara kom fram då tändningen slogs på?

Där brister mina bil kunskaper tyvärr . Men låter det inte som en trolig RR finess kanske.

Rolls royce, sen om de var först vet jag inte.

1 gillning

Redan på 60-talet(?) blev Mercedes tvungna att göra stjärnan eftergivlig så att en påkörd person inte skulle få magen uppskuren om hen blev påkörd. Jag vet inte hur RR löste detta.

Befinner mig i Lycksele under Motorveckan och ikväll var det crusing. Kom en Lincoln åkandes och tänkte då på denna tråd, räknas det som en stjärna? :slight_smile:

Lincoln räknas såklart, fin fyruddig stjärna. Och cruising i Lycksele är speciellt. Vi var där vid denna tid i fjol med vår MG4 och såg både högt och lågt… Väldigt intressant men samtidigt väldigt kontroversiellt och kanske stötande för många medlemmar i denna sajt. Inte för mig dock, uppväxt som jag är i denna miljö…

Nya facet :slight_smile:

1 gillning

Nåja, en smygtitt iallafall :wink: