Bilindustrins stjärnor

Trender kommer och går och jag förstår på ett sätt att leverantörer hakar på för att alla andra gör det. Led-ljus slingor och pianolack är troligen både billigare, miljövänligare och lättare än kromade detaljer. Det passar också kanske bättre in om man vill att bilarna ska se mera spacade ut och markera framtidens form på bilar helt klart. Men jag är väl för gammaldags att jag tycker om formerna och kromet på de äldre bilarna. Det är möjligt trenden fortsätter till mera spacade bilar från Mercedes, BMW m fl och att de säljer bra, men jag drömmer om mera krom och mindre svartlack och led-ljus för jag kommer nog alltid att tycka det ser billigt ut oavsett vilket bilmärke som lyser upp i natten. :slight_smile:

Håller med till 100% När man hämtar eller får hem en bil som man ska köra några dagar eller veckor tar man 10 minuter med att ställa in ambientbelysningen på insidan som för det mesta påminner om en Thailändsk Bordell och det slutar nästan alltid med att man stänger av eländet Ljuseffekterna på utsidan ser ofta ut som man gör reklam för sagda Thailändska Bordell så det stängs av omedelbart Detta är inte längre specifikt för EV utan börjar smyga sig in i ICE och Laddhybrider Tillverkarnas representanter säger att många kunder framförallt i Kina och Tech Nördar uppskattar det med tillägget “det går ju att stänga av”

En annan sak som är så trist på många nya bilar EV & ICE Det började en gång med All Road och Cross Country där skärmkanter/breddare av plast slängdes på för att ge Off Road cred
Idag är det mer regel än undantag det finns bilar med tunna plastkanter runt hjulhusen och så finns det bilar typ KIA Toyota Dacia mfl som har stora sjok av olackad plast (bara dom dyrare utrustningsvarianterna har plasten lackerad) Kolla olackerad plast på en 10-15år gammal bil som fått 4-5 automattvättar per år (som vanligt folk gör) hur flammig och tråkig den ser ut tänk nu Kia EV3 2035

Jag har lite tappat intresset för EV och det jag kört mest på sista tiden är Laddhybrider (som @Esse även visat intresse för) och en och annan performance ICE
Mycket på EV marknaden idag är IMHO same same with a different name inget som får pulsen att gå upp kanske om ett par veckor när en Hyundai Ionic 5N landar på uppfarten ändrar jag mig

Har hyrt Renault 5 E-Tech i Italien när jag behöver bil (6.75 liter V8 såldes till en British Gentleman i byn) Även med hyrbilarnas poverty spec är det en riktigt trevlig bekantskap perfekt för trånga gränder i gamla Italienska städer och med range som räcker mer än väl

Skulle jag idag göra bytet från ID.3an skulle valet stå mellan min ID.BUZZ (som jag stortrivs med och fyller alla våra behov men mest stått på uppfarten på sista tiden) och en VW Multivan Style laddhybrid jag har byggt och räknat på det hela och Multivan för våra behov skulle bli ca 120K plus anpassning dyrare men jag tror att jag skulle vara minst lika nöjd med den som min ID.BUZZ även om den nog inte drar till sig samma uppmärksamhet Häromdagen i Kåseberga kom det 4 Tyskreggade 60tals Typ2 i nyskick med surfbrädor på taken som ville att jag skulle ställa upp den bredvid deras så dom kunde fotografera och Darth Vaders mamma skulle nog inte vilja krama en Multivan…

Tycker en Grinig Gubbe

Jag har absolut inte gett upp EV, även om jag har en del att önska vad gäller designen. Det är inte livsviktigt för mig då jag väljer min framtida elbil/ar.
Mitt motto i allt oavsett det är bilar eller renoveringar på villan m.m är funktion före design och praktiskt före snyggt, så jag kan nog överleva att bilarna har en del bling bling som vissa tycker är lyx, men som jag tycker ser billigt ut, vi har olika tycke och smak bara och det kan väl vara sunt då det annars skulle bli tråkigt.
Ska ju testa R4:an när den släpps och även den har ju led lysen i facet som jag hoppas överlever tvättar och annat under en leasingperiod på 3 år om jag fastnar för den.

Att titta in i den där grillen får mig bara att tänka på hur det känns att stirra in i lampan hos tandläkaren. Men väntar med att såga den helt tills jag sett hela bilen.

Jag tror tyvärr att vi redan nu kan konstatera att den här Mercedes-generationen är förlorad. CLA är ju också gräslig.

Mitt hopp står till iX3 Neue Klasse, tycker den ser ut att få en stram och trevlig design.

Som en modern Volvo 240!

Men lite snålare. :grin:

Under sitt tal i samband med att BWM presenterade siffrorna för årets första sex månader fick vi veta att nya BMW iX3 har en genomsnittsförbrukning på 1,5 kWh per mil. En låg siffra för en mellanklassuv med fyrhjulsdrift som det handlar om här och betydligt lägre än de 1,95 kWh per mil som nuvarande generationen av iX3 har som genomsnittsförbrukning.

Det kan man minst sagt säga :slight_smile:

Absolut, en grill utan resten blir ju svårt att bedömma och skulle det t ex bara vara grillen och utseende som drar ner bilen och man har råd med den så varför inte. Den är ju trots allt byggd på den nya plattformen som man läst mycket om!