Hej, har fått elbilspremien beviljad och letar nu efter det bästa köpet utifrån våra behov. Bor i landsbygd i norra Sverige med pendling ca 8 mil per dag. Vi är fyra i hushållet. Letar elbil med budget runt 300-400k. Bilen behöver ha fyrhjulsdrift, vara praktisk med plats för barnvagn etc. Behöver förmodligen takbox. Några längre turer per år 60 mil enkel väg.
Jag vill ju gärna ha en så modern och pålitlig bil som möjligt och samtidigt ett högt värde om tre år. Vacklar mellan de äldre E-tron som känns relativt prisvärda eller om jag ska satsa på något nyare/nytt.
Har testat:
Audi E-tron 50
Audi Q4 e-tron
ID4
Kia EV6
Spontant känns E-tron skönast/mest premium men också lite i äldsta laget och kortare räckvidd.
Q4 E-tron har lite speciella bromsar men annars skön och skulle nog passa oss bra.
ID4 testade jag en Performance Pro från 2024 men tror att GTX 2022-2023 skulle passa bra för min budget.
Kia EV6 är lite mer opraktisk men känns modern/tekniskt bra.
Har sedan tidigare testat BZ4X och den känns helt ok. Men den har så dåligt rykte? Skulle nog helst köpt en ny Toyota med deras 0% ränta men hamnar då över gränsen på 450000:-
Är det något jag bör tänka på och är det någon modell jag missat att titta på?
Tror med dina krav att Audi E-tron 50, ID4 och BZ4X skulle passa dig bäst.
Alla rymliga och bra familjebilar.
Av dessa hade jag valt eTron, räckvidden är liknde men den laddar skitsnabbt jämfört med de andra.
Mest premium och mycket Alu som inte rostar.
Gillar du EV6 så kolla på Hyundai Ioniq 5 som är en mer praktisk bil men delar i princip all teknik med EV6 (Hyundai äger Kia). Verkar kunna få en 2023-2024 för de pengarna och med 5 års nybilsgaranti så har du ett par år kvar av denna. Mjukare i fjädringen än EV6 men bättre bagage och baksäte.
Kollar man på VW-gruppens bilar faller min röst på Skoda Enyaq. Den är större än ID4 men samma drivlina, kan du få en 2024 eller senare så är det stor skillnad i funktion och förbrukning, vet inte vad priset på dessa ligger på.
En ID4 GTX eller motsvarande MEB-bil passar väl som hand i handsken. Kia EV6 är ingen bil för mig, men gillar man den är det ett bra köp.
Tänk bara på att de MEB-bilar du tittar på i den prisklassen inte har förvärmning av batteriet, något som kan vara tålamodsprövande vintertid beroende på hur ofta man snabbladdar. Det kan vara lite segt att stå en timme för att ladda 10-80% om man behöver göra det ofta. De verkar finnas för precis runt 450 tkr vilket väl är taket för premien?
En riktig sweetspot beroende på hur mycket du är beredd att lägga skulle kunna vara en ID4 4Motion från sent 2024, den uppdaterade modellen med 286 hk, uppdaterad mjukvara och förvärmning inför snabbladdning.
Varför är andrahandsvärdet om tre år viktigt? Köper du en bil du gillar och passar ditt behov finns det väl ingen anledning att sälja om tre år? Men köper du elbilar av välkända märken så kommer dessa hålla värdet bra, de senaste åren har priserna på 3-5 år gamla elbilar stabiliserats rejält.
Jag tänkte spontant på Škoda Enyaq när jag började läsa tråden och när du själv räknar upp syskonen Q4 och ID.4 så känns den vettig, rymligast i trion och mest ombonad enligt min uppfattning.
Ioniq 5 har nämnts och jag håller med @cgullin om dess fördelar jämfört med EV6, som annars är en riktigt trevlig bil.
Min dark horse är Ford Mustang Mach-E, rymlig och trevlig att köra och borde rymmas i din budget. En annan är Mercedes EQB, särskilt om du kan tänka dig att avstå fyrhjulsdriften eftersom den minskar räckvidden.