Jag funderar på att skaffa en elbil, och jag är särskilt intresserad av en större modell. Eftersom jag driver ett eget AB, planerar jag att ta ut en förmånsbil via företaget. Efter att ha tittat runt en del har jag verkligen fastnat för BMW iX. Jag förstår att designen kanske inte faller alla i smaken, men jag tycker att den ser otroligt lyxig ut.
Jag har sett att det finns många begagnade exemplar, 1-2 år gamla, för omkring 600-650 tusen kronor. Dessa verkar vara relativt välutrustade och har låga miltal. Dock är jag lite orolig över hur de kan ha tappat så mycket i värde på bara 1-2 år. Har jag missat något? Hur kan en bil tappa 400 tusen kronor på bara två år?
Kollade lite på bytbil idag och såg att finns en ny bra utrustade för 749000:- och några väldigt bra utrustade för 799000:-. Det kommer ju påverka priserna på begagnade bilar som ligger ute.
Stora bilar av den typen tappar ofta mycket, kolla Audi e-tron som ett exempel iX eDrive40 har ett något mindre batteri och laddar inte lika snabbt som 50 och 60 heller vilket nog gör att inte alla är lika intresserade av den modellen. Med det sagt så är iX som modell en fantastisk bil och om jag var lite åt lyxSUV-hållet hade iX varit min goto
Tack för alla svar!
Det känns lite oroande att vissa bilar som kostade 1,1 miljoner för 2 år sedan nu ligger ute för 600 tusen. Förhoppningsvis har de redan gjort sitt stora värdetapp och bör inte sjunka så mycket mer i pris?
Jag är också intresserad av en i5 sedan och har sett att man kan få en demobil för 700 tusen. Men det känns inte riktigt värt att betala nästan 100 tusen extra för en sedan med bakhjulsdrift. Jag tänker att en stor fyrhjulsdriven SUV brukar vara det dyrare alternativet, så det förvånar mig att en sedan skulle vara så pass mycket dyrare.
Min BMW kontakt säger att iX inte är den säljsucce som BMW väntat sig jag har hört från några OG X5 ägare (en är Lundell) som när det iår och förra året var dax att byta sin gamla ICE X5 mot nytt så fick dom låna hem en iX men dom valde alla en ny X5 plugginhybrid istället Ulf sa att iX kändes som ett rymdskepp och stack ut som en sore thumb ful som stryk
Ett misslyckande i försäljning kan bli en bra affär för någon som inte bryr sig hur den ser ut Under sommarveckorna här på Österlen har jag sett många och inte är den vacker men kan man stå ut med det och få en för nästan halva priset