Idag är det säljstart för BMW iX3 40 eDrive, en bakhjulsdriven version av iX3. Med ett startpris på 679 900 kronor hamnar BMW iX3 10 000 kronor lägre i instegsversion än populära Volvo EX60.
BMW iX3 40 kommer med ett batteri på 82,6 kilowattimmar netto och en WLTP på 637 kilometer. Motoreffekten ligger på 235 kilowatt (320 hästkrafter) och har ett vrid på 500 newtonmeter. 0-100 tar 5,9 sekunder, 1 sekund längre än den fyrhjulsdrivna iX3 50.
Snabbladdning har även den sjunkit något till 300 kilowatt som mest, 10-80 procent ska dock fortfarande gå på 21 minuter. Dragvikten stannar på 2000 kilo.
Första leveranserna sker kring årsskiftet och bilen går att beställa från och med idag.
1 gillning
Vad tycker du @cgullin om prispunkten BMW lagt sig på här? Även om det är några tusenlappar billigare än Volvon så känns ändå P6an mer attraktiv. Har förvisso inte provkört EX60 ännu, men av recensionerna att döma är det svårt att välja iX3 40 framför P6 när det handlar om någon enstaka % av totalpris.
1 gillning
Objektivt:
I Sverige har Volvo ett högt restvärde och man erbjuder bra rabatter, jag tror man kommer billigare undan med en P6 i slutändan trots det nya priset på BMWn. Lägg på Fully Chargef-paketet så landar du kring samma pris som EX60 P10 och utrustningen är mer snarlik då. EX60 är en jättebra bil baserat på de få timmar körning jag gjort på spanska vägar.
Personligt:
Jag tittar inte ens åt Volvos håll, skulle välja BMWn alla dagar i veckan!
5 gillningar
Skulle gärna ha en BMW ix3 men nästa bil jag köper kommer jag ha en lång tid framöver så jag kollar även på sådana saker som vad kostar en helförsäkring per månad när den tiden kommer där man behöver en sådan och BMWn kostar 2000:- per månad och det är lite väl saftigt.
Men vem vet. Är ju inte alltid man tänker med hjärnan. 
Onekligen en fin bil till ett bra pris. Rabatten är förmodligen bättre på EX60 så den blir nog lite billigare på sista raden… Jag har varit inställd på EX60 men nu när det är mer lika i ekonomikalkylen är iX3 ett alternativ. Vad är det som gör att @cgullin föredrar iX3? Körglädjen?
Samma här.
BMW kan elbil, stabila appar och mjukvara. Vad Volvo’s historik visat…blir man tveksam.
Design, handtag, reglage, inredning och FÖNSTERDISPLAYEN är fenomenal = BMW
Inte nödvändgttvis körglädje men jag trivs så mycket bättre i BMWn. Förarpositionen uppskattar jag mer, spakarna och kvalitékänslan på ratten. Jag inser vilken sucker jag är för HUD när jag kör en bil med riktigt bra sådan och BMW iX3 har en riktigt bra HUD…
Sen är det som @Sportbilsentusiasten säger, jag tycker Volvo har lite för mycket att bevisa innan jag köper en Volvo igen. Jag hade en av de första XC40 P6orna (med FWD) som stod på verkstad i 2 månader. Jag hade en av de första EX30na, som var en mardröm jag inte tycker Volvo hanterade korrekt. EX90 känner vi alla till, jag är inte redo att gå på det igen även om det verkar ha blivit bättre denna gång.
1 gillning
Intressant, förarpositionen är det som jag tror jag föredrar i iX3 också, jag har dock inte ens provsuttit i en. För mig har EX60 tillsammans med Polestar 4 kombi varit de som jag fokuserat på, men då har också iX3 varit för dyr fram tills nu.
När jag provade ix3:an i hallen (inte körde den) så blev jag negativt överraskad över att panoramic view(eller vad det nu heter) tog upp lite för mycket plats av vindrutan(vertikalt). Ev löser man det genom att hissa upp sittpositionen och kanske vänjer man sig men ni som har kört den. Känns det som ett problem?
Jag tycker det känns som ett problem i både EX60 och iX3, båda har kanter som går upp där 
1 gillning