BMW iX3, de första hundra milen

Hej! I förra veckan hämtade jag ut min BMW iX3. Jag har hunnit köra den framför allt Stockholm - Karlskrona tur och retur, plus ett antal kortare utflykter. Det här inlägget är om mina intryck de första dryga hundra milen. När jag jämför med andra bilar gör jag det främst med min föregående bil, en Skoda Enyaq 80x.

BMW:n har fully charged-paketet och aerodynamiska fälgar (20"), i övrigt inga tillval.

Bra grejer:

  • Räckvidden förstås. Såhär på sommaren, med en blandning av motorväg och landsväg, verkar räckvidden 100 - 0 % ligga på runt 65 mil. Stockholm - Karlskrona klaras enkelt utan att ladda på vägen.
  • Den är avslappnad att köra, både på småväg och motorväg. Jag har haft gasrespons i komfortläge.
  • Explosiv i omkörningar. Jag tyckte redan 265 hk i Enyaq var fullt tillräckligt. Jag får se upp med 469 hk, jag är inte van vid det.
  • Jag upplever den något tystare och något bekvämare fjädrad än Enyaq. Efter att ha läst om bullrighet och stötighet var det inte självklart. Men det här är alltså på 20" hjul, pumpade till 3 bar.
  • Körassistansen är bra men inte perfekt. Den tvekar ibland. Det funkar inte riktigt att låta farthållaren själv sätta sin fart, men att låta den föreslå och bekräfta med OK är bekvämt. Överlag bättre körassistent än Enyaq, och redan Enyaq tycker jag var mycket bra.
  • Den ljusa tygklädseln är fenomenal. Känns taktilt trevlig på ett robust sätt, och inte varm och svettig ens när bilen stått parkerad i stolen.

Sedan finns det ett antal Quality of Life-saker, eller rättare sagt brist på dem, som jag märker. I ingen särskild ordning:

  • Vindruta med värmereflekterande skikt finns inte ens som tillval. Kom igen BMW, det är ju bara slappt. Jag har haft det i mina tre senaste Skoda, och jag märker direkt skillnaden här. När solen gassar in framifrån blir det hett på ett sätt som det helt enkelt inte blev i Skoda. Varför accepterar BMW-förare sådant trams?
  • Laminerade sidorutor finns inte heller, ens som tillval. Visst, kanske ett sätt att spara vikt. Men jag hör brus därifrån som borde kunnat bekämpas.
  • Att styra ventilationsblåsen via skärmen, det är debilt. Tillkrånglad lösning som inte löser något relevant problem.
  • På tal om ventilationsblåsen. De väser högt och det är svårt att rikta dem så att de inte blåser rakt på mig. Jag vet att det här går att göra annorlunda, även i icke premiummärken (japp Skoda).
  • Inget schuko-uttag 220 V. Det är svagt.
  • Dörrhandtagen. BMW är inte ensamma om sådana här handtag. Men de är dåliga! Vad jämför jag med då? Jo. Vanliga! Jävla! Dörrhandtag! Jag menar, smaka på meningen “mina dörrhandtag är långsamma”. HUR kan man ha gjort LÅNGSAMMA dörrhandtag? Det var liksom aldrig ett problem med vanliga dörrhandtag hur snabba de var? Ja jag vet att det ger 6-8 km extra räckvidd, något sådant. Spelar ingen roll, jag skulle ta vanliga dörrhandtag direkt om jag fick välja. För jag behöver inte fundera över vad de ska hitta på den här gången.
  • Röststyrningen är väl för all del bättre än Skodas inbyggda (anno 2023), men helt underlägsen den i Android Auto.

Andra noteringar:

  • Det är absolut meningen att man ska beställa uppgraderad klädsel. Defaultmaterialet på instrumentbrädan är valt för att se så dåligt ut som möjligt. Ja, men jag ville inte betala 13000 kr för att få en svettig läderklädsel, vilket krävdes om man ville ändra instrumentbrädan. Jag gjorde rätt val men hade kunnat tänka mig att betala ett par tusenlappar för att få ändra instrumentbrädan.
  • Ratten är helt ok. Det hade varit trevligt om det gick att beställa sportratten separat, för jag gillar det taktila med perforerat läder på ratten, men att betala typ trettio papp för ett M-paket som gör bilen funktionellt sämre? Nej tack pga jag är inte dum i hela huvudet.
  • Jag har inte provat parkeringsassistenten mer än ett par gånger. Den verkar ok men hittills har jag inte fattat varför den är fantastisk.

Jag har säkert glömt saker. Får komplettera i så fall. Men om jag ska sammanfatta, tycker jag det är en bättre bil än Skoda Enyaq, min närmaste referenspunkt?
JA det tycker jag. Och det får man ju hoppas, när den är bortåt tvåhundra papp dyrare. Men räckvidden och köregenskaperna tar hem det. Och då gillade jag ändå min Enyaq och tyckte den var behaglig att köra.

Men det är ingen utklassning, och det är för att de missar så många QoL-grejer. Kolla på listan ovan. Inte en enda av de där sakerna borde vara svår att ordna, utom röststyrningen. De hade bara kunnat… jag vet inte, bry sig lite om småsaker? Snegla på andra märken? Så hade det varit en home run och jag hade jublat om vilken fenomenal bil det var. Nu är det mer: bra bil BMW, men prova att anstränga er lite för att framstå som premium. Som vissa tjeckiska märken jag skulle kunna nämna.

5 gillningar

Jag skrattade gott åt denna del och sen suckade jag tungt eftersom igenkänningen är stor på min Mercedes….

Kul att höra om din första upplevelse med bilen :slight_smile:

2 gillningar

Tack för att du delar med dig! Kollade precis på Esses recension med och visst finns det några udda designval. Ratten var nog enkla poäng de gick miste om och själv är jag nog inte så sugen på köpa bil utan riktiga dörrhandtag. Med det sagt så är jag fortfarande riktigt taggad på deras kommande sedanmodeller. För visst är ju BMW som bäst när det är lågt :wink:

Jag förstår dig helt och hållet och precis varför jag tittar på bilar som Skoda Enyaq och Polestar 2. För dom har helt vanliga dörrhandtag. :smiley:

Det är som @cgullin sa i sin senaste M3 video. Behöver vi verkligen mer räckvidd nu? Dom 6-8 km som dessa handtag ger är ju en droppe i oceanen. :slight_smile:

Tack för en mycket ingående och trevligt beskrivande läsning över dina erfarenheter så här långt och att du även lägger in dina tidigare erfarenheter med Enyaq, så får de som kanske själva sitter i en Enyaq lite referenser där också vad ett byte till IX3 kan innebära.
Det är dina beskrivande lite roliga saker som fastnar hos mig som läsare och jag känner igen mig från min yrkestid som testare. Upptäckte att inga utvecklare läste de tråkiga testrapporterna vi skrev från en mall, så jag introducerade en ny rapport som jag kallade very happy testing, där man i realtid skrev ner precis allt man gjorde under en testdag. Allt handlade inte bara om själva testningen utan allt och ofta dråpliga saker som hände. Den rapporten uppskattades väldigt mycket av utvecklarna som ju faktiskt förutom ett gott skratt också fick tydligare fel som uppdagades då man skrev ner precis allt man tryckte på och i vilken ordning. (ska säga att det var innan det fanns testprogram som faktiskt loggade alla inmatningar i realtid). Det blev standardmallen sedan att använda för testerna och visst fanns det testare som tyckte det var för jobbigt att logga allt man matade in, men jag slapp iallafall gängstryk, då kvaliteten ju faktist blev bättre från utvecklingen!

Lycka till med din IX3:a och hoppas du kommer med flera rapporter framöver!

Nå, jag skulle som sagt ändå välja iX3 över Enyaq. Men det hade kunnat vara ett ännu starkare case.

Tack för svar och kommentarer! Ett par grejer till:

  • Den verkar inte ha kylt förvaringsfack? Jag vet inte när jag senast hade en bil som inte hade kylt förvaringsfack i framsätet. Kanske Toyota Prius årsmodell 2006. Märkligt.
  • Mer om ratten. Jag har hittills inga problem med formen på den, även om jag inte använder tumgreppen så mycket - jag har kört med händerna tio i två i så många år att det inte är en vana jag släpper snabbt.
    Jag var rädd för att jag skulle tycka illa om knapparna. De är inte direkt bra, men de är inte direkt dåliga heller. Känslan är mer riktiga knappar än touch-knappar. Fast vanliga knappar hade varit bättre.

Men! BMW berömmer sig för att bara de knappar som går att använda på förarassistanssidan är upplysta. Det i sig är bra. Men det finns ett problem där också. Vad måste man göra för att kunna se om en knapp är upplyst eller inte? Just det, man måste titta på den.

Jag har blivit ett fan av att ha farthållarkontrollerna på en egen spak, till vänster under blinkersspaken. Det tar några mil av invänjning, men sedan kan man sköta allt farthålleri utan att ta blicken från vägen. Jag säger inte att det vore helt omöjligt med rattknappar, men jag säger att det är avsevärt svårare. Det är mycket, mycket lättare att sköta en spak utan att titta på den än att hitta rätt bland knappar som inte har särskilt mycket av taktila ledtrådar.

Det är inte unikt för iX3 eller ens BMW. Ändå något jag tänker på.

1 gillning

Jo det förstår jag självklart. :slight_smile:

Hoppas du får många bekymmersfria mil med din iX3.

Jag skulle absolut inte säga nej till en men lite för dyr i båda inköpspris och försäkring för mig. :frowning:

Ja, det skulle den vara för mig också om jag inte kunde ha den som personalbil. Jag står fortfarande för kostnaderna själv, men skattereglerna gör det ändå någorlunda förmånligt och vi har någon form av enhetsförsäkring så den kostnaden springer inte iväg. Det kostar fortfarande tokigt mycket pengar att ha den, men det gör att den inte blir helt omöjlig för mig.

Även EQS har kylt förvaringsfack mellan stolarna (skitstort, rymmer några 50cl), men den han inte kylt handsfack??? Kass

EQS har rätt dåliga de med. Man kan trycka ned dom, men de var KLART bättre på E-klass.

Medhåll, KLART bättre på E-klass som hade spak. Överlägset bäst

Att ha just farthållaren på ratten är något jag verkligen gillar och BMW:s lösning på det är så bra. Gillade det i min tidigare i4:a och samma nu i min i5:a :slight_smile: Så enkelt att bara använda tummen på vänsterhanden att aktivera den samt justera hastigheten på det lilla rullhjulet eller vad man nu ska kalla det i kombination att man enkelt ser ändringarna i HUD:en.

Det här är en av anledningarna till att jag gillar BMW så mycket, det är så enkelt att hantera bilen och dess funktoner medans man kör.

Mercedes farthållarspak var guld. Saknar det som tusan från vår tidigare E-klass. Både ID 4:an och nu i5:an har ju rattknappar - och inget slår spaken.

Och det frigör plats på ratten till annat