BMW iX3 + Wallbox Professional = V2H

God afton!

I dag var jag och kollade på iX3 och blev glatt överraskad. Satt skönt och det såg snyggt ut. Pillade faktiskt inte på skärmen - vill spara det roliga tills man eventuellt köper en.

Verkar som att deras laddbox i kombination med iX3 funkar med V2H. V2G verkar det vara lite mer osäkert omkring, men det är egentligen V2H som jag är mest intresserad av.

Det jag dock inte förstår, är om detta funkar när strömmen har gått? Är det ett ö-läge med detta upplägg? Det är framför allt som en del i hemberedskapen som jag intresserar mig för V2H.

Tror inte nätbolagen tillåter det. Har för mig att @Esse har nån video kring V2H som går igenom det.

Nej det är det aldrig i dessa sammanhang. För det måste du bland annat ha eget jordtag.

2 gillningar

Men hur får man V2H på plats då, t ex med denna BMW Wallbox?

Att fixa eget jordtag går väl att ordna. Men vad mer behöver man? :laughing:

Hittade för övrigt den här avhandlingen som var ganska intressant:

https://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1791211/FULLTEXT01.pdf

Förutom jordtag behöver man utrustning som bryter matningen till/från huset så man inte matar ut ström till oanande elektriker som ska åtgärda strömavbrottet i området. Exempel Sigenergy gateway.

Alternativt att man inte kör automatisk tillkoppling av ö drift vid strömavbrott då kan man ju bryta fysiskt :wink:

1 gillning

Finns det en video från er med vad som krävs?
Elbil, laddskåp, ny elektronikmodul kanske, elavtal, batteri mm…

Kommer delvis en video om ö-drift senare idag :slight_smile: dock bara i beskrivande ordalag.

5 gillningar

Kapar denna tråd lite, mitt intresse är framförallt V2H. Att man behöver en dubbelriktad “laddbox” fattar jag men vad krävs i huset, någon integration med nätleverantör, smartmätare, balanserare eller dylikt? Kör Tibber idag med integrerad laddbox. Kommer beställa en ix3 i dagarna men leveransen lär ske om typ ett år

Idag är standarden en DC-laddbox men växelriktare. Är bara Wallbox som gör dom såvitt jag vet.

Magisk leveranstid !!
Man önskar vad som helst och man får leverans inom 24h. :wink:

1 gillning

Ja ibland tror man nästan att @Esse är synsk :grinning_face:

1 gillning

Haha här har vi den.

2 gillningar

Kollat på klippet nu! Bra genomgång.

Måste bara säga en sak: ö-drift är så jäkla sexigt! :joy:

3 gillningar

Min bror köpte och fick installerat en Reservkraft omkopplare . Kostnad ca 8000 kr plus ett rejält Elverk för 12000 kr så var saken biff . Coolt med att kunna använda bilen såklart . Men om det blir dyra lösningar , så springer man kanske över ån efter vatten .

1 gillning

Det här var en superintressant tråd! Hela anledningen till att jag ville skaffa batteri 2020 var efter att jag sett Robert Llewelyn (i UK) och hur hans Teslabatteri gick in på en mikrosekund efter ett elavbrott. Elektrikern och solcellsinstallatören sa dock att det tillåts inte av elbolagen😢. Installerade i alla fall batterier 2021 men skulle fortfarande vilja ha den här back-upen men har bidat min tid. Så nu finns det alltså en möjlighet att fixa det, utan att vara helt off-grid!?

V2H har du oavsett om du har ö-drift eller ej. Bara det att om strömmen går så kan du inte heller dra ström från bilen och allt är nerstängt och strömlöst.

Men med Ö-drift så fortsätter bilen ge effekt till hemmet – det finns antingen kompletta system för det så som Sigenergy i videon (ihop med en V2G-laddare från samma bolag) eller om du ber elektrikern lösa det på annat sätt.

2 gillningar

Det blir kanske ytterligare intressant då man kan börja sälja el med V2G, även om V2H i sig är intressant. Hoppas det kommer tas fram break-even kalkyler på när V2G/V2H utrustningar är betalda, ungefär som man gör med solcellsutrustning.

V2H och V2G är egentligen samma sak – bara det huruvida enegin sipprar ut på nätet eller inte – har du solpaneler så tror nätet att det är solel. Har du inte solpaneler så får du inte betalt (då du saknar produktions-id) men du kan i stället använda någon aggregator.

2 gillningar