BMW privatleasing, oväntad kostnadsökning

Jag fick idag den senaste fakturan från BMW Financial Services och det är en höjning med ca 120:- kr. Jag är lite fundersam över varför det har skett en höjning så kollar här hur andra resonerar :slight_smile:

Jag hämtade ut bilen juni 2025 och räntan var då högre än idag, sedan har den sänkts lite i omgångar med månadskostnaden har aldrig gått ner sedan start. Nu plötsligt vill dom ha 120:- mer per månad fast styrräntan är lägre än när jag hämtade ut bilen vilket känns konstigt.

Är detta ett normalt beteende man kan förvänta sig från BMW? Tidigare har jag leasat genom Santander och dom var faktiskt ganska snabba med att både sänka och höja i samband med förändringar i styrräntan.

Som jag har förstått det med risk för visst kill gissande , så följer dom inte enbart styrräntan i Sverige hos VW Finans . Dom lånar själva pengar till finansieringen av sin verksamhet på en internationell marknad som kan påverka . Hur det är hos BMW vet jag inte , men något liknande kanske ? . Men på lite längre sikt så tycker jag allt att leasingavgiften har följt Europeiska ränteläget . Men avgiften varierar ju också månad för månad , beroende på hur många dagar det är i månaden verkar det som .

Ser samma här. +126 kr. Dock har jag aldrig fått en sänkning (haft bilen sedan september 2025), bara småhöjningar.

Skiljer mycket för mig sedan 2025. Och månad för månad . Färre dagar i Februari som jag betalar för i Januari. 500 kr i månaden lägre avgift nu mot Juli 2025