BMW sänker priserna på elbilar!

Var inne på BMW:s hemsida för att konfigurera en i5 xdrive40 Touring och fick se att priset hade sänkts! Mailade min säljkontakt för att kolla om det stämde eller om det var en bugg på hemsidan, fick bekräftat att BMW sänkt priserna på elbilar samt att de har höjt priserna på laddhybrider med start idag.

Sänkningen ser ut att vara 50 000 kr

Även förmånsvärdet hos Skatteverket kommer uppdateras med det lägre priset.

Ah, det launch edtion-paketet verkar ha gått ner med ytterligare 50, inte illa! Då får du nu en vettig i5 Touring xDrive för runt 800k då.100-150 mindre än Audi. Betydligt vettigare då det är äldre teknik i BMWn :slight_smile:

Jag skulle behöva 100-150 i kompensation för att välja Audin istället för en i5. :laughing:

1 gillning

Är det något mer än 800V-system och större batteri som är till A6:ans fördel teknikmässigt?

Bättre HUD, högre dragvikt, bättre luftmotstånd så borde ha bättre förbrukning, väger inte lika mycket, även om det är liten skillnad

Basmodellen är dock Audi betydligt billigare för motsvarande utrustning. Till BMW behöver man lägga till paket för adaptiv farthållare med styrassistans samt 360-kameror, sådant som är standard i A6.

nåja, det man lägger till är launch edition-paketet som tar ner priset och där ingår sånt men den blir fortfarande dyrare än 719K som Audin. Som AWD däremot ligger BMW en hundring under intro-priset för Audi A6. Jag tror båda dessa kommer köpas av folk som är märkeslojala för mest utrymme och utrustning får man med VW ID.7 GTX Tourer.

Jag var inne i BMW konfigurator och la till launch edition, men sedan behövde jag ändå lägga till Driving Assistant Plus (styrassistans) för 12900kr samt Parking Assistant Plus (360-kamera) som kräver Innovations-paket för 25900kr. Då ingår inte heller el-stolar utan då krävs Comfort-paket för ytterligare 33800kr. Summa summarum 788 900kr för att få motsvarande utrustning som är standard i A6 för 719 000kr. Lite magstarkt kan jag tycka.

ID7 GTX Tourer är såklart mycket bättre prissatt men saknar sådant som digital key och riktig OPD. Annars hade jag lagt beställning på den.

Jag får väl anse mig själv som märkeslojal då :blush:

Kör idag BMW i4 och innan den hade jag en 320d GT och nu i veckan blev det en beställning av en i5 Touring xDrive40 M Sport Business Launch Edition. När de sänkte priset blev valet ändå lätt, hade också Polestar 4 och Audi A6 som kandidater.

Polestar 4 var min huvudkandidat fram tills jag provkörde den, var väldigt positiv inställd till den men föll mig inte riktigt i smaken. Audi A6 imponerar med batteri, laddning och förmodligen även med energieffektivitet men inte mycket mer än så, designen tilltalar mig inte. BMW:n klarar de långresor som jag mest frekvent gör på en laddning så det mindre batteriet än både Polestar 4 och Audin ska inte vara någon begränsning för mig.

1 gillning

Inget fel i det. Jag hade också valt i5 Touring… men jag åker också BMW i4 idag… såatteeh :slight_smile:

1 gillning