Bra att ha tillbehör/utrustning i elbil

Hej!
Efter två års väntan är min Ioniq 5 äntligen på ingång. Sitter nu och funderar på vad som kan vara bra att ha. Har inte kommit så långt ännu :grin:

Booster/starthjälp
Tags/kort till laddkedjor
Mobilhållare
Regnskydd/handske till laddkabel.

Tar gärna emot tips på fler saker samt tips på starthjälp och regnskydd :slight_smile:

Tack på förhand!
Jan

1 gillning

Bra att ha som ligger i min bil utöver standardutrustning som domkraft och varningstriangel (det mesta är oberoende av drivmedel):

  • Första hjälpen.
  • Reflexvästar.
  • Startbooster Noco GB40. Har aldrig använts skarpt men använt annan Noco tidigare som funkat bra.
  • Laddkablar, både schuko och typ 2 (de som följde med bilen).
  • Laddkort.
  • Ledhandtag med passande hylsa till mina hjul.
  • Kniv.
  • Filt.
  • Lastnät.
  • Spännband.
  • Laddhandske till laddluckan vintertid.
  • Nödhammare till rutor.
  • Brandsläckare.
  • Däcktrycksmätare.
  • Matkassar.
  • Snabb energi i form av bars och godis.
  • Handsprit och våtservetter.
  • Hushållspapper eller annat att torka med.
  • Snöborste och isskrapa.
  • Snöskyffel.
  • Solglasögon.
  • Paraply.
  • Diverse USB-kablar för laddning av prylar.

Säkert missat något. Mycket ligger i frunken så jag känner inte att det tar upp onödig plats.

3 gillningar

Kniv… då är det nog bäst att inte få besök av farbror blå i bilen

2 gillningar

USB C kabel
En riktigt vass fällkniv
Viltskadekit
Telefonnummer till vägassistans

Man ska ju få plats själv också

Har aldrig upplevt att Polisen skulle ha något emot en kniv i handskfacket eller bagageutrymmet

2 gillningar

Jag råder inte ha kniv i bilen. Det är olagligt.

1 gillning

Eftersom jag byter bilar jämt och ständigt har jag allt jag behöver i en låda. Den innehåller en vanlig laddkabel, en laddkabel med 3-fas, en reflexväst, isskrapa och p-skiva. Första hjälpen-väska finns i många nya bilar idag men jag har också en i min kameraväska som jag fick på någon mässa för ett tag sen. Innehåller en sax om man behöver något vasst :slight_smile:

3 gillningar

Vi har en laddkabel, en laddare för att koppla in i trefasuttag (rött CEE), väst, första hjälpen-kit, och liggande i mittfacket har vi en ”hammare” för att krossa rutan med samt kunna skära av bälten med (länk).

1 gillning

En bra och gedigen lista, det enda jag till lägga till och tipsa om är LED-puckar med varningsljus.
Finns på ex Biltema. LED Varningsljus - Biltema.se

1 gillning

Förstår inte varför jag inte skaffat rattbord tidigare! Tycker det är supersmidigt när jag ska äta eller vill jobba med en laptop.

2 gillningar

Jädrar. Här tyckte man att man var duktig om man har med skrapa, parkeringsskiva och en flaska vatten i bilen. Gissar att det här handlar mer om hur man är som person än vad som är rätt eller fel.

3 gillningar

Inser att jag är en av dem som fyller bilen med saker man hoppas slippa använda,
Kan ha missat på de gedigna listorna, men har även värmeljus, tändare och liten snöskyffel vid vinterresor uppåt landet.

1 gillning

Jag har laddkablar som följde med + allt annat som följde med. Men utöver det:

  • Bra ficklampa med olika funktioner
  • 2 LED-puckar
  • Reflexväst
  • Handskar
  • Värmeljus + tändare
  • Snöborste/isskrapa
  • Då det är förbjudet har jag officiellt ingen kniv, om vi nu inte glömde en i bilen vid senaste fisketuren…? Har jag bytt bil sedan dess? Då säger jag som Kungen, nää, det är inget jag kommer ihåg… Nää…
1 gillning

Ett multiverktyg med litet knivblad är ett “mindre provocerande” alternativ än en Mora- eller fällkniv.

1 gillning

Kul ändå, nu gick jag igenom vad jag hade:

Frunk:
*Laddkabel (till bilen, typ 2)
*Spolarvätska
*Bogserbrok

Under golvet i bagaget:
*Laddkabel (shuko)
*Dragkrok
*Skurhink
*Tvättsvampar
*Gummihandskar
*Avfettning
*Bilschampo
*Två sittpallar
*Varningstriangel
*Första hjälpen-kit

Sidofack bagage:
*Skruvmejsel
*Tvättlappar
*Arbetshandskar

I bilen:
*P-skiva
*Deo
*Servetter
*Solglasögon
*Lypsyl
*Laddsladd (mobil)
*Laddkort/brickor
*Kundvagnsnyckel
*Tuggummi
*Isskrapa

2 gillningar

Riktigt bra initiativ/tråd! Kul med er “preppers” som verkligen har med allt för alla situationer.

Det jag kan bidra till (speciellt till oss med bakhjulsdrift i vinterväglag), är en säck sand för lite tyngd i bakvagnen. I tillägg har jag några korta bitar plank på 30cm om jag skulle stå fast i mindre snö/lera. :blush:

1 gillning

Förr hade jag alltid ett par arbetshandskar i bilen, bra att ha om man behövde byta däck. Numera finns ju inga reservdäck med, så de har utgått.

För länge sedan hade jag en liten flaska med något kilo sand i. Kunde vara mycket bra. Hjälpte en gång en lastbil att komma igång med bara lite sand i en kort liten backe med mycket is.

1 gillning

Arbetshandskarna har jag främst upptäckt är bra om man är ute på vift och ska hugga i någonstans. Häromveckan hjälpte jag till att bära ett tungt skåp, då var det perfekt att jag hade hanskarna i bilen. :slight_smile: Det där med att byta däck låter jag proffsen göra :slight_smile:

1 gillning

Ja, numera krävs det ju proffs till det. Förr bytte man både vinter/sommardäck hemma på garageuppftarten och löste en punka med medhavt reservhjul. Domkrafter och allt du behövde fanns under bagagerumsmattan. Det var tider det!

2 gillningar

Var bara något år sedan jag fick punka på E6:an och körde en bil med reserv-hjul. Tanken slog mig inte ens att man kunde ringa assistance service eller bärgare även om jag troligtvis betalar för detta. Så det var bara att plocka fram domkraft och reserv-hjul, hissa upp, lyckas få loss bultarna och byta. Det tog lite tid och var rätt läskigt stående på väggrenen på motorvägen. Men som sagt, det slog mig inte ens att man inte gör så längre :slight_smile:

2 gillningar

…Deo?

(utfyllnad . . )

2 gillningar