Brandrisken i Litiumbatterier

En till som snart blir viral.

Har jag drömt eller har jag läst någonstans att det brunnit 400 elbilar. Totalt. I världen.

Antar det är detta du läst

https://alltomelbil.se/global-rapport-brander-i-elbilar-valdigt-sallsynta-500-fall-av-termisk-rusning/

1 gillning

Nästa artikel. Viktigt att klickbeta rubriken så alla ska dra slutsatser från den.

Att högvoltsbatteriet fantastiskt nog klarade en sån storbrand i stort sett oskadat, är det någon som kommer kommentera det?

Knappast…
F.ö att 12V-systemet ska kunna börja brinna är otroligt på en modern bil, om det är det.

Det har varit en hel del snack relaterat till Hurricane Helene och Milton där elbilar och saltvatten tydligen inte är så bra att blanda Hörde en brandchef i Florida (på CNN) som varnade för att köra ner i vattensamlingar på vägarna och om man ska evakuera så lämna inte elbilen i närheten av huset
CNN körde filmer på ett par Teslor som stog i vatten upp till mitten på dörrarna och brann i ljusan låga det blir tydligen en kemisk reaktion när saltvattnet (som i Floridas fall är väldigt salt) kommer i kontakt med batteriet

Fake news?

Bland det vanligare på senare år faktiskt. Det är där kortslutningar händer. KIA/Hyundai, Ford har haft en del problem med det.

Jag såg nån film där Volvo XC40 brunnit vid förra ovädret i USA och det sades också att det var saltvattnet som fått batteriet att brinna. Ja det är inte så lätt att avgöra fakenews med dagens AI genererade filmer.

Jag har varit med om ett par Peggor som brunnit i motorutrymmet ett batteri som överhettat spruckit spytt ut batterisyra över elektronik och bränsleledningar som tagit eld

Volvo hade ju en del bränder i 850 bilarna undrar om dom var 12 volts batteri relaterade får kolla men min Volvo viskare

Så skylla på 12volts batteriet kan ju vara rätt eller iallafall möjligt

Fast batterierna är hyfsat täta, kan väl tänka sig att det finns lite olika design men de flesta har ventiler som släpper ut övertryck men inte in vatten. Kraftelektroniken däremot är ju t.ex Tesla duktiga på att sätta på lustiga ställen och det älskar ju journalistkåren för då kan man få en frunk.

Saltvatten är ju dock döden för i princip allt, dör det inte nu gör det det inom en överskådlig tid oavsett.

Men är det så vanligt att 12V systemen brinner? Kortslutningar är ju ganska vanligt på t.ex VAG-gruppens bilar från 2001-2011 men t.om dom har ju säkringar som ska gå först.

I och för sig, idag är ju inte 12V systemen avstängda när bilarna är så är det nån musäten kabelmatta någonstans så kan ju den ligga och gotta sig ganska länge innan det händer något. Folk har ju en tendens att inte brys sig om varningar och fel på det sättet heller.

Vågat av Kina!

Låt mig gissa att samma sak skulle/kommer orsaka gnäll i Europa.
Det är ju lite lättare att bestämma saker när ingen får säga emot.

Då ligger Hyundai bra till om detta fungerar

Renault har ett patent på en infart i batteripaket där brandkåren kan koppla slang direkt och fylla med vatten omedelbart som vid tester har visat sig väldigt effektivt Jag tror även att patentet är gjort så att vilken tillverkare som helst kan använda sig av det

1 gillning

Jepp så är det. Bra med smarta säkerhetslösningar för batteribränder är ingen trevlig sak!