Brandrisken i Litiumbatterier

För det första, jag känner till statistiken, denna tråden är inte för att diskutera huruvida elbilar brinner mer eller mindre än bilar med förbränningsmotor, det finns statistik på det. Detta är generellt eftersom det även påverkar synen på elbilar och om det osannolika händer.

Snubblade över denna i en elcykelgrupp…

Batteritypen i våra bilar är samma men har betydligt större säkerhetsmarginaler i styrelektroniken och bättre övervakning och design generellt.

Jag tycker hela elbilscummunityn hanterar brandrågan släpphänt och nonchalant istället för att bemöta frågorna och funderingarna.

Elbilen innehåller generellt mindre brandfarliga saker och de facto mindre lagrad energi, men om något händer blir reaktionen våldsam jämfört med den mindre koncentrerade energin i flytande bränslen.

Jag skulle köpa argumentet “mitt elcykelbatteri tog eld i min lägenhet under laddning” som ett motargument mot elbilar, varför skulle en vanlig svensson veta eller bry sig om att bilbatteriet är bättre? Är det ens relevant?

Ta detta seriöst nu, vi elbilsfolk behöver ta folks funderingar på allvar.

Vet inte om det här är seriöst nog, men, men jag resonerar någonting åt det här hållet… Om det statistiskt sett är större chans att du dör i en krock än att bilen börjar brinna och min carport brinner ner av den anledningen, då är inte jag själv oroad. Sen har jag ju inte undersökt om just det stämmer och har respekt för att folk resonerar olika. Men så resonerar jag i alla fall. Det går inte att oroa sig för det mest osannolika händelserna. Då skulle man inte ge sig på vägarna alls. Lite som att flyga. Det absolut säkraste sättet att resa. Men om det osannolika skulle hända så…

1 gillning

Finns bra material om batteribränder på Utkiken.

Grejen med batterier är ju att de inte börjar brinna av sig självt – däremot kan kraftigt yttre påverkan göra brand uppstå. Det är därför cykel-batterier och elsparkcykel-batterier och andra typer av batterier som tappas då och då ställer till det.

Om en bil får en så allvarlig smäll så batterierna påverkas är det sällan att den hamnar i garaget efteråt.

Finns det någon statistik på bränder i samband med olyckor och elbilar? Det borde det väl finnas i dag?

Det är väldigt sällan bilar brinner generellt sätt förutom när det är anlagt.

Mer info här.

Vi har också intervjuat MSB i podden på ämnet.

Vi känner alla till statistiken, jag tycker ändå frågan tas med för lite allvar.
OM det händer nåt blir det ju en rejäl brasa men det viftas bort som ett ickeproblem eftersom det händer så sällan.

Glädjande är att det börjar utvecklas bra utrustning för att släcka batterier men det behöver kommuniceras ut, just att elbilar tar eld läser man konstant men jag vet iaf inte vart det kommer ifrån.

Volvo 850 har säkert brunnit fler än alla elbilar ihopräknade

Renault har tydligen ett patent på en slangkoppling där brandkåren kan koppla in slang och fylla batteripacket med vatten hur det är tänkt att fungera har dom ännu inte berättat

Alla sätt är väl bra utom dom dåliga…

Ett icke-problem är det ju inte riktigt utan i länken ovan berättar MSB om hur de testar med vattenlansar med mera.

Men någonstans måste vi ju konstatera att elbilar är betydligt säkrare än fossilbilar ur hänseendet brand.

Hur kan elbilar bli ännu säkrare? Jo dels så kläs batteripacken in i brandhindrande material vilket numera är lagkrav. Det ökar tiden som personer kan sätta sig i säkerhet.

Vidare så är NMC-batterier nog en fotnot i historien och exempelvis LFP-batterier klarar högre temperaturer 180 grader vs 210 grader. Notera att bensin kan antändas i -20 grader.

Angående att du läser att elbilar tar eld tycker jag förklaras bra av MSB i podden ovan. (Svaret är att det gör de inte, men om en elbil brinner upp av yttre faktorer så skrivs det ändå att det är just en elbil).

Jag kan hålla med dig. Ofta försvinner en diskussion i “elbilen är säkrare” ja, absolut, men någon gång kommer det ju hända. När båten brann i höstas påbörjade jag en video om elbilsbränder, typ halva scriptet är klart. Där ville jag gräva mig ner lite mer i statistiken, intervjua batteriforskare och skulle egentligen vara med på en föreläsning på Viktoria (Uppsalas brandstation) om bränder i batterier men det blev tyvärr inte av pga orsaker. Men sådana reportage tar tid och det är något jag inte har allt för mycket av så när jag insåg att “buzzet” kring elbilsbränder hade dött gick jag vidare. Kanske blir den videon klar en dag :slight_smile:

1 gillning

Fast, tråden började ju med folks oro och bild av vad som sker än snarare vad som är sant och hur man skall ta denna oro på allvar och vända den. Det behövs nog ganska ordentliga kampanjer för att ändra folks uppfattning.

Klokt. Folks oro styr för mycket. Det dör folk på de svenska vägarna och det bli en notis(eller det blir numera lite mer då folk gillar att läsa om ond bråd död). Men om en(1) självkörande bil per år kör ihjäl någon i USA är det artiklar i hela världen under lång tid. Detta då media vet vad folk är oroliga för.

Min brandvarnare, en google Nest, kräver lithium AA batterier. Det märkte jag när jag skulle byta ut batterierna i och trodde batterier är väl alla samma egentligen, så bytte till AA alkaliska batterier. Märkte att bara efter någon månad så var batterierna urladdade och behövde byta igen. Fick då specialbeställa Lithium AA batterier från Amazon då det ej gick att hitta i normala butiker. Dubbelt så dyra är dom också.

Ironin Litium batterier i brandvarnare :slight_smile:

De vanligaste bränderna på bilar idag har ju att göra med bränsle eller EGR, hjullager, anliggande bromsar osv.
Den stora skillnaden mellan ICE och elbilar är ju när de oftast brinner. ICE under färd och elbilar oftast vid laddning.

Det absolut viktigaste är ju att ha rätt utrustning i bilen om olyckan är framme. Oavsett framdrivning. Vass kniv eller anpassad kniv för att kunna skära av bälte, verktyg för att krossa glas för att snabbt kunna evakuera.
Avsnörande förband, tourniquet eller liknande föra att kunna stoppa dödligt akuta blödningar på mig själv eller någon annan, första förband givetvis. Reflexväst och installerad !!2-app.

Biltema sålde tidigare AA/LR6 lithium, köpte ofta dem till radion när jag höll på med radiostyrt. Tror annars att Kjell & Company har i butik. Men nu är du ju medveten om det och kan ta hem innan de tar slut.

Kom inte och säg att brand i fossilbilar inte också kan bli en nyhet!

Jaja Carup men…
Detta kommer göra susen för brandryktet…

Tror få läser så långt att man kommer till “nrand i elbilar är mycket ovanligt”…

Audi Europa kunde ju hanterat det där något mer transparent. Otacksamt för svenska organisationen dock.

Åh herregud så dåligt hanterat av Audi. Nu skulle jag förvisso aldrig köpa en Audi i dagsläget eftersom jag inte är något fan, men detta var verkligen uselt hanterat.

1 gillning