Hela 2020 spenderade jag med att uppsöka alla handlare i sydöstra Skåne som hade BEV i sortimentet Efter Teslafiaskot bestämde vi oss för att införskaffa en NY bil och till det en BEV Jag är otroligt förtjust i bilhallar (efter många år i branschen) lukten knarret under skorna efter mängder av silicone som sprutats på däcken till kaffelotteriet som oftast är en nitlott från en dålig kaffemaskin mötet med säljare som när dom förstår att man spenderat mängder av tid i samma miljö går från säljmode till snacka marginaler importörer leveranser och kunder
Jag provkörde allt som fanns från Honda VAG Gruppen KIA Hyundai Mercedes Peugeot Volvo Polestar Renault Fiat Ford BMW ofta ett par timmar på fina Österlenvägar men ibland fick jag behålla bilen ett par dagar Min fru har MS så vi har alltid en carbon fiber rullstol i bagaget så det sållade bort många kandidater
Favoriterna efter denna research
Honda-e världens gulligaste elbil men för liten
Ford Mustang Mach-e jag har ju en 1968 Mustang men Mach-e kändes redan “gammal”
Audi e-tron Quattro GT HERREJÄVLAR vilken bil men utanför budget
Tillslut i juletider bestämde vi oss för att en VW ID.3 passade oss bäst Lokala VW hadlaren hade en fullutrustad (minus glastak) 1st Edititon stående och om den inte togs i trafik före årsskiftet skulle den läggas till böterna för DieselGate så med penna i handen och en fru med 45år i försäkringsbranchen förhandlade vi en privatleasing på 3år till MG pris
Att handla hos en fysisk ÅF med Serviceverkstad är enda valet för mig jag förväntar mig en lånebil framkörd när jag lämnar på service etc jag vill ha en servicerådgivare som sitter bakom ett skrivbord och lyssnar till mig och ser till att det som ska göras görs Jag vill ha en säljare som kan märkets elbilar och kan svara på frågor utan svammel och som gladeligen spenderar timmar med mig när Jag beställer nästa bil
Efter att har provkört hos dom flesta här på sydostkusten finns jag fortfarande kvar i e-mail och SMS listor jag får ofta förfrågningar om jag är intresserad av att komma in och provköra deras senaste demo och jag tackar nästan alltid JA Tack vem vet det kan finnas en bra kopp kaffe…
Intressant läsning. Jag börjar med att läsa och undersöka via nätet och när jag hittat något som känns klart aktuellt för köp så åker jag till en återförsäljare och köper. Jag följer gärna nyheter och recensioner av nya bilar på nätet men tar det aldrig så långt att jag besöker ren bilhall och provkör om det inte är aktuellt för något köp.
Känslan är annars att återförsäljare, provkörning och bilhallar är lite av en svunnen tid och oftast när jag dyker upp där så är kanske inte personalen den mest kvalificerade. Blir lite som hemelektronik-kedjorna. Man kan mer själv innan man kommer dit än den som är på plats.
Att klicka hem en bil och se bil som en månadskostnad via leasing är väldigt mycket det moderna sättet att ha bil men själv är jag inte riktigt där ännu när det kommer till köp och produkter i denna prisklass.
Jag tittar gärna och provkör för nöjes skull. Att handla av en säljare och hela den processen skippar jag dock gärna. Köpet av nuvarande Polestar online föredrar jag helt klart utan en massa “säljtjafs” som inte ger mig något. Har jag bestämt mig för en bil är jag ändå så påläst att en säljare inte ger mig något som helst mervärde (dessutom litar jag generellt inte på säljare…).
Gällande lånebil trodde jag det var på väg bort? Bavaria där jag servade tidigare BMW hade det åtminstone inte och det verkar vara samma med Volvo/Polestar som jag har nu.
Volvos egna ÅF har oftast Hertz i huset och det är servicechefen/ledarens val om han vill se till att kunden får en lånebil jag har fått det hos lokala Volvo/Toyota handlaren vid byte av glastak på en Auris Polestar är separat från Volvo så jag vet inte vad som gäller Sörsta BMW plåtverkstan i Mälardalen har ett antal 4-5år gamla 3serie bilar som lånebil till kunder När jag jobbade med Peugeot så hade vi samarbete men lokal Avis utöver dom två lånebilarna jag hade varje kund som inte fick sin bil samma dag skulle ha lånebil Hos min lokala VW handlare har dom alltid haft en fullladdad ID.3 eller ID.4 för mig vid besök Om jag inte är helt ute och cyklar så brukar DNB & Santander ha i leasingavtalen om det är ett garantiärende som tar mer än en avtalad tid ska kunden har lånebil är det ett försäkringsärende brukar försäkrings bolaget se till att man har bil Har ingen aning om hur Hedin gör med sina Kinamärken jag tror att om man är en påstridig kund så löser det sig som oftast förutom hos Tesla
jag läser på internet och bestämmer mig i princip till 99% vilken bil man vill ha…flera gånger har man inte ens suttit i en sådan bil förrän man hämtar den… Mycket för jag beställer ofta innan de kommit ut.
Bmw i4 som vi fick nyligen beställde vi för evigheter sedan men den conf vi ville ha var inte tillgänlig förrän i nyligen. Samma med Polestar3. Har suttit i den men man får ju inte provköra den…och den kommer q1 2025(!!!)
Men värsta historia är BMW M5 2004 jag köpte efter jag såg en reklam och tjatade till mig hos säljaren att jag vill jag vill jag vill. Eftersom jag maxade tillbehören så var han nöjd och sågtill att jag var väldigt tidig på att få den… VILKEN besvikelse… så efter gått med på att byta till en 7 serie istället så fick jag lämna tillbaka den. Påvägen tillbaka till handlaren såg jag M knappen på ratten och bilen vaknade till och det blev en jäkligt rolig bil att köra… tokigt
EDIT: En ända gång har jag “haft fel” efter läst på var min sista förbärnningsmotor bil som var en Lexus. Vi köpte först en RX450h. och säljaren såg att jag var inte så nöjd när jag var där och fixade något efter 3 månader. Då hade han fått hem en demobil av RC-F. Jag blev kär i första ögonkastat och pratade så sent som idag till en kollega hur mycket jag älskade den bilen.
Och jag brukar vilja prova bilen flera gånger innan jag bestämmer mig, knappa i menyer, krypa under och kolla konstruktionslösningar, bedöma hur lättskruvat det är m.m
Jag är idag ny ägare av en Hyundai Ioniq 2020 premium+. Själklart provkörde jag bilen innan och upptäckte då ett missljud i ACn, jag valde att köpa bilen några dar senare då allt skulle lagas på garantin men jag fick vänta några veckor extra. Förhandlade till mig gratis vinterdäck samt fri nästkommande service.
Besökte kanske 2-3 bilhallar innan jag valde min bil och det som slog mig var hur ekande tomt på kunder dom hade det nu i höst. Pratade med en av säljarna som sa att dom pressar marginaler hårt nu för att sälja bilar i sverige. Det har sålts en del till utlandet pga den låga kronan men det gillar inte bilåterförsäljarna och undviker så långt som möjligt då dom förlorar pengar på att inte ha kvar bilarna i sverige med reparationer och servicekostnader.
Till skillnad från trådskapare så provkör jag endast bilar i min prisklass och som jag till 99% redan beslutat mig för att köpa. Blev erbjuden att provköra en Ioniq6 men avstod för den bilen är alldelsen för fin att ens titta på enligt mig.
Imorgon ska jag skifta till vinterhjul på min Bmw i4 hos återförsäljaren, mailade min säljare när jag bokat tiden och frågade om det finns en Bmw i5 och provköra medans jag väntar på att de skiftar däcken. Självklart ska du provköra den fick jag till svar, ta den i 2 timmar så hinner du köra en stund! Så ja, ibland händer det att jag provkör bara för att!