Bugg i E.ON laddstation vid Woolpower

Det har identifierats en bugg i E.ON laddstation vid Woolpower i Östersund, vilken får laddningen av en KIA EV 6 att avbrytas långt före inställd laddnivå. Om laddningen startas om slutförs den (i regel) till den inställda nivån. Det är inte något fel på bilen. E.ON känner till buggen och arbetar för att ta bort den, men det tycks ta tid.

Intressant! Är det någon del av kommunikationsprotokollet som inte följs av E.ON?

Detta här vill jag veta mer om

Jag laddar alltid på E.ON vid Woolpower när jag besöker ÖSD, vilket är var sjätte vecka ungefär. Jag körde Tesla M3 LR förr och hade aldrig några bekymmer vid stationen, men efter att jag bytt till KIA drabbas jag av ett avbrott i laddningen varje gång.
Senast kontaktade jag E.ON och fick då veta att det har identifierats en bugg i stationen som leder till avbrutna laddningar för just KIA.
Inget stort problem eftersom en laddning av en KIA ändå går tämligen fort.

Bryter laddning alltid vid samma SoC, lika lång tid, problem med handskakning osv? Har du noterat någon skillnad beroende ut kabeln ligger och därmed vilket dragmoment som ligger på handsken och kan påverka kommunikationen mellan bilen och laddaren?
Jag ser att laddaren är utrustad med originalarmar för kabelhantering, det kan öka dragmoment neråt som Kia är känsliga för.

Jag har kartlagt mycket KIA under åren, det är definitivt varumärket som har problem med kommunikation till laddaren. Det är EV6 och i synnerhet EV9 som är känsliga oavsett om det 800V eller 400V laddare, E-Niro är dock väldigt stabil och pålitlig gällande kommunikation. Ifall kommunikation av någon anledning upphör så stannar laddningen.
Tesla Y o 3 har väldigt stabil kommunikation via CCS och uppvisar extremt sällan något konstigt beteende.

Utifrån det vi vet här är jag inte övertygad om att vi har en bugg i laddaren.

1 gillning

Jag har prövat flera av de olika laddarna vid E.ON station vid Woolpower och är även noga med att ställa bilen så att laddkabeln inte stretar åt något håll när jag ansluter den.
Den 8:e januari bröts laddningen av min EV6, men kunde som vanligt startas om. Eftersom det hade hänt flera gånger tidigare lämnade jag den 22:a januari in bilen till verkstad för att de skulle leta efter ett fel i den. Teknikern berättade då att bildiagnosen rapporterade ett fel på en laddare, men tyvärr inte vilken.
Eftersom jag inte har bekymmer någon annanstans beslöt jag mig då för att kontakta E.ON nästa gång det hände, vilket det gjorde på förmiddagen den 3:e februari. Det var mannen i E.ON kundtjänst som då berättade att de hade identifierat en bugg i laddstationen och att det skulle åtgärdas, så småningom.
Med det beskedet lät jag mig nöja.

1 gillning

Bra att du är nöjd och hoppas de finner en lösning.

Lite spännande om det är en bugg hos E.ONs sida eller om buggen sitter i mjukvaran för laddaren.

Vad jag har för mig sitter det vanliga Alpitronic HYC 300 på den stationen och det är ju samma som står på bla CirkleK.

Och just CK har man ju läst en del angående problem med vissa laddare att de laddar väldigt långsamt utan förklaring eller sporadiskt stänger av laddningen, för att sen funka normalt när nästa bil kopplar in.

1 gillning