Den 6:e blir det biltestes och pubrunda för reflektion men en polare.
Vi ska till Kalmar så vi ska testa:
Volvo EX30
Mercedes EQA & EQB
Renault Scenic
Renault Megane
Volkswagen id.7
Vi får se om vi hinner mer.
Den 6:e blir det biltestes och pubrunda för reflektion men en polare.
Vi ska till Kalmar så vi ska testa:
Volvo EX30
Mercedes EQA & EQB
Renault Scenic
Renault Megane
Volkswagen id.7
Vi får se om vi hinner mer.
Älskar såna resor, ha så kul och lycka till
En sak som jag tycker verka lite udda är att kollar man på YouTube skall Byd ha bland det bästa batterierna som finns men när man ser på tester som kör långkörningar verkar de alltid få problem med “överhettning” av batterierna av någon anledning. Vilket verkar lite skumt iom att de är poppis i Thailand och Australien och där lär det ju vara ännu varmare men de kanske har extra kylning för varma länder? Men annars verkar ju ivf seal och atto 3 verka vara trevliga bilar.
Är nog en undersimensionerad kylning mest, det är mer till prestandan än cellerna i sig, tesla använder BYD-celler och har inte motsvarande problem.
Är ju upp till var och en egentligen hur viktigt det är med långfärdsprestanda.
För mig är det inte jätteviktigt, bryr mig inte så mycket om DC laddningen m.m men hos mig som ändå kör en hel del släp är ändå den siffran viktig på ett annat sätt - tål inte kylningen en rapp motorvägsetapp så klarar den förmodligen inte en rejäl runda med fullt släp så kan kanske förvänta sig throttlad laddning på väg hem från tippen, nåt meningslöst motorcykelköp, nåt annat inköpt skrot eller liknande.
Helt OT men…
Det finns inga meningslösa motorcykelköp punkt slut
On Topic Nu när stora delar av semester Sverige har invaderat vårat Österlen dyker dom upp som färgglada svampar det är så trevligt att se att alla nya bilar inte bara är i gråskalan (skittrist) Med tydliga Thorshammar DRL och den rena nosen med en klassisk Volvo logga hela bilen är så otroligt väldesignad (på utsidan då jag inte varit inne i en) alla vinklar och vrår sitter där dom ska hjulen hamnar helt rätt enligt alla designprinciper den är så otroligt lyckad EX30 så man väntar ju spänt på EX90 som antagligen fått en lite större budget
Enligt lokala Volvo ÅF “har den varit en katastrof för oss” han menar på att den är för liten för deras S V XC 60 och 90 köpare och lite för mycket rymdskepp för det äldre klientelet en vanlig reaktion är “hur fan kan man bara ha en skärm mitt i bilen” han hoppas mycket på EX90 och skulle vilja se en EX60 eller EV60 och jag skulle vilja ha en EM90
Har de inte bara 1 färgglad och det är den där ekivoka Gul-lin-färgen som man bara kan få med de högre trimmarna? Den där Cloud Blue är ju så vit som en blå färg möjligen kan vara. Man kan inte ens kalla den fisblå…
Nu gillar jag inte den där gulgröna (tycker nästan den ser smutsig ut), men en eloge ska Volvo ha för att de vågade ha den iallafall tycker jag.
Såg detta spektakel i en Tesla Björn video…
https://kgm-auto.se/modeller/torres-evx/
Inte helt ofrän och ssang yong (som det hette förr) hade ju hyfsat robusta kärror men föll på dess… Fantasifulla… Utseende, men dom har hållt på ganska länge med bilar.
Nån som hört talas om den kärran innan? Grymma garantier, särskilt på batteriet med 10 år och 100.000 mil. Borde vara en given taxi.
1500kg dragvikt.
Bilfirman jag jobbade på tog in Ssang Yong men efter ett antal leveranser som gick helt åt skogen åkte dom ut men mycket kan ju ha hänt sen 2018…
Vart inne en sväng. Dagens besvikelse var Mercedes EQA som inte alls kändes premium och var både trång och bullrig, bättre då med EQB som jag tog med mig ett förslag på.
Dagens positiva övveraksning (och bästa bil) var Renault Scenic, fy fan vilken bil! Tog med lig ett förslag även på den, sen ett säkert kort, skoda Enyaq. Också en schysst bil som jag tog med lig ett förslag på. Passade även på att åka med när polaren provade senaste EX40 med, men den känns verkligen daterad nu och även Google-systemet kändes gammalt i den.
Jobbar en vecka till innan semestern, då blir det en tur till Växjö för att prova KGM torres och Värnamo för en BYD Seal U.
Hittills är Scenic E-tech favoriten, ska bara övertyga Sambon att Renault inte är vad det har varit…
Som av en slump testade även jag Scenicen när det var på lanserings turné och den var väldigt trevlig. Nu är jag egentligen på jakt efter en något mindre bil så frågan är om Megane är typ samma bil fast i mindre format och till en lägre prislapp?
Och kan bara instämma angående EQA. Var och kollade på en 250+ för några dagar sedan och chockades nästan av hur högt golvet var i baksätet. Säljaren sa att det var pga batterierna och plattformen men jag blev därmed påmind om att alltid ut och prova bilarna oavsett vad man ser och hör på forum och internet. Kunde ju omedelbart konstatera att något EQA 250+ kan det aldrig bli tal om.
Spännande att följa din bilprovar-resa . Försöker själv få till en runda med kina-tester. Xpeng G6, Zeekr 001 och Nio ET5 Touring. Återkommer.
Härligt! G6 funderar jag på med, men det är så sjukt långt till serviceställe där jag bor på östkusten så tror inte det blir hanterbart.
En annan sak jag lärt mig är att MG Zs är en rätt schysst bil ändå, kändes egentligen bara som Scenicen tillförde något jag saknat sett ur bilperspektivet. Tycker egentligen Enyaq är lite för stor och klumpig med för stora hjul. Det känns som det var ganska genomgående med alla bilarna, ett högt vägljud.
Jämför man man de bilarna jag har idag så får ju MG lite oväsen från trasmissionen och vindbris, men inte speciellt mycket däckbuller.
E-golfen är det som kommer närmast så sett, i den finns det bara däckbuller men det är en gammal bilkonstruktion.
Brukar ha som vana på mina bruksbilar att ha smala däck med hög profil just för att jag stör mig så mycket på vägbuller.
Tog en sväng med en Enyaq idag. Alltså, dom är jättefina men… Tråkiga.
Scenic är nog det mest intressanta just nu!
Vore inte en Audi Q4 etron sportback lite trevlig ändå? Sitter själv och grubblar
Blir för dyr, har satt en övre budget på absolut max 600’ eller 6000kr i månaden.
Har aldrig gillat Audi heller… 10 år som bilmekaniker satte sina spår.
Jag tycker Q4 e-tron sportback är snygg och hade gärna provat ett premium-märke men kan inte riktigt komma ifrån att den känns lite gammal och dyr. Jag kan på samma sätt som @Larsson inte riktigt komma runt varför jag skulle välja denna istället för den helt nya Scenicen eller Xpeng G6 som är en klart mer modernare bil om du frågar mig.
Q4 är sista valet av MEB bilarna.
Känns inte Audi överhuvudtaget, elle tja kanske Audi 2019.
Var till Stockholm på minisemester så jag passade på att testköra G6an. Fick köra den 25 min då den var bokad senare så denna upplevelse är bara utifrån en första snabbkörning.
Upplevdes som en trevlig bil i det stora hela, komfortabel och tyst. Framsätet fick jag Volvo V70 vibbar av gällande komfort, dock ca 5 år sedan jag satt i en V70 så rumpan kan minnas helt fel. Otroligt mycket benutrymme bak så tonåringar eller vuxna kan sitta överdrivet bra bakom mig på 184cm. Jag tyckte inte texten var för liten på förardisplayen som vissa klagat på, MEB bilarnas text är inte mycket större. Skärmen snabb och responsiv, var fortfarande v4 mjukvaran (sett dansk film på v5 så det är väl på g). Ratten och styrningen kändes bra, tyvärr kollade jag inte vad den var inställd på. Fartguppen hanterade bilen bra. Auto parkeringen fungerade riktigt bra. Blev ingen motorvägskörning då E4an var nästan stillastående utan höll mig på mindre vägar men med lite tung gasfot ibland. Förstår inte hysterin med så mycket hästar i familjebilar, bara onödigt. Xpilot var lite nervös på dessa småvägar så den testade jag inte ordentligt.
Nackdelar: Jag hade gärna sett att man kunde sänka ratten en-två centimeter till. Mittkonsolen onödigt bred så det kändes lite instängt men inte så att kroppen tog i utan bara en mindre luftig känsla. Inga reglage/knappar för tex AC även om det går bra att trycka på skärmen och om man kör bilen dagligen så hittar man ännu lättare. 40/60 baksätet utan skidlucka.
Den politiska nackdelen ang Kina bilar överlåter jag till var och en att själva bedöma.
Vart i Linköping några dagar med Sambon, bara haft det gutt, bott på hotell och gått på flygvapenmuseet.
Drog förbi Hedin Bil och provade n BYD Seal U.
Väldigt trevlig bil, helt klart näst bäst av de jag provat hittils, etta är forfarande Scenic.
Kändes dock lite liten i bagaget jämfört med MG Zs, det kan dock vara lur för att bilen i övrigt är lite större.
Genrerösa garantier och erkänt bra batterier, normala däckdimensioner och robust beprövad design.
Dock har inte dragkroken släppts än enligt säljaren, den kommer till hösten.
Känns som att eutopa har svårt att konkurrera men inte prismässigt utan funktionsmässigt. Man verkar vara mer fokuserad på prestanda och fräna bells & whistles än på bruksvärden och mer mjuka saker.
Fick även samtal från Kronobergs bil att dom inte hade någon KGM Torres EVX hemma, men dom samlade ihop en intresselista för att kanske få låna en av importören.
Är själv i tankarna på elbil, var och kollade på atto 3 som verkar finnas till bra priser just nu (antar de vill tömma lagret för nya modellen?). Dock lite tveksam om lfp och vinter plus e4 mellan Norrköping och kista kommer funka… Annars verkar det ju finnas en del begagnade model y med ute men du vill kanske helst köpa nytt?
Hur ser begagnadmarknaden ut annars verkar mest finnas tesla än så länge i segmentet åka lite halvlångt på motorväg ?
Alla bilar funkar idag. Har åkt Autobahn med min MG utan problem.
Idag handlar det om behoven och att köpa det man behöver, åker man till fjällen en gång om året och annars några mil om dagen bsea är det onödigt med ett jättebatteri t.ex.
Jag har konstaterat att jag behöver högre dragvikt men vill inte betala för teknik jag inte bett om så jag kollar bara på bilar under 600k med över 1000kg dragvikt, vilket tyvärr ofta hänger ihop med att jag då får ett onödigt stört batteri.