Byta från Skoda till Audi

Hej! Efter att Peter Esse under flera års tid hjärntvättat mig med hyllningar av Audi e-tron 55 åkte jag med en kompis i hans e-tron 55 för första gången häromveckan och jag kan bara säga att Peter Esse haft rätt hela tiden. Vilken bil! Vilken komfort!

Sedan dess håller jag lite utkik kring begagnade varianter, bland annat t.ex. “Audi e-tron 55 quattro S-line Advanced” för strax över 400 kakor. Batterirapporten från Aviloo säger 93/100 och vad jag kan förstå så är detta en rätt rimlig degradering efter 10 000 mil.

Jag bad Carla komma med en inbytesoffert för min bensindrivna Kodiaq från 2020 som gått 4000 mil och jag fick till min lycka ett erbjudande som innebär att jag bara behöver lägga ungefär 100 000 kr i mellanskillnad för att uppgradera från min bensindrivna Kodiaq till en e-tron 55.

Jag blir faktisktt förvirrad över den “lilla” skillnaden. Är det något jag missar (förutom att den gått dubbelt så långt såklart)? 100 000 kr är såklart mycket pengar men jag trodde skillnaden skulle vara mycket större. Gillar min Kodiaq väldigt mycket men 55an var ett tydligt steg upp.

1 gillning

Det är egentligen ganska enkelt nyare bensin diesel och i viss mån hybrider är väldigt efterfrågade på begagnat marknaden därför höga priser

Elbilar framförallt dyrare modeller har katastrofala andrahandsvärden och därför är dom som inte exporterats riktigt billiga och kan vara ett fynd ta en CarFax och en ordentlig provkötning gärna med din kompis som har en och kolla vad försäkringen kostar innan du bestämmer dig

Lycka Till

1 gillning

Tjocka Audi, BMW och Mercedes har alltid haft låga andrahandsvärden och varit bra begköp med otroligt mycket bil för pengarna sålänge man har en liten budget för reparationer eller kan skruva själv.

Körde alltid gamla Mercedes förr, premiumtyskar är otroliga bilar.

2 gillningar

Tack för svar! Hur kommer det sig att andrahandsvärden brukar våra låga om man tänker att kvalitén från början borde vara hög och därmed att bilen “håller längre”?

Utveckligen springer ifrån dom. Ett till två år senare finns all teknik i billigare bilar och underhålls och reparationskostnaderna kan vara höga.

1 gillning

Ok! Ja det låter rimligt. Är det så stor skillnad på reparationskostnader? Jag brukar ta höjd på 5-10k per år för service/reparation för min Kodiaq.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är stora delar av karossen i aluminium så minsta skada kommer att kosta bra mycket mer än på en bil i plåt och plast Därför är det viktigt att kolla vad försäkringen kostar

1 gillning

Haha jovars, försäkringen ser ut att vara dubbelt så dyr så det är ju ett steg upp helt klart.

@Esse Har du några tankar över detta eventuella byte? Är det något jag missar förutom dyrare försäkring?

Blir alltid lite extra glad när det dyker upp trådar här gällande köp av begagnade bilar. Min förhoppning är att vi inom några år kan landa i den gamla klassikern att köpa en ny bil är vansinne utan man tar en ca 3 år gammal när man skall byta bil, även för elbilar. Hoppas du blir nöjd med din Audi.

1 gillning

Jag tog det steget förra året och är mycket nöjd. Valde mellan en e-tron 55 eller en EQC. Valet föll på det senare. 98/100 samt under 500k. En 2021 med 5k mil! För vardagligt bruk är det en dröm att köra. På långresor med tung högerfot blir det ett stopp vart tjugonde mil. Det är ok men inte perfekt. Laddtiden brukar bli ca 45 min så man får planera lite extra bara. Sen får man surfa in på dom kända försäkringsbolagen och jämföra då skillnaden kan vara brutal.

1 gillning

Fint att jag fått dig intresserad av denna trevliga bil :slight_smile:

Det man bör tänka på är att garantin har förlängts på motorerna – men bara i USA. Det är dock samma motorer här och därför är det viktigt att hålla koll på hur många bil försäkringen täcker eventuellt motorhaveri.

1 gillning