Hmmm, @cgullin mantra passar nog in här. Nåt Volvo EX90 beställare nog också ångrar de hoppade på. Åtminstone kontrollera vad som händer om ni senare hoppar av en beställning med bristfälliga löften.
Edit: Hittade denna från @Esse om nån undrar hur det fungerar
Hörde i senaste pod-avsnittet att det tydligen var klart att det inte finns camping-mode för klimatanläggningen. Vet du om det fanns några planer på att komma med mjukvaruppdatering som tillför denna funktion eller var det helt uteslutet?
Här står det lite mer om avsaknaden. Finns dock någon skyddsmekanism som automatiskt startar A/C när passagerare/djur detekteras. Lär väl dock inte funka när hundarna sitter i en bur där bak.
Jag tycker den här lösningen känns lite… märklig? Varför får vi bara inte ett hundläge? Jag vill inte kolla på serier eller spela spel i bilen, jag VILL HA ETT HUNDLÄGE.
If the system realizes someone is still there, the car sends a notification to the driver’s phone. If nothing happens, it escalates by sounding the horn and flashing the lights to attract attention from nearby people. And if still nobody responds, the iX3 takes matters into its own hands. It automatically switches on the air conditioning and sets the temperature to 21 degrees Celsius—about 70 degrees Fahrenheit—to stabilize the cabin and prevent heat buildup.
Mycket märkligt agerande från BMWs sida. Här har man lagt tid och ansträngning på att bygga, vad det verkar som, en mycket kompetent elbil och så missar man en sån här basic funktion. Många av de potentiella köparna till bilen, inklusive mig själv, har haft Tesla innan. Har man då också hund har man vant sig vid den eminenta funktionen dog-mode och vill inte vara utan den. Det borde ju rimligtvis vara mycket enkelt att fixa ett dog-mode. Tar hellre det än tex parkeringshjälp. Sen att efterfrågan ffa finns i USA tror jag inte på. Är nog ganska många hundägare i Europa som också vill ha funktionen.
Min konspirationsteori är att de flesta tillverkare inte vågar/är villiga att lägga till ett explicit “husdjursläge” för att de inte har full tillit för att det alltid skulle fungera, och att det då skulle kunna öppna upp för stämningar om något skulle hända ditt husdjur. Oavsett eventuella “vi avsäger oss allt ansvar blabla”-friskrivningsklausuler.
Håller med om att de inte bör lämnas i bilen längre stunder. Men ett laddstopp blir lätt längre än 30 minuter för vår del och på den tiden kan kupén bli väldigt varm/kall snabbt.