Camping/dog-mode i nya iX3?

Någon som vet om nya BMW iX3 har motsvarande camping/dog-mode som Tesla Model Y. Funderar på att beställa en iX3 men avsaknad av denna funktion är en dealbreaker för oss som har hund och vant oss vid denna eminenta funktion, som jag inte visste att jag behövde förrän jag fick den.

Enligt @Esse har den det och det fungerar ner till 20%.

Ok. Har läst i andra forum att man fått besked från återförsäljare att det inte skulle finnas annat än den 30min klimatisering som finns i nuvarande modeller. Har inte lyckats läsa mig till om det finns eller inte på bmws hemsida. Skulle vara bra om BMW kunde vara tydliga med vilka funktioner som finns och exakt hur de fungerar.

De var rätt tydliga med mig när jag frågade på förvisningaeventet – de kallar det dock något helt annat.

Hoppas det stämmer. Vore trevligt om de kunde vara lika tydliga med kommunikationen ut mot sina återförsäljare. Det måste ju fått info om att dessa frågor kommer upp och bör kunna besvaras innan en presumtiv kund lägger en beställning.

Jag kollar igen.

Tack!

Jag litar mer på Esses info än en återförsäljare, så jag hoppas verkligen att det stämmer. För mig är det en dealbreaker. Vi har 30 minuter i ID 4:an och jag har sagt att jag inte byter om man inte kan ha minst en timme.

Vi har två hundar och ska man rasta två hundar och hinna in på macken, så går lätt den där halvtimmen snabbt.

Så här – jag ställde frågan till dem och fick ett svar som var lite konstigt tyckte jag – inte att det inte fanns utan rutinen för att starta det. Kommer inte ihåg exakt hur det var men det var inte bara en knapp utan jag tror det var att bilen måste stängas av och då fanns det en möjlighet.

Men för att vara säker frågade jag en annan om samma sak som kom tillbaka med samma information som tidigare – då kände jag mig lite dum att jag frågat igen :slight_smile:

Det skall sägas att det var ordet “camping läge” jag använde när jag ställde frågorna.

Men det verkar vara lite oklart så jag har ställt frågan till BMW Sverige nu så får vi se om de kan reda ut det.

Bra. Tycker man krånglar till det onödigt mycket genom att inte tydligt (skriftligt) gå ut med vad som gäller.

En annan sak som jag försöker hitta info om, är huruvida det går att stänga av mittenskärmen medan man kör? Jag vill ha det så mörkt som möjligt i kupén när jag kör…

Någon som vet vilka funktioner som går att beställa i efterhand? Typ rattvärme m.m.

Fick du någon klarhet från BMW vad som gäller?

De lovade återkomma men inte fått något ännu.

Fortfarande inget svar?

Jag kan fråga på dagens “Exclusive closed meeting BMW iX3” hos min återförsäljare och se om de vet något om detta, en fråga jag själv är väldigt intresserad av.

Ja, fråga gärna!

Jag skulle nästan hävda att det är så viktigt att jag inte köper någon bil utan en längre klimatisering än 30 minuter.

Det och möjligheten att stänga av interiörlarmet en längre tid (så att inte hundar triggar sensorerna).

Då fick jag se BMW iX3 igår och det är då en väldigt fin bil!

Pratade med BMW Sveriges produktchef om campingläget och han sa att det inte vart klart om den skulle få det eller inte, de håller på och testar och utvärderar hur det det skulle påverka batteriet mm. Han frågade mig om jag skulle använda det om det fanns tillgängligt och jag svarade: Absolut!

LIte annan info jag fick reda på under eventet är att det tillkommer flera olika tillval och funktioner i januari 2026 och som implementeras i produktion i mars 2026, såsom:

• V2L
  • Rails
  • Fler alternativ på lackfärger
  • Den vita ratten blir beställningsbar

Till sist så hörde jag att BMW Sverige har sålt ca. 900 st. av de 2 500 st. som är allokerade för Sverige, leveranstiden om du beställer idag är drygt 1 år! Om du beställer en idag så kan du ändra konfigurationen när de nya tillvalen blir tillgängliga utan att du förlorar din plats i produktionskön, budskapet var ett det viktigaste är att beställa bilen, själva konfigurationen kan man ändra på längre fram.

Bra! Då lägger vi nog en beställning. Vår ID4 har förlängd nybilsgaranti till och med november nästa år, så är på sätt och vis bra med leverans om ett år. :laughing: