CCS till Chademo

Är detta en game-changer som vi säger på svengelska? Dyr (ca 10 000kr) men kanske värt det för att hålla liv i en Leaf?

Det låer ju inte helt hopplöst. Den är dyr, men vanliga laddkablar är ju redan de fånigt dyra.

Det kommer, som han säger i videon, säkert flera och billigare snart. Hade jag inte haft min Leaf på ett ettårs-avtal hade jag nog kunnat vara intresserad. Det är verkligen lite nervöst att rulla in och se att Chademo-laddaren är upptagen, trasig eller bara inte fungerar…

1 gillning

att det tagit sådan jäkla tid för en sådan sak att komma!..

EDIT: Hyandi Ioniq?..den har väl CCS!?..eller?

Det har figurerat flera, men de verkar inte ha fungerat.

Man kan ju tycka att de som står för Chademo-standarden borde inse att de förlorat och släppa på informationen, så att det var lättare att bygga adaptrar, eller rent av upgradera bilen till CCS.

Borde ingå i varje Neaf.

3 gillningar

Yes, i Europa har Ioniq Electric haft CCS sedan start.

1 gillning

Menar du att den modellen sålts med olika laddkontakter på olika marknader?

Det innebär ju isf att det inte är omöjligt, iaf teoretiskt, att konvertera från Chademo till CCS

Nä är bara ett kommunikationsgränssnitt som skiljer på mjukvarusidan. Chademo har ju haft VTL hela tiden.

Nej, det är inte bara SW som skiljer mellan ChaDeMo och CCS, det är helt olika fysiska lager. ChaDeMo kör med CAN och CCS med PLC (power line communication).

Fast åt andra håller har det visat sig vara ganska lätt?. Jag tänker på den Chademo till type2/CCS som tesla släppte väldigt tidigt.

Nja, den adapter Tesla , Teslas Typ2 till ChaDeMo, var lättare, då Tesla också använde CAN till sina SuC.
Det är först iom Model 3 och CCS-kabeln på Teslas SuC som det gick över till PLC. Därav att de behövde byta laddkontroller på Model S och X, för att de skulle kunna använda CCS-adaptern.

Så att ta fram en adapter är inte trivialt, speciellt inte om det ska fungera på så många stationer som möjligt och så många bilar som möjligt.