CES 2026, nyheter

Vad händer imorgon tror ni?
Spännande vad som släpps.

Slipper vi 2.5 tons bjässar och får fler bilar runt 15-1900 kilo är jag nöjd

1 gillning

Det blir nog en betydligt större mässa än förra året och en del nyheter har ju redan sipprat ut. De som går på mässan får nog ha med sig energidryck om de ska orka med gissar jag :slight_smile:

Var tvungen kolla upp det där. Man tror inte att det är sant men finns alltså ett finskt bolag som mest gjort elmotorer som lyckats knäcka koden på Solid-State för massproduktion.

1 gillning

Spännande.

Intressant att få höra mer om detta framöver.

Jag missuppfattade lite trodde det var bilmässan i Bryssel det säger ju bara hur gammal man är

Samma här :slight_smile:

Verge har tidigare levererat på vad de påstått, exempelvis när de byggde in motorn i bakhjulet. Att motorcyklarna med de nya solid state-batterierna dessutom kommer levereras till kunder under Q1 i år och att alla inneliggande beställningar också ska få det nya batteriet stärker också sannolikheten att vad de påstår stämmer.

Och de tillverkar batteriet själva? Dvs är de beroende av andra eller ej.

Ingen utomstående kan veta säkert. Det finns ett finskt företag, Nordic Nano, som eventuellt kan stå bakom tekniken. Alternativt det svenska företaget Holyvolt, med bland andra familjen Wallenberg som investerare, som har ett intressant patent:

Flexible solid energy storage module"

• Publikationsnummer: WO2025230455A1 / SE2515359-4

• Status: Vilande (Pending) – publicerad i november 2025.

• Tekniskt innehåll: Detta är deras flaggskeppspatent. Det beskriver en energilagringsmodul i fast fas (solid-state) där katod, anod och det fasta elektrolytskiktet appliceras lager för lager med hjälp av screentrycksteknik.