Det löser sig säkert med Rivian men det skulle samtidigt inte förvåna mig om Cariad blir kvar ett bra tag och får fram ett riktigt bra system som passar alla gruppens bilmärken i slutändan på övriga bilar ![]()
Men tyvärr bara 400V och långsam laddning.
Å så VW take på detta! Hoppas pure-modellen kommer hit och prissätts vettigt.
Kunderna i detta segment vill inte betala för 800V. Fullt rimligt med 400V
Handlar nog mer om att MEB aldrig var tänkt för 800V och att Volkswagen totalt missat det tåget.
Men hade de redan från start valt den tekniken så hade det idag inte varit nämnvärt dyrare för dem att bygga på 800V arkitektur.
är övertygad att KIAs val att låta alla nya bilar likt PV5 och EV3-5 kommer kosta dem mer pengar i längden istället för att bara skala upp och utveckla det de redan har i EV6-9. Även om även det börjar bli gammalt och rimligtvis får en ersättare inom ganska snar närtid.
Blir svårt att sätta ettiketter om man har fler bilar… Jag gubbkör min E-klass på riktigt glider fram lite lagom långsamt…och tonårsrejsar i rondeller med min trimmade, banbyggda (allt i chassi utbytt) Miata som är ombyggd till Etanol och låter skithögt. ![]()
Och tar man hustruns skitsnabba C40 Twin som accar som FAN själv…
Men ut hoppar samma gråa, töntiga gubbe i 60+ ![]()
För övrigt skitbra att vara någon som ingen bryr sig om! Smyga under radarn är underskattat
Problemet är nog att man har missbedömt tiden det tar att ta fram en ny plattform. Samtidigt måste man tjäna pengar på sålda bilar och då blir det 800V bara till premium bilarna och 400V till de man har mindre marginaler på! Det är min gissning!
Samma uppsättning nyheter även hos Skoda.
Men en begränsning på 165KW laddning backar väl bandet några år på den fronten ![]()
Nu är det bara Volkswagen och Audi kvar.