Sick uppdatering och nu snackar vi MEB 2.0 på riktigt.
Ny större förarskärm (med karta), ny huvudskärm med Android operativ, OPD med paddlar på ratten, riktiga rattknappar, V2L, kraftigt uppdaterad inredningskvalitet mm mm.
Den såg jag inte komma och nu lär resten av koncernens bilar följa efter på ett pärlband.
Var tvungen att nypa mig i armen och kolla om det var 1 april av det som annonserats, men det verkar som det är sant.
Ja hänger nu alla andra VW group märkena på, så är det ju helt klart ett riktigt efterlängtat lyft!
Saknar inget annat än luftutsläpp där bak på den Cupra Born 2024 jag hyr nu för mina pendlar behov . Den bara funkar hur bra som helst , dag efter dag och månad efter månad . Några buggar ibland kan det ju vara , inte i bilen men i Cupra Connect appen ibland . Men det brukar bara vara att svepa bort sidan , och logga in på nytt så brukar det funka . inget som jag hetsar upp mig över . Förväntar mig inget annat heller när det gäller moderna datoriserade uppkopplade bilar .
Fast jag får inte ihop det riktigt. Varför satsar VW koncernen nu på AAOS i MEB+ plf. När det kommer bilar 2028 i SSP plf. med rivian mjukvara som det verkar nu när kommande ID.Golf planeras baseras på det?
Eller är det som jag funderade på tidigare att Rivian också delvis är inblandade i MEB+ plf, eftersom deras system baseras på AAOS redan?
Sistnämnda är ju inget som kommuniserats ut tidigare och dessutom var det ju strul mellan VW group och Rivian, där det åtminstone framgick som de brutit samarbetet med varandra.
Som sagt var, jag får inte ihop turerna med denna nyhet!
@Esse du som har känningar in i VW koncernen, kan inte du reda ut vad som gäller?
Bryr mig inte supermycket om hur bilar ser ut, iallafall så att det blir en dealbreaker, men Cupra är nog det enda märket jag kan komma på som går bort p.g.a. det. Jag hade en Tavascan som hyrbil i en vecka och jag skämdes som en hund av att köra omkring i den.
Men de verkar åtminstone ha fixat kontrollerna på ratten. Känslan av att hålla i rattkransen var nog det bästa (eller enda bra) med den bilen.
Då saknar man allt självkänsla , om man är så beroende av vad man tror andra tycker om bilen man åker i . Men det är väl många av dom som gärna betalar hutlösa priser för prestige märken . Andra av andra bättre skäl . Jag skulle inte skämmas en sekund om jag så åkte i en mopedbil .
Ja det vet ju moget . Jösses så barnsligt. Lika barnsligt som kollegor i min bransch i eran ålder som tänker högt om folk som kör elbil . Dom är också lite jag svaga .
Det var ju synd att du tog bort det inlägget . Det visade ju verkligen din personlighet . En kommentar som ger associationer till skolgården i grundskolan . Men vad vet man om dom som skriver här , det kanske är där du är på vardagar .
Precis , provocera till gnabb . Eller trolla kanske det heter på yngres språk . Tror du verkligen att alla bilar väljs efter såna premisser . Och vad säger ni 30 åringar när jag kommer åkandes i min egen ägda bil Opel Insignia Sedan . Vilken gammal gubbe bil , skulle skämmas och känna mig som 90 år om jag åkte i en sån ? . Har jag nånsin tänkt så högt i tal eller skrift om bilar eller andra attribut, så var det nog snarare i 17 års åldern .
Jag hade väl inte valt någon av dom på utseende, men beställde först en ID3 som jag avbokade , när ett 1000 kr i månaden lägre privatleasing pris på Cupra kom i flödet som det heter nu för tiden . Spelar väldigt liten roll med utseende på en extra bil avsedd för billig pendling . Inget som jag skulle betala extra för på väg till jobbet . Min privata bensinbil en stor Sedan Svart metallic , valde jag mycket på utseende. Men det är också en bil som jag äger , och är avsedd att behållas väldigt länge . Kanske resten av livet .
Om jag förstått det rätt så har bråket mellan VW och Rivian handlat om att Rivian utvecklar sina system enbart på elbilsplattformar, medan VW såklart vill ha systemen anpassade även för hybrider.
Om du vet eller får gissa, vad tror du om framtiden med det AAOS baserade systemet som nu man har i Cupra Born 2026?
Detta med tanke på bråket med Rivian, det AAOS baserade systemet One.infotaiment nu där utvecklare inte längre finns kvar, samt att VW-group bilar numera är kända att inte ha så lång uppdaterings-livstid på nya funktioner i sålda bilar.