Däckslitage Elbilar

Kan ju vara olika toppfarter i olika länder. Tyskar får göra som dom vill, vi andra som vi vill?
Men det är väl för smart…och skulle ta bort jobbet för 1000+ anställda inom EU :grin:

1 gillning

Tror att slitaget är värre om man inte har Elbilsmärkta däck eller så kallat högt belastningsindex. Tyngden på bilarna påverkar rejält med slitaget.
Vi fick “begagnade” däck till vår Id7, och sommardäcken var tyvärr rätt nerslitna. Runt 3 mm bak på. bilen hade gått 370 mil på ett år och då det var en bil som bilfirman hade så har knappast den körts särskilt “snällt”.

Märk att 3 mm och uner så får man BETYDLIGT sämre våtgrepp än vid 4 mm. Bytte däck bak innan vi skulle ner till Europa på långtur i sommar på grund av risken för vattenplaning. Breda däck och dåligt mönster är ingen bra kombo. Jag fick rejäl vattenplaning ett i början av sommaren när jag inte körde särskilt fort och det var inte supermycket regn. Fick mig att börja undersöka däckens skick.
Se nedan bild, den jag såg på verkstaden där hade man 3 mm också som visning, och mellan 4 och 3 var det stor skillnad.
Och det kom rejäla skyfall under vå resa så jag var glad att ha nya däck.

Ja usch sånt väder hamnade vi i också , skyfall genom Danmark med orange varning . Vi la oss bakom en lastbil som röjde väg genom vattenmassorna, och där låg vi tills vi var framme . Jo högt belastnings index är det jag efterlyste , fast på smalare däck som kan ha högre mönsterdjup från början . Det finns C däck som sitter på lättare lastfordon, släpkärror mm . Och personbils däck XL märkta som klarar högre vikt utan att för den skull vara jättebreda . Men du har rätt i att lättrullade däck kan ha en hårdare gummi blandning som kan ge mer mil och halka på väta , men dom börjar ofta på 6 mm så det blir inte mycket att slita på ner till 3 mm . För viktens skull måste dom nog inte vara 275 mm breda i bak . Men många skulle nog tycka att bilen får sämre vägegenskaper. Mjukare gång men sämre kurv och högfarts egenskaper och sämre riktnings stabilitet . Men är bilen EU godkänd på platta jättebreda däck så får man inte byta till sånt , även om man sällan kör över 90 .