Däckslitage Elbilar

Farhågor om att elbilar sliter däck fort har man läst . Eftersom jag leasar så brukar jag köra en hel del på egna bättre begagnade däck . Köpte förra våren Michelin primacy 4 med ca 4,5 -5 mm mönsterdjup. Bilen har nu gått 4760 mil kollat i dag . En vinter plus 2 månader och resten på sommardäck borde bli ca 3000 mil på sommardäcken. Mätte i dag och dom ligger på 3-3,5 mm . 1,5 -2 mm slitage på 3000 mil tycker jag inte är mycket . Så frågan är om det beror på att jag kör som den gubbe jag är ? Eller om Michelin säljer väldigt slitstarka däck ? Eller om det är bilen som det beror på ? . Vad har ni andra för erfarenheter på Däckslitage ? .

Inte märkt så speciellt mycket heller, men försöker köra så “snålt” som möjligt och undviker kraftiga inbromsningar och accelarationer i onödan.

Inte märkt nåt speciellt heller.

Men allt beror på hur man kör, vet att det är ju gött att gasa med en elbil i början och då sliter det däck, liksom på alla andra motorstarka bilar oavsett drivmedel.

Har läst samma alarmerande rubriker och artiklar men kan inte heller känna igen mig. Har samma däckslitage på elbilen som dieseln, kanske till och med mindre på elbilen.

Hänger nog otroligt mycket på vilka däck tillverkarna monterar, och hur väl hjulinställningarna är gjorda på bilarna.

De som fick MEB bilar med Bridgestone Turanza monterat skalade i flera fall av gummit på 1500-2000mil, och jag vet flera som fortfarande har krav på Volkswagen och försöker få ersättning för nya däck.

På min ID4 hade jag Pirelli på 21” och Hankook på 20” och dessa slets minimalt.

På EV9an hade jag Continental från början men de byttes mot Nexen pga vibrationer.

Continental typ 1mm slitage på 1500mil.
Nexen 2mm på 1200mil, och de lär behöva bytas lagom till vinterdäcken skall på igen.

och de senare är högljudda och svajiga så allt annat än nöjd med bytet. :zipper_mouth_face::zipper_mouth_face:

Ja det med högljudda däck känner jag igen . Fast i det fallet Bridgestone . Tidigare Seat laddhybrid fick jag levererad med Michelin , med med lånebil vid ett verkstadsbesök fick jag en bil av samma modell och årsmodell och fick jag höra skillnaden. På den bilen satt det Bridgestone . Lite lätt terräng däck ljud i dom. På min andra bil satt / sitter det Hankook däck , dom tycker jag nog låter lite mycket också. Men bytte två av dom till Continental inför Tysklands resan , då dom var 7 år gamla . Kändes inte säkert med höga hastigheter på Autobahn. Men det var ena dyra rackare 3200 kr styck för 245/45-18 . Men tystare blev det , så jag får väl trösta mig med det

Drog mig nu till minnes . 2019 hämtade jag ut en ny Passat på leasing . På den satt det något konstigt däckmärke tillverkat i Taiwan ! . Kommer inte ihåg vad det hette , men att dom gick ner sig så fort att jag tog av hjulen efter tre månader . Den skiten kan dom få tillbaka när jag lämnar tillbaka bilen tänkte jag , och köpte nya Michelin på egna fälgar som jag körde på resten av leasing perioden. Så det är nog lite så att man får vad man betalar för när det gäller däck .

Fick Hankook EVO på min BMW i4, riktiga skräpdäck. Högljudda och dåligt grepp vid blött väglag, bakdäcken höll ca 3000mil då var de helt slut. Framdäcken var ca 50% kvar på men jag bytte alla 4 till Michelin Primacy 4 och gjorde en hjulinställning otrolig skillnad, de har gått ca 3000mil nu och fortfarande riktigt bra känsla och ca 50-60% kvar på bakdäcken och 70-80% kvar på framdäcken.

Vinterdäcken är Continental Wintercontact friktion, gått ca 4000mil gissar på att det är 50% kvar ungefär de känns fortfarande bra. Dyra däck blir alltså billigast per mil med bäst känsla genom slitaget.

2 gillningar

Vad har ditt leasingbolag för krav på mönsterdjup när du lämnar tillbaka bilarna?
Börjar bli orolig själv inför återlämnandet…

3 mm på sommardäck. Det var 4 mm på tidigare bilar , men ändrades till 3 mm efter missnöje med EVO däcken. Många nya däck har ju inte mer än drygt 6 mm mönsterdjup, så 4 mm krav var väl tufft . Vinterdäck vet jag inte , köper alltid egna . Seat/ Cupra , VW finans , krav hos andra leasingbolag vet jag inte . Men behöver dina däck bytas , så skulle jag valt att byta ut dom innan återlämning. Det måste nog vara motsvarande kvalitet och specifikationer som original, men det kan nog bli billigare att beställa på nätet , och få monterat på liten lokal däckverkstad . Märkes verkstäder är ganska dyra på däck tycker jag nog , det var hos en sån jag köpte mina svindyra Continental . Men med tidspress innan resan , så var jag glad att jag fick tag i däck snabbt .

1 gillning

På min MG är det fortfarade originaldäcken bak både sommar och vinter. Fram har jag bytt sommardäck en gång och behöver byta fram på vinterhjulen. Helt okej på 10k mil

1 gillning

Tack för svar. Bra tips! Om jag ägde en annan bil hade jag kanske ställt av leasingbilen mot slutet av perioden med tanke på vad nya däck kostar.

1 gillning

Har också några Hankook på ID 4:an. Trots okej mönsterdjup så släppte bilen lite på bakhjulen häromveckan när det bara var lite fukt på vägbanan. Mycket märkligt.

Kommande bilar kommer jag att undersöka innan vilka däck som är bäst och att man vid beställning specar det vid köpet.

Då vill jag varna dig hur de blir när mönsterdjupet blir sämre bak, riktigt farliga trots ”lagligt” mönsterdjup på blött.

Tyvärr är det mycket begränsat att välja vilka däck som fabriken sätter på, mer beroende på fälgen du väljer.
På vissa MB kunde man på min tid välja R01 (standard) R03 (sportigare däck) R05 (lättrullade däck) R66 (EU-Friktion) men de valen försvann nästan helt i slutet av min karriär inom MB. På billigare varumärken fanns aldrig den typen av möjlighet.

1 gillning

På min ID.3 satt det (har jag för mig) Good Year från fabrik under 3år och nästan 5000mil hängde dom med tyckte dom funkade i alla väglag men när det började bli dax att lämna tillbaka bilen var dom duktigt slitna och jag räknade iskallt med att få slanta för en uppsättning men 2 månader innan kom det en service bulletine att dom skulle bytas så jag fick en uppsättning Continental som var så mycket tystare än orginal Vinterhjulen köpte jag själv eller rättare sagt Amring bjöd på fälgar med Good Year allväders som var minst 50% kvar när jag sålde dom

På ID.BUZZ bytte jag omedelbart ut orginal 20" Stockton fälgarna mot en uppsättning Japan Racing fälgar med orginal Continental däcken på som verkar ha en riktigt mjuk gummiblandning väldigt tysta men vid snart 2000 mil börjat bli slitna så det är dax att se sig om efter en ny uppsättning dom är både stora breda och dyra och ska tåla en 2.5 tons bjässe Vinterhjulen blev orginal Stockton fälgarna med Yokohama allväders (också från Amring) som har funkat riktigt bra våra vintrar här på Österlen är korta och vinterhjul används 3-4 månader och håller i många år

1 gillning

Satt dessa original på ID4an men slitaget var det inga problem med på de 2000mil jag körde innan jag bytte till 21”.

Men nu när du säger det så har du rätt i att de var ganska sliriga i blött väglag, framförallt på lite grövre asfalt.

1 gillning

Om man provar många bilar av samma modell, som man gör då man letar ett BRA exemplar av en beg bil, märks klar skillnad.
C40 2024 körde jag många av innan jag hittade en som “kändes rätt” på alla sätt.
Däck gör stor skillnad i ljudkomfort! Samma storlek, bara olika fabrikat och modeller.
Mina bilar har bara premiumdäck, främst Michelin om det finns som original till bilmodellen.
Köper heller ingen premiumbil med mindre än att däcken är från premium-leverantör.
Min E-klass har original Michelin 275/35/19 bak och är stentyst på skrovlig asfalt.
C40 Ultimate har 255/40/20 CrossClimate (heter de va, åretruntdäcken) de var tystast. Jäkla bullerburk jämfört med MB’n men hustrun fick bilen som hon ville.
Men andra däck var ännu värre på C40..

Japan Racing - Nu snackar vi!!!
:heart_eyes:

På min BMW i4 med bakhjulsdrift så räcker sommardäcken knappt 2000 mil. Det är ju så lätt att gasa för mycket.

1 gillning

Forsätter väl på miljö och varför . Varför används inte smalare däck med hög bärighets klassning typ C däck på tyngre elbilar . Breda däck med väldigt litet mönsterdjup för att vara lättrullade känns inte miljövänligt . Dom slits snabbt ner och nya ska tillverkas. Visst dom karar kanske inte 200 kmh, men måste man köra så fort då om man valt en miljöbil . Eller åtminstone skippa det där med lättrullade , och tillverka däck med som förr 8-9 mm mönsterdjup på nya däck . Om bilen förbrukar lite mer energi gör väl inget om bara elen produceras klimatvänligt . Cykel hjul som på BMW i3 kanske inte kunderna accepterar , men det behöver ju inte vara som på en BMW X 6 heller kanske. Ser allt lite töntigt ut dessutom enligt mig . Däcken måste klara bilens topphastighet, men ska vi låta fartgalna Tyskarna diktera villkoren för hela Europa , så att alla måste köpa dyra däck . Fartbegränsa bilarna till säg 150 kmh . Tyskarna får väl lugna ner sig lite .

1 gillning