Dags för ny bil, önskar tips!

Jaha, då var min Polestar 2 2023 såld och det är dags att hitta något annat. Tanken är att försöka hålla mig runt 400’ så det är begagnat som gäller. Har trivts med min P2 men samtidigt sugen på något annat. Bilar som jag tittat på nu är Volvo EC/EX40 Ext.range, Skoda Elroq 85, Hyundai Ioniq 5 eller kanske en nyare P2 SMLR med bakhjulsdrift (minst troliga). Vill helst ha så låga mil och få användare som möjligt.

Vilken bil rekommenderas, även öppen för helt andra förslag.

Jag har också varit ute efter typ en begagnad MEB-bil men jag tycker priserna även för begagnat är rätt höga jämfört med att beställa en ny. Blev till slut en E-tron 55 för mig efter att ha provkört lite olika. Var inne på en Enyaq först men efter att ha provkört båda var det svårt att inte fastna för känslan och komforten i E-tron.

Privatleasing av Polestar 4 kanske är ett alternativ i några år? Har ej provkört men lär väl vara väldigt fin med tanke på vad man får om man utnyttjar den kampanjen.

Läste i Carup , om David som kört sin Ford Mustang 2022 , 50000 mil utan reparationer . 8 % degradering och 48 mils räckvidd kvar efter 50000 mil . Det lät ju som något man skulle kunna rekommendera.

2 gillningar

Om du inte söker efter en större bil än P2 så BMW i4!

Ja eller eTron 55. Premium-känsla i båda.

Med tanke på hur många syskon-/kusinbilar det finns som byggs på samma teknik så är det enkelt att bredda urvalet, så om Hyundai Ioniq 5 känns intressant så vill jag slå ett slag för Kia EV6 som dessutom verkar finnas i större urval. På samma sätt blir VW ID.4/5 och Audi Q4 alternativ till Skoda Enyaq, en riktig dark horse där är Ford Explorer. Udda med premiumkänsla skulle jag säga Nio och så finns ju Mercedes EQB och EQC, som lätt blir bortglömda.

Har funderat lite på en i4 men har inte kunnat hitta nån försäkring som inte är svindyr (över 20 tusen/år). Men det kanske finns något försäkringsbolag som har lägre priser?

Som part i målet slår jag ett slag för Ioniq 5, ingen körmaskin på något sätt (undantaget N) men bekväm, rymlig och kul att se på.

1 gillning