Därför kan det gå långsamt att ladda hos Tesla Superchargers

Tesla har många imponerande laddplatser – 40 laddpunkter i både Jönköping och Mantorp. Hur kan de lyckas med detta när exempelvis Ionity ofta ligger runt sex stycken. Jo medans Ionity, Circle K, OKQ8 och flera andra jobbar enligt principen en laddare = 1 eller 2 laddpunkter så kan man säga att Tesla jobbar med upp till fyra laddpunkter per laddare.

I Teslas fall sitter själva växelström till DC-ström och en massa andra saker som gör en billaddare till en billaddare i externa skåp som sedan skickar effekt till fyra satelliter åt gången (V3) eller två (V2).

Dessutom kan skåpen låna in effekt från andra skåp så att den inte minskar för att fyra bilar råkar använda samma fyra satelliter som delar på ett skåp (V3). När det kommer till de gamla V2-laddarna sker ingen sådan inlåning och därmed så kommer effekten halveras om två satelliter i samma nummerföljd används samtidigt.

Allt som allt gör detta att Tesla inte behöver ladda upp så hög effekt in på området som Ionity och andra skulle behöva göra med så många laddare. Faktum är att det antagligen inte hade gått att få effekt för 40 st laddare med 250 kW effekt – det hade krävts 10 MW. Det är effekt nog för runt 900 villor.

I stället drar man in runt 2 MW. Det betyder dock att effekten per laddpunkt går ner allt eftersom det kommer in fler bilar. Det kan gå ner ända ner till runt 50 kW om det är fullt.

Jag vill mena att det ändå är den bästa lösningen. Alternativet hade varit betydligt färre laddpunkter.

2 gillningar

Jag håller med dig om att detta nog är den bästa lösningen. Men den är ju inte oproblematisk.

När vi var ute på långtur förra veckan, så kollade vi lite i ChargeFinder i samband med att vi skulle ta en paus. Hittade laddare med 150 kW och ett Max precis bredvid. Perfekt - den tar vi. Kommer dit och ser fina Kempower-satelliter. Kopplar in sladden… och får 45 kW typ.

På något sätt skulle jag uppskatta att man på förhand kan ta del av den här informationen. Typ att det står att “effekten kan variera från 45 kW upp till 150 kW beroende på hur många som laddar”.

Som ägare av en Kempower station förstår jag precis vad du menar. Det som tanken med icke dedikerad kraft är du kan ansluta och få alltid minst 20kW istället för att så i kö, så snart systemet har mer kraft att erbjuda kommer de bilar som begär det få det.

Jag har väckt frågan hos Kempower Finland att kunna ha en omvänd prioritering dvs. bilar som ansluts sist får prioritet och bilar som varit anslutna länge stryps mer. Får se om det kommer i framtida uppdateringar men idag är kraftfördelningen ”Democratic” som default och används förmodligen av de flesta operatörer.

1 gillning

Men står det inte i skärmen på stolpen hur mycket den kan ge för tillfället?.. Eller har jag drömt det?
(Alltså kempower)

Det stämmer steffo, den funktionen fanns i en tidigare firmware och var default men det skapade nästan mer förvirrande kunder. Minns att någon kund lämnade en kommentar om det var dålig ”kräm i nätet” på vår station då det skiftade mellan 120-150kW under tiden hen laddade. Numera är den funktionen inte default och jag tror det är få som använder den.

1 gillning

Det är

Det är en mycket rimlig önskan faktiskt. Skall ta vidare den till Kempower.

Tycker också det är den bästa lösningen, då används inkommande effekt på bästa sättet och det är ju bättre att få 20kW än 0 så man iaf kan koppla in och gå iväg och slippa sitta i kö.

Nog för att Ionity är dimensionerat för att ge 350kW samtidigt på alla laddpunkter men ärligt, hur sannolikt är det att det kommer 6 tjocka bilar som tar den höga effekten exakt samtidigt?