Defa Power *EcoMode blir ett problem för oss i vinter

Hej
Jag har nyligen fått upp en Defa Power på väggen här hemma, & gillar verkligen enkelheten med EcoMode funktionen.
Man anger bara önskat antal laddtimmar samt avrese tid, & laddningen blir automatiskt utförd under dom billigaste timmarna.

Problemet som jag ser det är att om timmen för avresa inte tillhör en av dom gröna staplarna, då blockeras bilen tillgång till nätström, & vi kan inte förvärma från elnätet.
Ni som har levt med Elbil vintertid, skulle inte detta scenariot bli ett påtagligt problem?.

Det här borde väl enkelt kunna lösas med en extra slider. Som tvingar fram en grön stapel i anslutning till utsatt Avrese Tid.

Jag har försökt komma i kontakt med Defa & påtalat detta, men utan respons.
Kanske behöver vi bli fler som trycker på…

1 gillning

Hej och välkommen till forumet!

All form av schemaläggning eller strömreglering så som Tibbers Smartladdning har detta problem och frågan är om det går att komma runt.

Är det kupén du vill förvärma alltså och då utan att ta effekt från batteriet?

1 gillning

Jo men det vill man väll ha, en varm & avisad bil när det är som jävligast utan att nalla på procenten & framför allt för dom utan värmepump.
Som sagt det borde vara enkelt för alla “app kodare” att frigöra timmen innan utsatt avresa, för de som vill det.

Jag har inte tänkt på det som ett problem egentligen då det inte drar så där jättemycket från batteriet att värma upp bilen :slight_smile:

Går det kanske Schemalägga i bilen istället i vinter och släppa boxen fri? Blir inte samma precision men då kommer förvärmningen fungera som du vill. (sålänge det inte är lastvakten som bryter).

Christoffer Gullin tror jag har en Defa power laddbox, han kanske har kunskap om boxen, hur man ställer in. I annat fall får du söka på nätet om dom har någon support grupp just för Defa power!

Hmm, det problemet har jag inte tänkt på gällande schemaladdning. Hur svårt kan det vara att ha en liten switch som låter laddboxen ge ström sista timmen innan avresa? Kan ju inte vara en så stor sak tänker jag mig. Förra vintern hade jag en Mustang Mach-E utan värmepump som jag startade 10min innan avfärd. Som kallast var det -20 något och då var kupen fortfarande kall men råheten var borta och det hade gått åt 3% under dom 10min (10min var max utan kabel). Dock blev det snabbt varmt när man började åka.

Problemet där var att batteriet var så pass kallt att jag kunde bara köra 80 km/h så fick sitta och fisköra på motorvägen.

Men det ska jag tänka på i vinter och eventuellt om jag pratar med någon från Defa eller annan laddboxtillverkare.

1 gillning

Gällande Tibbers smartladdning så ställer man in till vilken tid man vill ha bilen klar. Jag brukar ha 07:00 på vardagar och då laddar bilen typiskt under natten och är färdig långt före 7. Om jag sedan ställt i bilen att den ska klimatisera till 7 kan den dra ström från laddboxen fram till 7 utan att Tibber stryper, oavsett elpris. Har jag alltså ställt in laddgräns på exempelvis 70% kommer bilen ha 70% i batteriet, vara varm och typiskt dragit någon/några kWh från laddboxen under klimatiseringen.

Ah för den ser sig som fulladdad då och kan ändå ha tappen igång – smart.

Bra input! :+1:t2:

Även jag ska lyfta det till utvecklarna på DEFA. Bör inte vara något svårt att lägga till och uppdatera i systemet.
/ Martin Adelros

2 gillningar

Lånar tråden till lite frågor om Defa Power.
Fick min box installerad för två veckor sedan och den har funkat bra. Aktiverade EcoMode i början men nu i helgen tänkte jag ändra från 6 till 8 timmar som jag vill att den laddar. Men får upp ett felmeddelande när jag försöker göra det. Kan inte ens avaktivera EcoMode utan får upp samma felmeddelande.
Har även startat om laddboxen men det hjälpte inte.
Någon annan som har samma problem?

Och när jag suttit här i helgen har jag även upptäckt att Defa lastbalanseraren inte är aktiv. Och så skall väl det inte vara. Försöker få den att hoppa igång men det lyckas jag inte med.
Kollade i men nätverksapp Unifi och både laddboxen och lastbalanseraren är uppkopplademed utmärkt täckning.

Sedan en annan fråga gällande behörighet. Jag har delat laddaren med min fru men hon ser inte allt i sin app. Kollar man så är jag “ägare” och hon “gäst”.
Går det att ge henne full tillgång eller måste hon logga in med samma konto som jag.

Hoppas någon har lite insikter angående mina problem.
Får väl kontakta Defa Support om det inte löser sig.

Nu har jag löst så att lastbalanseraren funkar.
Startade om strömmen till den och då hoppade den igång.

Jag fick min Defa Power installerad för ca 1 månad sedan. Jag har kör inte med Eco Mode utan programmerar laddtider med bilens app istället. Då vet jag i alla fall att bilen får sina elektroner.

1 gillning