Definition av lojala kunder

Intressant lista som skiljer sig ganska mycket från andra topplistor vad gäller bilar.
Noterbart är ju Tesla tappet som nog kan ha flera olika skäl att de tappar i lojalitet.
Stort skäl är nog Elon Musk. Ett annat stort skäl är nog att det inte kommer så mycket nytt från Tesla.
Sedan tror jag, precis som i vilka andra fall när det gäller lojalitet. Kunder vill känna sig speciella även efter man köpt en produkt. jmf att vara bankkund, tidningsabonnent eller vilka andra köp/tjänster, där bara nya kunder favoritiseras och ges rabatter m.m.
Teslas slogan borde vara. Köp din “Tesla idag och bli blåst på 50 000kr imorgon på det du betalade”. Det påverkar nog lojaliteten också hos tidigare trogna kunder. Sedan alla dessa ARN klagomål och fackbråket som de skiter i, skapar ju inte lojalitet.

Det må vara tråkiga bilar i topp, men lojalitet bygger ju också på att man vet vad man får när man köper produkter.

Inte direkt några nyheter Toyota och Subaru brukar var i topp här i Sverige genom åren Toyota är ju även i topp hos Bilprovningen med minst fel Subaru däremot är ju ett litet varumärke men med otroligt trogna kunder om någon varit någonstans i närheten av hästägare så är en Subaru med hästsläp en vanlig syn och pratar med dom så är svaret på vad blir nästa bil alltid Subaru

I USA har Toyota varit i topp varje år på JD Power ACSI sen man började mäta kundnöjdhet Lexus har legat Toyota i hasorna sen LS 400 introducerades Amerikanska Subaru ägare är en speciell grupp (ni som vet ni vet) men även dom märkestrogna Jag hade släktingar på min x-frus sida som bara haft Toyota i tre fyra generationer svårt att hitta något varumärke som har samma förtroende

Jag har ägt många bilar genom åren men på senare år har dom flesta varit Toyota/Lexus man vet att man inte tar några risker när man köper en 2-3 år begagnad bil dom har varit otroligt problemfria och ett kostnadseffektivt ägande dessutom är dom ofta billiga i försäkring och har bra andrahandsvärde så efter 12-18 månaders ägande går man i princip jämnt upp

Nya Highlander EV ser riktigt bra ut

1 gillning

Jag tror många fortfarande vill ha återförsäljar-upplevelsen. Det är tryggt att kunna gå in, prata med någon över en kopp kaffe och få svar på frågorna man har när man ska köpa något som kostar 5-6-700 000 kronor, oavsett finansiering. Man kommer tillbaka för service och blir igenkänd, pratar lite om livet etc. Jag är helt säker på att Polestar har lyckats få igång försäljningen i Sverige på grund av sin satsning på återförsäljare. Visst har dem bra priser och det är såklart viktigast men att kunna gå in, klämma på bilen och få hjälp med sitt köp tror jag är något många uppskattar.

Lite som att små köp kan göras på telefon men ska man boka en dyr resa så vill man sitta framför en dator. Det här är nästa steg. Lexus, Subaru, Toyota, alla har riktigt bra återförsäljare och de ligger sen i topp.

4 gillningar

Ja trivsel och trygghet skapar lojala kunder! Jag är själv en som värdesätter att kunna sitta och snacka med försäljare som tar sin tid med mig.
Intressant att Volvo inte finns med på denna topplista med alla sina ÅF, vad gör de för fel?!

Det har lite med att göra vad @cgullin skrev ovan För några år sedan beslutade Volvo att sälja bilar via webbutik och 2020 sa Volvo upp återförsäljaravtalet med Bilia ett 30 tal ÅF fick nya avtal men långt ifrån alla Sedan dess har Volvo gått till agentmodellen och flertalet mindre ÅF på mindre orter sagts upp eller köpts upp men nu verkar det som Volvo ändrat kursen kanske för att kundnöjdheten tagit stryk….

1 gillning

Aha, ja det förklarar saken, men bra att Volvo fattat nyttan med lojalitet hos kunderna igen då.
Bästa erfarenheten jag har av ÅF är en Skobes handlare som säljer Renault, Dacia, Volvo och en del andra märken. De tar sig tid att snacka om annat kring just köp av bilarna och blir inte synligt irriterade iallafall när man dyker upp ett antal gånger, utan att köpa nåt :slight_smile:
Men det finns så klart skillnader på olika ÅF också, då det är människor och inte robotar som står där i butikerna. Motsatsen var väl att jag tillbringade nästan en timma i en Kia butik utan att säljaren i butiken ens kom och hejade på mig, trots att jag var ensam kund i butiken. Via mail som jag skickat innan jag besökte butiken, så hade han väl kopierat in någon trevlig kommunikationsfras från centralt håll. Men intresserad av att träffa en ny kund som kom in i butiken ville han tydligen inte. Han kanske var fel man på fel plats eller nåt, då han tydligen inte ville vara en personlig kanal ut mot kund.

Betydelsen av ÅF’s lokala status tror jag är större ju mindre ort och ska förstås inte underskattas, jag hörde för x antal år sen när jag jobbade inom VW-sfären ett tydligt exempel på en handlare i Gävle/Sandviken. På orten hade Seat 3 eller 4 gånger större marknadsandel än någon annanstans i Sverige och nästan 10 gånger större än Sverige totalt, det var en markant ökning sen bytet av ÅF 2-3 år tidigare.

Jag träffade en av deras anställda på en konferens och han förklarade att på orten så pratade man inte om vilket bilmärke man köpte utan vilken handlare man köpte av, så när handlaren förlorade Honda och valde att satsa på Seat i stället så bytte kunderna bilmärke i större utsträckning än handlare.

4 gillningar

Sveriges största Peugeot ÅF ligger i lilla Hammenhög på Österlen Familjen Nilsson har sålt bilar sen 30talet och på 50talet blev man Peugeot ÅF och har sedan dess byggt en trogen kundstock På dom flesta större och även mindre jordbruk finns det minst en Peugeot Transportbil och såhär när det inte är turister här känns det som varannan bil man möter är en Peugeot Jag vet Peugeotägare från Stockholm som när dom semestrar på Österlen passar på att serva hos Nilssons bla en äldre dam som hyrt vårat uthyrningshus och har en äldre 405 hon berättade att en gång när hon hade servat bilen så låg det en 50lapp på instrumentpanelen hon frågade vad det var för “Du hade ett gäng pantburkar och flaskor i bakluckan så vi pantade dom och det blev 50 kronor”

I Simris ligger Rogers Bilfirma som i tre generationer sålt bil och varit Honda trogen sen den första Civic lanserades i Sverige i mitten på 70talet

Båda dom här är bevis på att det går att sälja bilar som inte är på topp 10 listorna men blir man bemött rätt från köp till service till inbyte på nästa bil så kommer man tillbaka generation efter generation

Det betyder så mycket hur ÅF och Serviceverkstad behandlar sina kunder min VW ÅF ger mig (men jag tror alla får det) VIP Treatment när jag har lämnat ID.3 och BUZZ på service eller garantiåtgärd så står det alltid en fulladdad EV och väntar och när jag hämtar min bil är den alltid nytvättad och oftast är förarplatsen dammsugen och dom har riktigt bryggkaffe på verkstaden 5 stjärnor

2 gillningar

Mycket Honda här i byn också av samma anledning , men också att den till återförsäljaren knutna fristående bilverkstaden har väldigt gott rykte .

1 gillning

Så är det också med Rogers Bilfirma han är faktiskt den enda här omkring som jag litar på att skruva med mina Fiat Abarth och servar även Golfen Han har tre till fyra som jobbar på verkstaden och dom har för det mesta fullt upp och är otroligt serviceminded