Hej,
Jag har just skrivit på för en Polestar 2, 2026a, men funderar nu på hur länge batteriet troligen kommer att hålla. Är det verkligen rimligt att räkna med rakt 2% per år? Dvs: 80% kvar efter 10år?
Hej,
Jag har just skrivit på för en Polestar 2, 2026a, men funderar nu på hur länge batteriet troligen kommer att hålla. Är det verkligen rimligt att räkna med rakt 2% per år? Dvs: 80% kvar efter 10år?
I genomsnitt tappar ett modernt elbilsbatteri mellan 1 % och 2 % av sin totala kapacitet per år.
För de flesta användare innebär detta att batteriet har kvar ungefär 80 % till 90 % av sin ursprungliga kapacitet efter ett decennium.
Hur mycket ett elbilsbatteri degraderas under en 10-årsperiod beror på flera faktorer. Bl.a. snabb/långsam laddning, , mil man kör, laddar med kallt/uppvärmt batteri, laddar ur batteriet/laddar alltid fullt eller laddar 20 - 70 % mm
Som sagt, många faktorer spelar in.
Ok, tack för svar. Då verkar mina antaganden stämma.
Jag hade ID.BUZZ inne på första 2års service igår gått strax över 5000mil Jag bad dom kolla batteridegradering och det var 2% jag har nog till 80% laddat hemma men alltid 20-100% så förhoppningsvis hänger den med så länge jag lever
Har 95% på min MG 2022 med 12000 mil så stämmer nog. Går dock snabbast i början.
Jag gjorde en mätning på min BMW i4 vid 2år och 12.600mil tappat 11% (89% SoH) enligt BMW och Dekras batteritest. Jag följer inga regler för att bevara batteriet. Nu har den gått 13.500 jag tror batteriet funkar utan problem till 50.000mil om inget konstigt händer på vägen, hittills helt problemfritt, laddar till 100% varje gång på AC och DC utmed vägen.
Även om du inte tänker byta bil kan man ju undra hur intressant den är på begagnatmarknaden när den tappat ca 60 km räckvidd beroende på modell?
Priset sätts såklart därefter så intresse skulle jag inte vara orolig för. Även om det lätt låter som att räckvidd är det enda som räknas i media så är det ju ofta inte så ![]()
Batteriutvecklingen är ju fortfarande ganska ung, så helt klart en parameter man bör ta i beaktning då man köper en begagnad bil. Jag funderar på om handlarna sätter några nivåer på batterihälsan, vad gäller onormalt slitage på sina leasade bilar och vad den gränsen är?
Nu har ju bilarna batterigarantier om de leasas ut som nya, men om handlare sätter gränser på batterier, så kan det ju ändå bli negativa överaskningar om kunderna inte kan bevisa att de skött sitt batteri enligt rekommendationerna!
AC laddning förstår jag att man har tid att stå med till 100% över natten och så.. Men DC till 100% tar ju “evigheter” att få till de sista procenten när man är på väg. De flesta som kör långa sträcker har ju inte ett sådant körmönster så det funkar med 100% på DC utan man drar från stationen någonstans mellan 60-80% för att inte slösa en massa tid. Men självfallet är detta individuellt.
Funderade också på om degraderingen är samma vid DC laddning som vid AC laddning eller det mest bara är tiden bilen står med full laddning som påverkar mest till det sämre.Till att tycka så borde väl en “snällare” laddning med låg effekt vara att föredra.
Den bevisningen är nog omvänd i så fall . När jag lämnade tillbaka laddhybriden efter 9000 mil , som ju är än mer utsatt för degradering så var det inget som ens nämndes . Läser man stycket batterivård i instruktionsboken, och följer det så finns det inget att oroa sig för . Yttre skador på batteri packet är nog värre , om man inte har nyttjat försäkringen innan återlämning .
Tittar man på begagnade bilar på Carla , så verkar det vara där dom flesta ligger efter dom milen . Så det är nog inget onormalt . Dom första 5-10 % degradering går fort för att sedan plana ut på låg degradering per år , har man läst många gånger i forsknings resultat .
Kör till 40-70% på DC ute på vägen, 100% på DC om jag jobbar på en site som har DC vilket händer ofta.