Degradering och Garanti

Läste nyligen en artikel i allt om elbil gällande degradering. Där kom det fram att flera fabrikat fortfarande har 100% kvar av tillgängligt batteri efter 3 år, då på grund av reserverad kapacitet som frigörs med tiden.

Då börjar man ju undra över ett antal saker.

1. Stämmer verkligen detta och hur mycket är reserverad kapacitet av bruttokapaciteten. Jag menar det måste väll rimligtvis finnas kvar nog många kWh som man inte kan nalla av för att skydda batteriet. Och det är väll själva idén med inte tillgängligt batteri att skydda batteriet och inte låsa upp mer tillgängligt batteri med tiden så att man får ett sämre skydd.
  2. Om nu detta stämmer. Varifrån börjar man räkna degraderingen vid ett garantiärende gällande kvarvarande kapacitet på 70%? Är det från nettokapaciteten eller bruttokapaciteten. Är det från nettokapaciteten och man låser upp reserverad kapacitet med tiden så va ju t ex Audi väldigt smart som la en stor buffert på e-tron 55. Ska ju mycket till om man ska komma ner till 70% från 86kWh när man i själva verket utnyttjar batteriet från 95kWh.
  3. Skulle vara intressant att få lite klarhet i detta då jag själv har en Audi e-tron med stor buffert. Jag räknade ut i somras under optimala förhållanden +20 grader att jag hade ca 82kWh tillgängligt batteri kvar. Då är frågan har jag tappat 4kWh(86kWh netto)eller rent utav uppåt 13kWh.(95kWh brutto). Väldigt stor skillnad I degradering. Min är från 2020 och har gått 13k mil. Dela gärna era erfarenheter kring detta.

På Teslaforum finns det flera som jobbar med batterier och mätning av dessa.
Ja reserverad kapacitet finns som vissa utnyttjar för att “dölja” degradering, om man kan kalla det så…
De brukar säga att bufferten är tänkt som en spärr mot att ladda 100% och på så sätt få batteriet att hålla bättre. Vilket troligen stämmer
Hur man sedan mäter 70%, oklart men räkna med att tillverkarna vill komma undan garantin.

Om ovan stämmer rent objektivt eller ej, har man diskuterat livligt på Teslaforumet :wink:
Har vi någon expert här?

Nu vill jag helst inte vara på Tesla forumet då de hotade att banna mig då jag 2021 likställde Elon Musk med Donald Trump. Så jag hoppas också att det finns några experter här som kan ge lite klarhet i ämnet.

Jag kan dock köpa att man kan ta en del av den låsta kapaciteten då den procentuellt blir större om den tillgängliga kapaciteten degraderas men då borde procentförhållandet alltid förbli oförändrat så man har minst lika mycket skydd. Men enligt artikeln så tar de av den reserverade kapaciteten för att ligga kvar på 100% av tillgänglig kapacitet trots degradering.

Tycker biltillverkarna borde vara transparenta med detta och media borde kräva klarhet i hur degraderingen sker och hur det räknas i garantiärenden.

Ingen expert på detta men SoH 70% inom 16.000mil eller 8år är mer eller mindre värdelös garanti som de flesta ger. Man går på bilens egna värden från BMS.

Min bil rapporterar 89% SoH via ODB om man hämtar BMWs egna värden på 12.000mil och 22månader, inte möjligt degradera ner till 70% innan 16.000 mil hur jag än misshandlar batteriet. Garantin är mer för plötsliga fel snarare än normal degradering.

Överkapacitet som finns när batteriet är nytt räknas inte, den märkte jag försvann efter 1-2mån på min bil.

1 gillning