Dela ac-laddare och effektavgiften

Hej

Har några hyresgäster som vill ha ac-laddare.

Hur löser man detta smartaste och framtidssäkrat?

Skulle vilja ha laddboxar som kommunicerar med varandra vilket finns, men hittar inga som också har ett vettigt system att dela laddboxarna, boka och fördela kostnaderna.

Önskar att varje hyresgäst kan boka laddare, välja laddmängd, pris, tid och prioritering.

Tilldelning typ kl 12 , ja eller nej ev förhandling och tilldelat och klar kl 13. Eventuella lediga platser först till kvarn.

Vet inte om detta är vettigt eller om det finns bättre sätt men, mina tankar går åt detta håll.

Förutsättningar 20 uthyrad parkeringsplatser med motorvärmar uttag dock max 5 A.

Ganska drastiskt kostnad ökning att säkra upp.

Idag 3 som har elbil. Min tanke är att uppgradera minst fem platser med Ac-laddare, sen förhoppningsvis uppgradera till 10. Redan vid 5 st blir det problem med max effekt.

Systemet skall fungera även om alla 20 har elbil.

Några ideer, bättre eller sämre allt mottages

Utan att ha koll på hur marknaden över laddboxar ser ut och vad som är mest kostnadseffektivt kan jag i alla fall bidra med hur det fungerar i vår bostadsrättsförening. Vi har idag ca 40 st laddboxar i ett Zaptec-system som lastbalanserar tillgänglig effekt mellan laddboxarna. Vi i styrelsen har möjlighet att gå in och styra tillgänglig effekt, och vi har den nedställd för att begränsa effekttoppar. Vi har haft 25A på 3 faser vilket ger ca 17 kW totalt. Detta är lite lågt för våra 40 laddare, men man behöver fundera på hur många som kommer ladda samtidigt. Elbilarna laddar inte så ofta, i snitt en natt i veckan, medans laddhybriderna naturligt laddar varje kväll de har nyttjat sin bil. När över 5 bilar är inkopplade i vårt system begränsas laddningen till ca 2 kW med dagens inställningar vilket är OK för laddhybriderna men för elbilsägarna är det lite snålt eftersom dessa vanligen vill kunna förvänta sig åtminstone 40-50 kWh över en natt (10-12 timmar) då de gånger de laddar ofta laddar mellan ca 30-90%.

Jag skulle räkna att man behöver ha ca 5 kW per elbil som laddar, och 2 kW per laddhybrid för att få en trevlig upplevelse. Sen får man försöka bedöma hur många bilar som kommer ladda samtidigt. Har man bara några få bilar kan man testa med att bara släppa på lite effekt och öka om det behövs. Mitt tips är att du tittar efter ett system där du själv kan styra effekten.

Den jag har, Phaesbox, har ett webbinterface där man kan aktivera och inaktivera laddboxarna var för sig, följa förbrukningen på individnivå, låsa ner dom med RFID-tagg, koppla om till enfas eller trefas m.m. Som byggt för administration.

Vi valde Waybler waybler.se som laddoperatör och deras (svensktillverkade) laddboxar med dubbla uttag till vår Brf. Installerade på de gamla motorvärmarstolparna, mkt kostnadseffektivt. De har ”smart” laddningsstyrning som ger effekt till dem som behöver det. Det har funkat väldigt smidigt i snart två år nu.

Har dock inget bokningssystem á la tvättstuga ännu, för vi har fler uttag än användare. Men när det blir fler användare har vi tänkt lösa det genom att fördela sig jämnt i lag på ladduttagen och komma överens om vilka dagar/nätter man laddar. Väldigt analogt och enkelt. :slight_smile: