Min leasade Cupra Born . Är nu på verkstaden. Läcker kylväska ( om den nu kallas så ? ) . För den ska väl värma batteriet vid kyla också antar jag ? . Värmeväxlaren läcker , fick jag veta . Vad nu det är för någonting? . Jag frågade om det var samma sak som värmepump , nä det är den som växlar mellan varmt och kallt , fick jag veta . Jaha den sa jag , men fattade ingenting .Vanligt på id bilarna ? . Kändes inte så bra med läckande vätska , bland elektronik på 400 volt . Kanske inte så dumt ändå , med luftkylt batteri och icke värmepump. Med tanke på framtida reparations kostnader . Om man ändå kör mest landsvägskörning ? . Lättare att förstå sig på , bilar från förr som krånglade . Jag har en del att lära känner jag .
Viktigaste: går det på garantin?
Vattenläckage som syns är inget problem i sig, det är oringar och plastanslutningar, dom är bra men ibland blir det fel.
Värmeväxlare är en relativt enkel sak som i princip flyttar värme (eller kyla) från ett medium till ett annat utan att dom behöver vara i kontakt med varandra och genom att styra vattenflödet smart med ventiler kan man använda den lilla spillvärmen från batteri & motorer till att värma kupén och AC för att kyla batteriet och samtidigt använda spillvärmen från motorerna för att värma batteriet (som t.ex Tesla).
Elbilar är ännu mer konstruerade för att hushålla med den lilla spillvärmen som blir än fossilbilar så sett och troligen (gissning) orsaken till att det är så svårt att få till bra batterivärme på vintern hos många.
Finns olika sätt att värma i elbilar, antingen värmepump som fungerar ungefär som en luft/vattenvärmepump i en normal villa där man värmer vattnet genom att transportera bort kylan och skicka ut värmen med konvektion (fläkten) och tvärtom på sommaren. Sen finns direkverkande el, där det sitter en PTC-värmare i ventilationssystemet och en vanlig AC som i vilken bensinbil som helst fast eldriven och kombinationer av dom, sen finns typ doppvärmare där man värmer vattnet med elvärme som en elpatron.
Det är också av den anledningen det är svårt att definitivt säga att värmepump alltid är bättre.
Men kort… ett vattenläckage är aldrig bra såklart, troligen ingen fara dock och en rätt konstruerad bil behöver inte värmeväxlaren vara speciellt dyr eller svårbytt till heller.
Dock gillar journalister när bilarna är komplicerat konstruerade och ser hellre en frunk än ett väl strukturerat teknikrum för att hålla nere underhållskostnaderna på sikt.
Tack . Bra information . Ja enkelt kan nog vara bra i längden. Och jag är inte så lockad av för mycket finesser som kan krångla heller . Jo bilen är bara ett halvår , så det går på garantin . Men jag var lite orolig att det kunde ha varit möss , som varit i farten . Då hade jag väl fått betala själv antar jag . Men jag fick ingen gratis lånebil . För då hade jag varit tvungen att köra tills bilen började varna sa dom , men det rekommenderade dom inte moment 22 ? . Straffet för att man är noggrann och fyllde på , och bokade tidigt . Jag var tvungen att se och notera läckage också, för vid första kontakten hette det att jag skulle få betala felsökning själv 1850 kr . Om dom inte hittade något fel , trots att jag påpekade att nivån var under min strecket i ett slutet system.
” bilarna är komplicerat konstruerade ” Kom att tänka på många av dessa finesser på nyare bilar . Får mig att vilja citera Per Gillbrand , som även Bosse Bildoktorn brukar referera till . ( ett väldigt elegant sätt , att lösa ett icke existerande problem )
Fast det är orättvist, tillverkarna gör inte allt jobb på den sidan för att göra något sämre.
Vad gäller de mekaniska bitarna är det väldigt lite nonsens och fånerier utan allt görs för att hålla batterier och passagerare så bra tempererade som möjligt för livslängden.
Äldre elbilar och då framförallt Leaf med plåtskal runt batteriet har fartvindskylning och det har ju visat sig att det tar väldigt mycket på batterierna.
Fossilbilar gick inte heller från luft till vattenkylning för att tillföra mer saker som går sönder utan för att det är bättre.
Komplexitet kan vara olika saker, det är mer komplicerat med vattenkylning men det öppnar för så mycket mer prestanda och livslängd att det är värt det.
Det är en annan sak med alla tramsiga skärmar och skit, det görs inte för att det är bättre utan för att det är coolt.
Jag visade dina ord inom citationstecken för att du skulle förstå vad jag svarade på ! . Ja det var exakt den typen av finesser som jag tänkte på . Men ville inte skriva det , om nån skulle ta illa upp . Men om jag ska lägga undan den hänsynen , så tänkte jag på nyckel löst system , styrassistent mm .
Nä, jag vet inte riktigt om jag håller med om det.
Skärmar är bättre än lampor och visartavlor på många sätt och vis. Det gör att man kan presentera mer information på ett bättre sätt, som t.ex. att kunna presentera en karta direkt i instrumentklustret. Eller visa en bra symbologi för att visa status för den adaptiva farthållaren, för att kunna t.ex. hålla koll på att bilen ser vad man själv ser, etc. Eller kunna presentera tydliga felmeddelanden istället för att tända upp idiotlampor. Eller för den sakens skull, kunna visa upp ett fel på en skärm utan att man ska behöva förlita sig på att just den specifika lampan som hör till det felet, som typ aldrig normalt är tänd, ska fungera.
Sedan går det så klart att ta fram riktigt onödigt plottriga gränssnitt och onödigt flashiga effekter som bara gör instrumenten sämre också, där är vissa biltillverkare sämre än andra så klart
För att inte tala om möjligheterna med backkamera och 360-kamera och liknande, vilket är guld värt för oss som har svårare med finliret annars.
Och så finns det så klart tramsiga saker man kan göra med skärmar också. Vem fan tänkte att lägga i backväxeln eller justera ventilationsmunstycken med en skärm är en bra idé, t.ex.?
Ber om ursäkt, fattade nog inte riktigt vad som menade med citattecknen.
Vad gäller skärmar är lagom bäst såklart, ett infotainmentsystem gör sig bra i en skärm medan instrumentkluster gärna får vara analoga, man kan ju visa meddelanden på en mindre iögonfallande skärm inne i eller mellan mätarna. Det är mycket säkrare att slänga en snabb blick i periferin och se att man håller ungefär rätt fart än att flytta blicken, fokusera om, sen tillbaka.
Vad är det för något som behöver en analog visartavla i en elbil egentligen? Hastighetsmätaren, kanske. Det är ju meningslöst att visa varvtal eller motortemperatur, t.ex.
Ja faktisk, hastighetsmätaren är den enda som helst ska vara analog.
Inget hindrar från att ha lite valfrihet heller. Tom på min Golf kan man välja vad man vill visa i den lilla displayen, förutom laddnivå i %. Det går inte någonstans utan visas med det som på fossilbilen är tankmätaren. Det funkar bra förvisso men kör man långt finns det en funktion med att se batteriprocent.