Dela laddplats med varandra

Hej på er!

Jag satt och svor lite på min förra skidsemester. Ni vet den där klassiska grejen: man har 2 mil kvar till boendet, men bara 20% i batteriet. Man måste stanna på en snabbladdare i 20 minuter bara för att “toppa upp” så man har kräm för nästa dag, trots att man egentligen bara vill komma fram och packa ur bilen.

Snabbladdare i all ära längs motorvägen, men när man väl är “framme” i ett bostadsområde eller en mindre ort är de ofta långt borta. Samtidigt rullade jag förbi säkert 50 villor med lediga laddboxar på vägen till stugan.

Jag har bygga lite på en idé jag kallar Delaladd. Tanken är inte att konkurrera med Ionity eller Tesla, utan snarare att skapa ett nätverk för oss elbilister där man kan hyra en plats hos en “granne” i några timmar medan man ändå gör annat. Tanken är att det ska va low-tech så man slipper appar och koppla upp laddboxar och grejer. Boka, swisha, parkera & ladda. Tanken är att införa bankID så småningom & ska även ha ett starkt “omdömes” tänk så “bad eggs” inte kommer kunna boka hos någon.

Vad tror ni om det tänket? Skulle ni kunna tänka er att låta en annan elbilist stå på er uppfart och ladda några timmar mot en liten peng om ni ändå inte använder boxen? Eller är det för meckigt att ha “främlingar” på besök? Tanken är inte att man ska tjäna grova pengar, mer en liten slant & känna att man hjälpt en elbilskompis :slight_smile:

Vore grymt att höra era spontana tankar om det här är något som faktiskt skulle underlätta för er på semestern!

Hur mycket ska priset per kWh vara? Ska man kunna ställa sig och ladda hos någon som inte är hemma? Hur fungerar det med försäkringar på någon annans tomt, mm? Mycket att tänka på om det ska fungera?
Detta blir ju typ en arbetsplats eller ett företag..

Absolut! Man betalar inte för el, man betalar för en parkering där en laddbox ingår; dels för att slippa krångel men även för att det ska fungera lagligt; du säljer inte el, du säljer en laddplats (parkering) där el ingår.

Har prissatt parkeringen så om en vanlig elbil laddar 60-80% under sin parkering borde det täckas + va lite vinst. Men absolut nåt som kräver mer tanke :slight_smile:

Försäkringar är något som jag hoppas kunna lösa om jag har fler anslutna laddare; just nu är det ens hemförsäkring som täcker det och i vissa fall kan där behövas ett tillägg.

Ladda hos nån som inte är hemma, antingen lämnar man laddaren “öppen” och litar på folk eller så kollar jag på lösningar där man kan låsa fast sladden och dela en kod eller liknande. Lite likt att man stoppar in nycklar i en låda när man hyr ut sin bostad i spanien och den som hyr får en kod för att öppna lådan :slight_smile:

Finns väl redan en gammal tjänst för detta, Plugshare… fast jag vet inte hur bra den är, du kan ju ha den som inspiration :slight_smile:

Ser ut som att man kan filtrera på privata hem

1 gillning

Kul denna hade jag missat! Verkar ju dock som det är en väldigt liten del av sidan mer en parantes. Mitt fokus skulle bara va privata laddplatser :slight_smile: Airbnb för laddplatser!

Också; PlugShare är en karta med en chatt. Det finns ingen kalender, ingen “boka tid”-knapp och inget sätt att se om laddaren är upptagen just nu. Om jag vill ladda hos någon på PlugShare måste jag skicka ett meddelande och hoppas på svar. Min tjänst är tanken att man ska kunna boka en slot; man får notiser, verifierar att man fått betalt osv. Så lite mer sofistikerat.

Förhoppning i längden är att ha samma setup som hygglo; så försäkring, bankID, var en mellanhand för pengar är endgame.

Jag tycker att vi alla kan vara vänligare och knacka på! Fråga om det går att låna laddare så swishar 200-300kr som tack.

vi bor på landet och har grannar som hyr huset ut till tyskar på sommaren. Det har hänt två gånger att dom ha frågat och jag har låtit dom ladda gratis. På sommaren kostar elen knappt något, men på vintern förstår jag.

Det var en äldre man som påstod att Uppladdning.nu, som var en av de tidigaste och mest centrala webbplatserna för att hitta laddplatser för elbilar i Sverige, började som en möjlighet att få ladda lite hemma hos folk.

Den tidens elbilar hade 3-5 mils räckvidd, och då hängde en del ut en skarvsladd hemma på uppfarten för att andra skulle kunna få ladda där.

Vet inte om detta stämmer.

1 gillning

Absolut! Dock kan det vara trevligt att i förväg kunna boka en laddare inför semestern och inte hoppas på att det finns någon trevlig villaägare i närheten av där jag ska bo :slight_smile: Men håller absolut med folk skulle må bra av att prata på riktigt med varandra :+1:

1 gillning

Har en Defa laddbox 22kW. I deras App kan man visa sin laddare för andra på en karta!
Jag har inte testat funktionen, någon som har?

Jag har absolut inga problem med “främlingar" på uppfarten så länge dom uppför sig Jag har två laddboxar för oss och vårat uthyrningshus men det som fick bägaren att rinna över var för två somrar sedan när jag kom hem och det står en Tesla på uppfarten och ägaren viftar med sin telefon och undrar med hög röst “varför finns inte dom här laddarna på CargeFinder Nu ska jag ladda hur gör jag” jag bara pekade mot vägen och sa “här SKA du ingenting ÅK” gissa om han blev irriterad men jag bryr mig inte….

Jag delar mina laddare till våra betalande husgäster det tycker jag räcker….

1 gillning