Den dolda Porsche-upplevelsen

Hej!

Först och främst vill jag rikta ett stort tack till Peter och Christoffer – ni är verkligen en frisk fläkt i branschen. Ser fram emot att följa er utveckling vidare med era kanaler!

Jag har nu haft min Macan 4 i 14 månader – men under nästan 10 av dessa månader har jag kört lånebil. Orsaken är en rad märkliga fel som fortfarande inte har kunnat förklaras eller åtgärdas fullt ut. Tyvärr känns det som en repris av det som hände med de första Taycan-ägarna…

Jag var en av de första i Sverige att få leverans, efter att ha beställt bilen nästan sex månader innan lansering. Den stod klar i hamnen redan i augusti 2024 men levererades först tio dagar efter lansering, på grund av en ”mjukvaruuppdatering som strulade”.

Om jag bara vetat vad det skulle innebära…

Redan nio dagar efter leverans fick jag första röda felmeddelandet mitt på ICA:s parkering:

”Chassi ur funktion – nödstoppa bilen.”

Bilen bärgades direkt – och efter det har det bara gått utför. Det här hände dessutom efter att bilen redan stått inne flera veckor tidigare för just en uppdatering.

Det har varit så många problem att det nästan är omöjligt att förklara allt, men här är några exempel på vad jag haft under året:

:wrench: Återkommande fel:

•	**Chassifel (x2)** – röd symbol → bilen bärgad

•	**”Red circle of death”** – bilen stängde av sig själv i körläge utan att jag gjorde något. Porsche bekräftar att de *”är medvetna om problemet”  - Indikation på fel i högvoltsbatteriet*

•	**E-sound slutade fungera (flera gånger)** – bilen kördes helt tyst, vilket gör den farlig för personer med nedsatt hörsel eller syn

•	**AC-laddning begränsad (återkommande)** – gul symbol → fastnar på 5,4 kW, trots att samma laddare fungerar perfekt med lånebilar

•	**Alla assistanssystem slutade fungera (flera gånger)** – filhållning, parkeringsassistans, svängassistans m.m. slutar ibland fungera mitt under körning 

•	**Höger/vänster laddport ur funktion** – ibland, troligen mjukvarufel men oklart

•	**”Assistansfunktioner begränsade” (vit symbol)** – körde i flera veckor med detta innan verkstaden upptäckte att bakre sensorer/kameror var defekta

:toolbox: Detta har hittills bytts ut:

•	2 st styrdon

•	Backkameror/sensorer

Summering av det här? Bilen står nu och väntar på en ”stor uppdatering” som ska lösa allting, och även fred i världen om jag förstod det helt rätt. Det är en absurditet över hur värdelöst allting har varit, och om ni läser på Macan EV-forumet så lär ni förstå att det INTE är ett isolerat problem.

Jag är så otroligt missnöjd över hur värdelösa Porsche är med mjukvara, men bilen är fantastisk att köra. Det är en stor besvikelse, speciellt över hirder har hanterats. Genom diskussion på forum med Macan EV-ägare världen över är det tydligt att det inte är ett isolerat problem utan bara en repris på hur det blev med Taycan i början.

Nu har jag fått ventilera, och hoppas innerligt att jag efter snart ett år äntligen får tillbaka en fungerande bil.

Trevlig kväll på er!

4 gillningar

Låter på texten som att verkstaden bara uppdaterar och byter grejer utan att felsöka.

Antingen så har man från tillverkarens håll inget förtroende för sin egen produkt utan vet att man har mjukvaruproblem eller t.om hårdvaruproblem.

Alternativ 2 är att man inte har kompetensen att felsöka systemen, det är inte buslätt att felsöka men baserat på felbeskrivningen ser det ut som kommunikations eller behörighetsproblem i någon Secure Gateway eller RBAC-nivåer.

Kommunikationsfel kan bero på monteringar i fabriken så nån busskabel som är knäckt eller så, resten är mjukvara…

Tack för din kommentar! Jag har främst förstått det som att verkstadstäderna sitter i knäna på Porsche AG (Tyskland). Innan de får göra någonting med fordonet måste all information som läses av skickas dit och därigenom får de instruktioner. Enligt dem så kan inte de läsa av vissa saker som de bara kan ”koda av” i Tyskland och därmed är de bundna till det.

Men, det som är oroväckande är mest att många andra Macan-ägare själva säger att mjukvaran är mer en ursäkt och att det antagligen är hårdvara som är defekt som gör att mjukvaran slänger ur sig massa felkoder. Eftersom ALLA Macan-bilar har samma mjukvara (tills MY26) som nu är parkopplad med uppdateringen som nu ska ”lösa” mina problem.

Man undrar lite hur länge ett märke kan leva på sitt varumärke, i detta fallet Porsche? I något läge måste ju även Porsche varit ett nytt märke men som visat sig kunna bygga kvalitativa bilar eller? Man vill ju gärna tro att folk oavsett produktkategori väljer att betala mer pengar för saker som funkar än för det som uppenbarligen har en massa buggar.

Ja, jag förstår vad du menar. Porsche är och har ju varit otroligt duktiga på att bygga bilar, det syns både på byggkvalitet men även en körprecision och dynamik som än idag är oslagbar. Nackdelen har varit att de har använt sig av underleverantörer som är värdelösa (Cariad). Dessa har nu ersatts av Rivian, nackdelen är att de inte är relevant för varken Macan eller Taycan. Huruvida de arbetat med Cayenne återstår att se.

Det som har varit OTROLIGT frustrerande är hur deras nedsättande attityd varit gentemot att lösa problemet. De första 2-3 månaderna av ägandet kunde de i princip anklaga mig för att jag överdrev och att ”mjukvaran” är ung, tills att de till slut gav sig när de insåg att problemet var mer utbrett än de tänkte.

Det hade varit önskvärt om @Esse eller @cgullin också kunde kika på det här lite närmre, för det är ett stort mörkertal som påverkats av detta..

Jag frågade en person som arbetat länge i bilbranschen som ingenjör hur det kunde vara så att premium-märken kunde bygga “bättre“ bilar än de billigare märkena. Han menade att om du kan ta mer betalt per bil så kan du välja att inkludera komponenter av högre kvalité och då blir produkten bättre. Detta stämmer säkert när det kommer till hårdvara, ex bromsar, motor och fjädring. Men nu blir bilar mer och mer mjukvara och jag som kommer från mjukvarusidan (ej bilbranschen) menar att här är det lite tvärtom. Vill jag få den bästa mjukvaran så kommer jag inte vända mig till de största och rikaste mjukvarubolagen och köpa dyra konsulter. Riktigt bra mjukvara och dess tjänster kommer många gånger från små startups, ex Spotify. Jag tror att det är typ detta som nu drabbar Porsche. Finns ingenting som säger att de kan bygga bra mjukvara bara för att de tidigare byggt bilar som är roliga att köra.

Märkligt att det skiljer så mellan koncernens olika märken och modeller . På min leasade Cupra har det varit ett hårdvara fel med efterföljande mekaniker tabbe . Men mjukvaran har skött sig så när som på lite ringade till sin egen kundmottagning . Men det försvann med en trådlös uppdatering . När jag hämtade bilen på verkstaden , berättade kundmottagaren att Cupra Born klarat sig bättre än VW ID3 när det gäller mjukvarufel . Märkligt då det väl i stort sett är samma bil . Och dyrare märken som Audi och Porsche borde ju absolut vara bättre . Man riskerar heller inte att sätta på res på hög hastighet av misstag . Då det krävs tryck inte touch på knapparna till fartbegränsade i mitt fall . Däremot så händer det ofta att jag ändrar volymen ofrivilligt när jag svänger , då det är touch på dom . Allt är inte bättre på dyrare märken tydligen .