Hej!
Först och främst vill jag rikta ett stort tack till Peter och Christoffer – ni är verkligen en frisk fläkt i branschen. Ser fram emot att följa er utveckling vidare med era kanaler!
Jag har nu haft min Macan 4 i 14 månader – men under nästan 10 av dessa månader har jag kört lånebil. Orsaken är en rad märkliga fel som fortfarande inte har kunnat förklaras eller åtgärdas fullt ut. Tyvärr känns det som en repris av det som hände med de första Taycan-ägarna…
Jag var en av de första i Sverige att få leverans, efter att ha beställt bilen nästan sex månader innan lansering. Den stod klar i hamnen redan i augusti 2024 men levererades först tio dagar efter lansering, på grund av en ”mjukvaruuppdatering som strulade”.
Om jag bara vetat vad det skulle innebära…
Redan nio dagar efter leverans fick jag första röda felmeddelandet mitt på ICA:s parkering:
”Chassi ur funktion – nödstoppa bilen.”
Bilen bärgades direkt – och efter det har det bara gått utför. Det här hände dessutom efter att bilen redan stått inne flera veckor tidigare för just en uppdatering.
Det har varit så många problem att det nästan är omöjligt att förklara allt, men här är några exempel på vad jag haft under året:
Återkommande fel:
• **Chassifel (x2)** – röd symbol → bilen bärgad
• **”Red circle of death”** – bilen stängde av sig själv i körläge utan att jag gjorde något. Porsche bekräftar att de *”är medvetna om problemet” - Indikation på fel i högvoltsbatteriet*
• **E-sound slutade fungera (flera gånger)** – bilen kördes helt tyst, vilket gör den farlig för personer med nedsatt hörsel eller syn
• **AC-laddning begränsad (återkommande)** – gul symbol → fastnar på 5,4 kW, trots att samma laddare fungerar perfekt med lånebilar
• **Alla assistanssystem slutade fungera (flera gånger)** – filhållning, parkeringsassistans, svängassistans m.m. slutar ibland fungera mitt under körning
• **Höger/vänster laddport ur funktion** – ibland, troligen mjukvarufel men oklart
• **”Assistansfunktioner begränsade” (vit symbol)** – körde i flera veckor med detta innan verkstaden upptäckte att bakre sensorer/kameror var defekta
⸻
Detta har hittills bytts ut:
• 2 st styrdon
• Backkameror/sensorer
Summering av det här? Bilen står nu och väntar på en ”stor uppdatering” som ska lösa allting, och även fred i världen om jag förstod det helt rätt. Det är en absurditet över hur värdelöst allting har varit, och om ni läser på Macan EV-forumet så lär ni förstå att det INTE är ett isolerat problem.
Jag är så otroligt missnöjd över hur värdelösa Porsche är med mjukvara, men bilen är fantastisk att köra. Det är en stor besvikelse, speciellt över hirder har hanterats. Genom diskussion på forum med Macan EV-ägare världen över är det tydligt att det inte är ett isolerat problem utan bara en repris på hur det blev med Taycan i början.
Nu har jag fått ventilera, och hoppas innerligt att jag efter snart ett år äntligen får tillbaka en fungerande bil.
Trevlig kväll på er!