I nyhetsbrevet om EV skriver Martina Wikström ”I sitt linjetal i september aviserade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen initiativet Small Affordable Cars initiative [1]. Syftet är att främja mindre och prisvärda bilar som är tillverkare i EU för att fler EU-medborgare ska kunna vara med i klimatomställningen.”
Jag har på annat ställe uttryckt min fascination för t ex Dacia Hipster och andra minimala fordon. Innan ni totalt sågar mig och säger att svensken kräva sin XE60 och att åka SUV är en mänsklig rättighet så undrar jag om ni tror/vet om t ex Renault Twingo, Honda N-One eller Dacia Spring kommer säljas på den svenska marknaden. Jag tror jag redan vet svaret och jag misstänker att det är för att svensken i gemen köper bil efter worst-case-scenario: familj till fjällen med alla parafernalier man kan tänka sig och lite till. Sedan kör man till dagis med jätte-Suven 350 dagar om året. Man kan ju tänka sig att hyra en bil 2 veckor om året eller hyra utrustning?! Sedan finns det givetvis de som bilpendlar 20 mil om dagen men det är väl ändå en minoritet av populationen?
Jag hoppas initiativet från EU även blir verklighet i Sverige, men som vanligt så köper Svensken det som är mest fördelaktigt. Här styr mycket tjänstebilsmarknaden vilka bilar som leverantörerna i sin tur i kampanjer vill kränga ut.
Jag har försökt framföra till de som recenserar bilarna att även testa de mindre utrustade bilarna, men får ofta svaret att de bara erbjuds de mest välutrustade bilarna att recensera och att det är de som säljs mest.
Självklart blir det så, när marknadsföringen ser ut som den gör.
Jag blir glad varje gång någon recensent visar mindre utrustad version av bilarna. T ex när jag fick se Skoda Elroq 60 recenseras. Den som recenserade bilen som både testat Skoda Elroq 85 fullutrustad och den versionen, sa att bilen är bäst anpassad körmässigt i Elroq 60 versionen.
“Money talks” som det heter, men synd man missar kundskaran som inte vill ha de maxutrustade kampanjbilarna. Bra då att man börjar trycka på leverantörerna att vill de få del av initiativen, så får de börja marknadsföra också de mindre utrustade bilarna och då lär vi också få se flera recensenter visa upp de bilarna hoppas jag!
Verkar dock inte så på denna artikel i Elbilen (eller så är elbilar kalla på marknaden generellt?): Under årets första sex månader registrerades det drygt 34.000 exemplar av Renault 5 i Europa, vilket gjorde modellen till en av kontinentens mest registrerade elbilar. Bara i Frankrike registrerades det omkring 5.000 exemplar av Renault 5 i september. Därmed valde nästan lika många kunder där elbilen Renault 5 som Renault Clio. Även i Tyskland, Storbritanninen och Belgien uppges efterfrågan på Renault 5 vara stor.
Här i Sverige har intresset varit lite mer svalt. Men med 876 registrerade exemplar fram till sista september är Renault 5 den mest registrerade modellen från Renault hittills i år på den svenska marknaden.
En Renault 5 skulle dugit gott till mitt pendlande . Men pensions drömmen för en gammal lastbilschaufför som mig , är att knappt köra bil alls . En stuga på en Grekisk ö och en båt skulle vara underbart . Kostar väl som en större ny lyxig Elbil kanske ? . Problemet är ju språket .
Började läsa denna igår! Per Gyllenspetz var med och tog fram bl a 850 och la grunden till den nya designen på S80/60. Han har också drivit miljötänk och lättare bilar på Volvo under de år han jobbade där, ofta i motvind. Mycket kritik mot hur Volvos kärnvärden slätades ut av ekonomiskt tänkande och hur enligt honom man tappade bort sin nisch i tron att man skulle kunna konkurrera med BMW och Mercedes.